برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11075          2021-05-22 07:13:26

افشاگری‌های یک رهبر مافیا در ترکیه؛ همدستی مقام‌های دولتی با گروه‌های مافیایی

ٖ بازگشت به صفحه اول
افشاگری‌های یک رهبر مافیا در ترکیه؛ همدستی مقام‌های دولتی با گروه‌های مافیایی
سدات پکر، یکی از رهبران فراری باندهای مافیایی ترکیه با انتشار ویدئو‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از ارتباطات سیاستمداران حاکم بر ترکیه با مافیا برای سرکوب مخالفان و پیشبرد سیاست‌هایشان پرده برداشت.

در ماه‌ها و روزهای اخیر رهبران سیاسی ترکیه با افشاگری‌های یکی از رهبران باندهای مافیایی روبه‌رو شده‌اند و تلاش دارند تا مانع از یک رسوایی سیاسی شوند.

به‌گزارش روزنامه سوئیسی «نویه تسورشر تسایتونگ»، سدات پکر، جنایتکار شناخته‌شده ترکیه که به جرم قتل مدتی در زندان‌ بود و اکنون در دبی به‌سر می‌برد، از ابتدای ماه مه سال جاری شش فیلم طولانی در کانال یوتیوب خود منتشر و در آن‌ها برخی اتهامات جنجالی را علیه مقام‌های دولتی ترکیه مطرح کرده است.

او در این فیلم‌ها با لحنی شوخ درباره نقش سیاستمداران بلندپایه و مقام‌های دولتی در دستگاه جنایی صحبت می‌کند. پکر در یکی از فیلم‌های خود در توئیتر با تهدید، خطاب به مقام‌های ترکیه گفت: «شما با یک دوربین و یک سه‌پایه شکست خواهید خورد.»

سدات پکر کیست؟
سدات پکر ناسیونالیست افراطی، بنیانگذار و رئیس یک باند مافیایی است که از دهه ۱۹۹۰ فعالیت‌های مافیایی خود را به‌شکل جدی آغاز کرده است. باندهای مافیایی ترکیه در عرصه‌های مختلفی همچون قاچاق مواد مخدر، پولشویی، ساکت کردن مخالفان حکومت، آدم‌کشی و حتی رسانه‌ها فعالیت دارند.

پکر پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حمایت می‌کرد و در تهدید و حمله به روزنامه‌نگاران منتقد دولت، برگزاری مراسم تبلیغاتی به سود دولت، تجمع‌های حکومتی بر علیه مخالفان، ارسال محموله‌های غذایی و سلاح به سوریه دست داشته است.

او پیش از فرار از ترکیه بارها به اتهام جرایمی مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه، آدم‌کشی، تهدید و ارعاب و... به زندان افتاده بود و رسماً به‌عنوان رئیس باند مافیایی شناخته می‌شد. در حالی‌که پس از روی کار آمدن حزب «عدالت و توسعه» سدات پکر به‌عنوان یک تاجر خَیِر به مراسم دولتی دعوت می‌شد و بارها از نهاد‌های دولتی جوایز مربوط به تجارت و خیرین را دریافت کرد.

سدات پکر با نهادهای امنیتی و حزب عدالت و توسعه در ارتباط بود و زمانی که با محمت آغار، وزیر کشور پیشین ترکیه و رئیس اداره امنیت این کشور بر سر مسائل مالی اختلاف پیدا کرد به دبی گریخت.

وزیر کشور هدف اصلی افشاگری‌های سدات پکر
سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در مرکز افشاگری‌های اخیر پکر قرار دارد. سدات پکر در یکی از ویدئوها در حالی‌که رمان «احمق‌ها می‌میرند» نوشته ماریو پوزو، نویسنده ایتالیایی آمریکایی و خالق رمان معروف «پدر خوانده» را روی میز خود دارد، سلیمان سویلو را به طعنه «سلیمان پاک» خطاب می‌کند و می‌گوید وزیر کشور به او در مورد حملات قریب‌الوقوع هشدار داده است.

