برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11019          2021-03-30 10:44:48

آزادی زودهنگام دستکم ۵ زندانی سیاسی از زندان تهران بزرگ

ٖ بازگشت به صفحه اول
آزادی زودهنگام دستکم ۵ زندانی سیاسی از زندان تهران بزرگ
خبرگزاری هرانا – رامین باقریان و سعید کاشانی، زندانیان سیاسی و از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ و دیماه ۹۶ همراه با دستکم ۳ زندانی سیاسی دیگر روز جمعه ۶ فروردین‌ماه با صدور بخشنامه عفو و به صورت زودهنگام از زندان تهران بزرگ آزاد شدند. همچنین روز شنبه دستکم ۹ تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ طی تماسی تلفنی با خانواده‌های خود از تعیین قرار کفالت برای آزادی موقت و تا زمان تعیین تکلیف بخشنامه عفو خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، رامین باقریان و سعید کاشانی، زندانیان سیاسی و از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ و دیماه ۹۶ همراه با ۲ تن دیگر از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان به دنبال صدور بخشنامه عفو به صورت زودهنگام از زندان تهران بزرگ آزاد شدند.

همچنین روز شنبه ۷ فروردین‌ماه محمد آدم، مهدی باقری، مهدی وحیدی، امیرحسین کشاورزی، جواد آدینه وند و رضا علیدوست به همراه ۳ تن دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ طی تماسی تلفنی با خانواده‌های خود از تعیین قرار کفالت برای آزادی موقت و تا زمان تعیین تکلیف عفو خبر دادند.
رامین باقریان در جریان اعتراضات سراسری ۹۸ در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه ۹۸ توسط نیروهای یگان ویژه ناجا بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به رندان تهران بزرگ منتقل شد. آقای باقریان نهایتا توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد از بابت اتهام اجتماع و تبانی (اغتشاش) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. محکومیت آقای باقریان با تسلیم به رای به ۳ سال و ۹ ماه زندان کاهش یافت.

رامین باقریان ۵۰ ساله و راننده تاکسی است.

هویت و شرایط آزادی ۳ زندانی سیاسی دیگر کماکان توسط هرانا در حال پیگیری است.

پیش از این رئیس قوه قضائیه در نامه ای به علی خامنه ای پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات یک هزار و ۸۴۹ زندانی را ارائه و این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد موافقت آیت الله خامنه ای قرار گرفت. گفته می شود کمتر از یک درصد این تعداد، یعنی ۱۰۰ نفر از محکومین امنیتی را شامل شده است که تعدادی از زندانیان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ماه سال ۹۸ را نیز در بر می گیرد.

لازم به اشاره است اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.