برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11060          2021-05-08 12:19:07

نتیجه اعتراضات کارگری؛ حکم واگذاری نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی «باطل» شد

ٖ بازگشت به صفحه اول
نتیجه اعتراضات کارگری؛ حکم واگذاری نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی «باطل» شد

کارگران نیشکر هفت تپه طی سالهای گذشته، با برگزاری تجمعات و اعتصابات کارگری خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند.

خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرد: بر اساس رای دادگاه، واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی باطل شده و باید به دولت بازگردد اما مالک این شرکت به خبرگزاری ایلنا گفته است: «هنوز این رای ابلاغ نشده است». در عین حال، اسماعیل بخشی، فعال کارگری در توییتر، خبر «اعلام خلع ید بخش خصوصی از نیشکر هفت‌تپه» را تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، احسان اسدبیگی، رئیس هیات مدیره هلدینگ آریاک، مالک شرکت هفت تپه، با بیان اینکه «رای لغو واگذاری شرکت هنوز به این مجموعه ابلاغ نشده است»، تاکید کرد: رسانه‌ها بدون اشاره به منبع خبری مدعی شده‌اند که دادگاه واگذاری هفت‌تپه را لغو کرده است و شرکت منتظر است تا رای به صورت رسمی ابلاغ شود.

خبرگزاری فارس، روز شنبه ۱۸ اردیبهشت، در گزارشی اعلام کرد: «با ورود دستگاه‌های نظارتی، دادخواست ابطال واگذاری پرفساد شرکت هفت تپه به دادگاه ویژه حقوقی رسیدگی کننده به پرونده‌های مساله‌دار خصوصی‌سازی ارجاع شد و پس از برگزاری جلسات رسیدگی دادگاه در زمستان سال گذشته، رای ابطال واگذاری هفت تپه صادر گردید».

بر اساس این گزارش، بر پایه «رای صادره»، «مالکیت این شرکت باید به دولت واگذار گردد». خبرگزاری فارس، با بیان اینکه «این رای در زمستان گذشته صادر شده است» دلیل «تاخیر در اعلام حکم دادگاه» را «تمهید شرایط انتقال مالکیت توسط دولت و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات کارگری» عنوان کرده است.

اسماعیل بخشی، فعال کارگری و نماینده شورای مستقل کارگری در سندیکای کارگران هفت‌تپه، که پیش از این، به دلیل نقش عمده در سازمان‌دهی اعتراضات کارگران هفت‌تپه علیه خصوصی‌سازی شرکت هفت‌تپه و طرح مطالبه مدیریت شورایی بازداشت شده بود، در حساب کاربری خود توییتر نوشت: «حکم خلع ید بخش خصوصی از هفت‌تپه اعلام شد (...) هفت‌تپه را کارگران آزاد کردند».

شرکت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد. کارگران این شرکت، از آن زمان، به دلایلی همچون «تعویق پرداخت دستمزدها»، «ابهام در قراردادهای کار با کارگران» و «سوءمدیریت»، دست به اعتراضات پیاپی زدند. کارگران خواستار بازگرداندن این شرکت به بخش دولتی بودند.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در آبان ۱۳۹۷ وارد مرحله تازه‌ای شد وهمزمان با اعتصاب کارگران و برگزاری راهپیمایی، خانواده‌های آنان نیز به این تظاهرات پیوستند. تصاویر منتشر شده از این راهپیمایی حاکی از حضور زنان و کودکان بود.

گستردگی اعتراضات در آبان ۱۳۹۷ به نمازجمعه شهر شوش، در استان خوزستان، نیز کشیده شد و کارگران در این مراسم شعار «پشت به دشمن، رو به میهن» سر دادند.

همزمان، جمعیت زیادی، در خیابان‌های شهر شوش در حمایت از کارگران معترض تجمع کردند. اعتراضات کارگری ۱۳۹۷ در خوزستان در ماه آذر گسترده‌تر شده و به اوج خود رسید. درکنار اعتراضات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، کارگران شرکت ملی فولاد ایران (اهواز) و گروه‌های دیگر کارگری در استان خوزستان اقدام به اعتراض نمودند. در جریان این اعتراضات شماری از فعالان کارگری بازداشت شدند.

خبرگزاری فارس، در گزارش اخیر خود، به لغو دستور قضایی حکم واگذاری برای برخی شرکت‌های دیگر نیز اشاره کرده و صدور این احکام را نشانه «قاطعبت» قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست ابراهیم رئيسی برشمرده که در راستای «ابطال واگذاری‌های شائبه‌دار و فسادآمیز برخی بنگاه‌ها و واحد‌های تولیدی» انجام می‌گیرد

خبرگزاری فرانسه