به‌گفته او پیشنهاد استعفای سویلو در بهار سال گذشته، پس از اعلام شتاب‌زده محدودیت‌های رفت‌وآمدی، مدت‌ها بود که برنامه‌ریزی شده بود. در آن زمان، بیش از یک میلیون پیام در مدت زمان کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و از سویلو درخواست شد که در قدرت بماند. اردوغان نیز با استعفای سویلو مخالفت کرد و این باعث تقویت قابل توجه موقعیت وزیر کشور در قدرت شد. پکر می‌گوید سلیمان سویلو با کمک آدم‌های خود این کارزار را راه انداخته بود.

سویلو اما از یک افترا سخن می‌گوید. هادی اوزیشیک، روزنامه‌نگار طرفدار دولت که به‌گفته پکر به‌عنوان واسط میان او و سویلو عمل می‌کرد، عصر سه‌شنبه گذشته همه چیز را در تلویزیون انکار کرد. با این حال، تنها چند دقیقه بعد، سدات پکر مکالمات ویدئویی خود با اوزیشیک را منتشر کرد. یک کاربر رسانه‌ای ترکیه در این‌باره نوشت، در سایر کشورها مجرمان توسط روزنامه‌نگاران افشا و محکوم می‌شوند، در ترکیه‌ ماجرا برعکس است.

فاتح پرتقال، روزنامه‌نگار منتقد ترکیه در این‌باره در صفحه توئیتر خود نوشت:

«ادعاهای مطرح‌شده درباره سویلو و خانواده‌اش در ویدئوی پنجم دهشتناک‌اند، با توجه به شرایط جامعه هیچ دادستانی جرأت تحقیقات بر علیه آن‌ها را ندارد... ما هم تماشا می‌کنیم!»

افشاگری‌های دیگر سدات پکر
یکی از مهم‌ترین افشاگری‌های سدات پکر، قاچاق محموله بزرگ کوکائین از کلمبیا به ترکیه بود. مدتی پیش پلیس کلمبیا ۵ تن کوکائین در گمرک کشف کرد که بعد معلوم شد مقصد این محموله ترکیه است. پلیس کلمبیا جزئیات ماجرا را هم منتشر کرد اما نه پلیس و نه نهاد‌های امنیتی ترکیه این موضوع را پیگیری نکردند. سدات پکر اعلام کرد که آن محموله کوکائین به اداره امنیت ترکیه تعلق داشت. به‌گفته پکر تمام فعالیت‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر زیر نظر این اداره و محمت آغار، وزیر کشور پیشین ترکیه و رئیس کنونی اداره پلیس استانبول، یکی از اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه انجام می‌شود.

همین ماجرا بر سر محموله‌ ۶۴۰ کیلویی کوکائین که قرار بود از بندر پاناما به مرسین ترکیه ارسال شود رخ داد و نهاد‌های امنیتی ترکیه به‌رغم اعلام پلیس پاناما هیچ واکنشی نشان ندادند.

سدات پکر همچنین جزئیات بسیاری از دستگیری زلفو تولگا آغار، پسر محمت آغار به جرم تیراندازی و سر هم آوردن ماجرا توسط مسئولان بلندپایه پلیس فاش کرده است.

او همچنین از قتل یک روزنامه‌نگار زن قزاقستانی به نام یلدانا خبر داده و گفته است زلفو تولگا آغار در دفترش به او تجاوز کرده و یلدانا پس از شکایت به پلیس سر به نیست شده است.

در ماجراهایی که سدات پکر در ویدئوهای خود افشا می‌کند جای پای بسیاری از وزیران، نمایندگان پارلمان و بستگان آن‌ها و حتی اردوغان دیده می‌شود.

در مورد صحت ادعاهای پکر تنها می‌توان حدس و گمان زد. رایان گینگراس، کارشناس آمریکایی ترکیه که کتاب مرجعی درباره مافیای ترکیه نوشته است، اخیراً گفت بسیار مهم است که در افکار عمومی چنین روابطی بین مجرمان سازمان‌یافته و سیاستمداران مطرح شود.

برای اردوغان این یک معضل است. در چند سال نخست ریاست جمهوری او، حزب عدالت و توسعه با وعده برچیدن دستگاه جنایی دهه ۱۹۹۰ وارد کارزار شد. در آن سال‌ها رهبران سیاسی ترکیه با چندین رسوایی مافیایی مواجه شدند. برای مخالفان دولت اما، ماجراهای فعلی اثبات این مسئله است که حزب اردوغان، پس از دو دهه ماندن در قدرت، خود مسئول بسیاری از همین مسائلی است که قبلاً با آن مخالفت می‌کرده است.

