برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11512          2022-06-16 14:31:57

گزارشی از تجمع سراسری معلمان؛ بازداشت ده ها فرهنگی معترض

ٖ بازگشت به صفحه اول
گزارشی از تجمع سراسری معلمان؛ بازداشت ده ها فرهنگی معترض
خبرگزاری هرانا – در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، امروز پنجشنبه ۲۶ خرداد، شماری از معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف کشور اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کردند. در برخی شهرها تجمع فرهنگیان، با بازداشت گسترده آنها و یا برقراری جو شدید امنیتی همراه بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۱، اعتراض سراسری معلمان شاغل و بازنشسته سراسر کشور در بسیاری از شهرهای ایران شکل گرفت.

در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران معلمان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف کشور از جمله یاسوج، دلفان، خرم آباد، مریوان، ساری، شهرکرد، زنجان، اردبیل، الیگودرز، رشت، اهواز، کرمانشاه، ملایر، بابل، رضوانشهر، هرسین، بیجار، آبدانان، اسلام آباد غرب، سردشت، کرج، اندیمشک، شهرکرد، همدان، مرند، ساری، کاشمر، سنندج، بوکان، مریوان، سقز، ارومیه، یزد، اصفهان، کامیاران، دیواندره و جلفا، در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش شهرهای خود، دست به تجمع اعتراضی زدند. نیروهای امنیتی با حضور پررنگ خود در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، مانع از شکل گیری تجمع و اعتراض معلمان ساکن در تهران شدند. همچنین تجمع فرهنگیان در شهرهای سقز و سنندج، با حضور گسترده نیروهای امنیتی همراه بود.
روز گذشته پیش از شکل گیری تجمعات و امروز در جریان اعتراضات معلمان شاغل و بازنشسته، تعداد پرشماری معلم و فعال صنفی معلمان در شهرهای رشت، سقز، خمینی شهر، مریوان، دیواندره، سنندج و دلفان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بر اساس گزارشات گردآوری شده توسط هرانا تاکنون بازداشت ۵۱ تن تایید شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، امروز در رشت دستکم ۶ معلم شامل یک زن با هویت نامعلوم به همراه کوکب بداقی، عزیز قاسم زاده، محمود صدیقی پور، انوش عادلی و جواد سعیدی بازداشت شدند. عزیز قاسم زاده، محمود صدیقی پور، انوش عادلی و همچنین آقایان (نام کوچک نامشخص) لاجوردی و نهالی پس از ساعاتی از پلیس امنیت رشت به دادسرای گیلان منتقل شده و پس از تفهیم اتهام، به زندان لاکان رشت انتقال یافتند.

از سوی دیگر روز گذشته و امروز دستکم ۲۱ تن با هویت خالد عبداللهی، محمد فتاحی،طاهر قادر زاده، سلیمان عبدی، عزیز مرزی، احمد قادری، کیوان محمدی، حسین محمدی، لقمان الله‌ مرادی، خالد شیخی، صلاح‌‌الدین حسینی، قادر یثرابی، مرضیه طلایی، آمانج امینی، زاهد مرادی، انور فرج زاده، خانم آوات رضوی، اسماعیل ریحانی، طاهر حامدی، کیوان احمدی، صلاح سرخی در سقز توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. ۱۶ تن از این افراد به نام های آوات مرادی، زاهد مرادی، احمد قادری، خالد عبدالهی، طاهر قادرزاده، سلیمان عبدی، قادر یثربی، حسین محمدی، انور فرج زاده، عزیز مرزی، صلاح حسینی، لقمان الله مرادی، خالد شیخی، محمد فتاحی، کیوان محمدی و همچنین طاهر حامدی، ظهر امروز با دستبند و پابند به دادسرای این شهر منتقل شدند.

همچنین بر اساس گزارشات گردآوری شده توسط هرانا، در قزوین نیز دستکم بازداشت ۹ تن به نام های محمدرضا بهنام نژاد، علی صادقی نژاد، محمود صابونی، محمود زمانی، آقای (نام کوچک نامشخص) صیادی، حمید فرخ امینی، آقای (نام کوچک نامشخص) افتخاری و خانم ها (نام کوچک نامشخص) رزنی و کاظمی، صورت گرفته است. افرون بر این، ستار زارعی، سیدمجتبی ابطحی و روح الله قدیمی در خمینی شهر، تحسین مصطفی، سیوان سلیمانی و آرام قادری در مریوان، هیوا قریشی، کاوه محمدزاده، امید شاه محمدی، عثمان رضایی و پرویز احسنی در دیواندره، صلاح حاجی میرزایی، محمدرضا مرادی، غیاث نعمتی در سنندج و پرویز عینی در دلفان، بازداشت شده اند. از میان آنها ستار زارعی، سید مجتبی ابطحی و روح‌اله قدیمی با حضور در دادسرا به قید وثیقه آزاد شدند. تاکنون از وضعیت و محل نگهداری دیگر معلمان بازداشتی اطلاعی در دست نیست.

یکی از فرهنگیان حاضر در جریان تجمع اعتراضی معلمان شاغل و بازنشسته سقز، در تماس با هرانا گفت: «از روز گذشته و قبل از شکل گیری تجمعات سراسری، نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت شمار قابل توجهی از همکاران و هم صنفی های ما کردند، این اقدام ماموران به جهت زهر چشم گرفتن از فرهنگیان و ایجاد رعب و وحشت در آن ها به منزله جلوگیری از شکل گیری تجمع امروز بود، در حالی که امروز تجمع اعتراضی معلمان در سقز به قوت گذشته برگزار شد؛ چرا که این اقدامات مسبوق به سابقه ماموران و نهادهای امنیتی هیچگاه عاملی بازدارنده برای پیگیری حقوق از دست رفته ما نبوده است».

همچنین معلمی بازنشسته که هویت وی نزد هرانا محفوظ است، در تماسی از سنندج اظهار داشت: «امروز نیروهای امنیتی با حضور پر شمار خود در محل تجمع اعتراضی فرهنگیان به ما نشان دادند که نه تنها امنیت شهروندان را فراهم نمی کنند، بلکه آنها را از مطالبه حقوق اولیه خود نیز باز می دارند. ما و دیگر اقشار جامعه طبق اصل ۲۷ قانون اساسی ایران، مادامی که سلاحی با خود حمل نمیکنیم و به مبانی دین رایج کشور لطمه ای نمیزنیم، مجاز به تشکیل، شرکت و برگزاری تجمع اعتراضی هستیم. حال این پرسش بی جواب می ماند که در کجای قانون اساسی ایران آمده است که باید نیروهای امنیتی از تجمعات مسالمت آمیز قشر فرهنگی جامعه ممانعت به عمل آورند و یا با حضور پر رنگ خود در جریان این اعتراضات، ترس و رعب و وحشت را لحظه به لحظه به حاضرین در تجمع یاد آور شوند؟»
فرهنگیان شاغل و بازنشسته در جریان اعتراضات سراسری خود شعارهایی از قبیل «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «رئیسی دروغگو، حاصل وعده هات کو»، «وزیر بی لیاقت، استعفا استعفا» و همچنین «فرهنگی می میرد، ذلت نمی پذیرد» را سر دادند.

معلمان معترض از جمله مطالبات خود را آزادی معلمان زندانی، اجرای کامل قانون رتبه بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان، آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش آموزان و تشکیل کلاس‌های درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش آموز عنوان کردند.

طی روزهای اخیر، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در فراخوانی از تمامی فرهنگیان شاغل و بازنشسته سراسر کشور دعوت کرد که در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان روز پنجشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۱، دست به تجمع اعتراضی بزنند.