مافیا در ترکیه علیه مخالفان دولت می‌جنگد
دولت پنهان اصطلاحی است که در ترکیه به ترکیب سازمان‌های اطلاعاتی مخفی، سیاستمداران و گروه‌های سازمان‌یافته جنایی گفته می‌شود و در سال ۱۹۹۶ مصطلح شد. در آن زمان، رئیس پلیس استانبول، یک فروشنده بین‌المللی و تحت تعقیبِ مواد مخدر و یک قاتل پیمانی در تصادفی کشته شدند.

شواهد ماجرا اما قبل از آن وجود داشت. در هنگام دیدار سلیمان دمیرل، نخست‌وزیر وقت از آمریکا، محمت نبی اینجیلر، ارباب قاچاق مواد مخدر جزو هیئت رسمی او بود و حتی به شیکاگو سفر کرد و تاج گلی بر سر مزار آل کاپون، جنایتکار معروف قرار داد.

این دیگر یک راز آشکار است که دولت ترکیه در گذشته بارها برای مقابله با گروه‌های چپ، کُردها و ارمنی‌ها به باندهای مافیایی ناسیونالیست متوسل شده و در مقابل، چشم خود را بر روی فعالیت‌های جنایتکارانه این باندها بسته است.

ارتباطات بین نئوفاشیست‌های «گرگ‌های خاکستری» و شبه‌نظامیان حزب راستگرای افراطی «حرکت ملی» (MHP) بدنام است اما باندهای مافیایی‌ای هم وجود دارند که با حزب کارگران کردستان (PKK) یا دیگر گروه‌های چپ افراطی پیمان می‌بندند.

والتر پوش، استاد علوم سیاسی در آکادمی دفاع ملی نیروهای مسلح اتریش در وین می‌گوید در درگیری‌های سیاسی خشونت‌آمیز، گاهی نبردهای جنایی نیز دخالت دارند. پوش که تحقیقاتی در این زمینه انجام داده و مدت‌هاست که جرایم سازمان‌یافته در ترکیه را دنبال می‌کند معتقد است که اهمیت تجارت مواد مخدر در ترکیه به‌ویژه در غرب دست‌کم گرفته شده است.

جنگ قدرت در اردوگاه دولت؟
در کارزار ویدئویی سدات پکر این پرسش مطرح می‌شود که زمینه واقعی این افشاگری‌ها چیست؟ در ماه آوریل، نیروهای امنیتی ترکیه به شبکه ارتباطات پکر یورش بردند و ویلای خانوادگی او در استانبول را تفتیش کردند اما با کمال تعجب پکر اصلاً هدف این حملات قرار نگرفت.

تا یک سال پیش، پکر به‌رغم شهرت بدی که در ترکیه داشت بی‌مزاحمت زندگی می‌کرد. با این حال، هنگامی که یک رهبر دیگر مافیا در ترکیه از زندان آزاد شد، ستاره اقبال او نیز رو به خاموشی نهاد.

بهار گذشته علاءالدین چاکیجی، رئیس مافیا و عضو معروف «گرگ‌های خاکستری» در چارچوب یک عفو عمومی آزاد شد. این امر به درخواست دولت باغچَلی، رهبر حزب حرکت ملی که با اردوغان ائتلاف کرده است، انجام شد.

این‌که اردوغان این جنایتکار محکوم را که در گذشته حتی علناً به او توهین کرده بود آزاد کرده، برای بسیاری نشان‌دهنده نفوذ روزافزون حزب حرکت ملی در ائتلاف حاکم است. سلیمان سویلو، وزیر کشور نیز به محافل حزب حرکت ملی نزدیک است.

در ترکیه این گمانه‌زنی وجود دارد که افشاگری‌های سدات پکر یا بخشی از جنگ قدرت در اردوگاه دولت است، یا تسویه حساب‌های شخصی یک جنایتکار یا هر دو با هم است. همه این گزینه‌ها نشان‌دهنده آن است که این کشور در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برد.

زمانه