برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11623          2022-10-08 11:49:56

حمایت چهار کنفدراسیون بین‌المللی از فعالان صنفی زندانی و اعتراضات مردمی

ٖ بازگشت به صفحه اول

حمایت چهار کنفدراسیون بین‌المللی از فعالان صنفی زندانی و اعتراضات مردمی

سه کنفدراسیون بین‌المللی کارگری با انتشار بیانیه مشترکی ضمن محکومیت شدید سرکوب اعتراضات مردمی در ایران روز شنبه ۱۶مهرماه اعلام کردند «تمام جنبش بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری به مردم فوق‌العاده شجاعی که در مقابل سرکوب وحشیانه‌ رهبران حکومت دینی ایران ایستاده‌اند، ادای احترام می‌کنند.»

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، کمیته مشورتی اتحادیه‌های کارگری و فدراسیون‌های اتحادیه‌ای جهانی در بخشی از این بیانیه مشترک نوشته‌اند: «مقاومت، توسط زنان و دخترانی هدایت می‌شود که می‌خواهند به زن‌ستیزی و نقض حقوق اولیه که جوهره رهبران سیاسی و مذهبی ایران است، پایان دهند.»

استیو کاتن، رئیس شورای اتحادیه‌های جهانی و دبیر کل فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل نیز در این بیانیه گفته است «کارگران ایران و برادران و خواهران آن‌ها در سراسر جهان حقیقت را می‌دانند.»

امضاکنندگان این بیانیه در بخش دیگری آورده‌اند: «بسیاری از فعالین کارگری ایران به خاطر حمایت از حقوق کارگران در بازداشت هستند. ما خواهان آزادی فعالان سندیکایی زندانی و سایر کسانی هستیم که به ناحق در ایران زندانی شده‌اند.»

شاران بارو، دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری هم در پیامی خطاب به مردم معترض ایران اعلام کرد: «به آنها درود می‌فرستیم و در کنار آنها می‌ایستیم.» خانم بارو در ادامه همچنین بازداشت‌های فعالین کارگری در ایران را اقدامی «مذبوحانه» برای ساکت کردن معترضان و خشم عمومی جامعه ایران و تلاش برای نسبت دادن آنها به خارج عنوان کرد.

اشاره دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری به پخش نسخه‌ای از اعترافات اجباری سسیل کولر و ژاک پاری، زوج فرانسوی بازداشت شده در ایران است که در اردیبهشت ماه سال جاری بازداشت شدند. آنها در این ویدئوی اعتراف اجباری که پنج‌شنبه، ۱۴ مهر از صدا و سیمای جمهوری اسلامی منتشر شده خود را مامور اطلاعاتی فرانسه معرفی کرده‌اند.

گروگان گیری دولتی

فدراسیون اتحادیه جهانی آموزش بین‌الملل هم با صدور بیانیه‌ای ترفند بی رحمانه مقامات ایران را در ارتباط با دستگیری دو فعال اتحادیه ای را بشدت محکوم کرده و این عمل را «گروگان‌گیری دولتی» اعلام کرد.

فدراسیون اتحادیه جهانی آموزش بین‌الملل که از آزادی اجتماع و بیان در سراسر جهان دفاع می کند خواستار آزادی بی قید و شرط آنها شده و اعلام کرد: «این افراد باید با امنیت کامل بسوی خانواده‌شان بازگردانده شوند. آموزش بین الملل در کنار همکاران بازداشتی می‌ایستد و از همه کسانی که در ایران تحت آزار و اذیت هستند حمایت کامل خود را از آنها ادامه می‌دهد.»

انتشار این اعترافات اجباری در حالی است که خانم «سسیل کولر»، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کارگران فرانسه است. او و همسرش ژاک پاری که با روادید گردشگری به ایران سفر کرده بودند. در جریان این سفر هم با برخی از فعالان صنفی کارگری و معلمان دیدار کردند. آنها روز ۱۱ اردیبهشت سال جاری همزمان با روز جهانی کارگر به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به «جاسوسی» متهم شدند.

سناریو سازی تکراری وزارت اطلاعات علیه فعالین کارگری و سندیکایی

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هم در بیانیه‌ای ضمن رد اتهام جاسوسی وارد شده به فعالان صنفی بازداشتی از اعضای بازداشت شده این سندیکا و دیگر فعالان صنفی بازداشت شده از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ تا امروز حمایت کردند.

این سندیکا با اشاره به ویدئوی اعترافات اجباری این دو تبعه فرانسوی اعلام کرد: «...کلیپ کوتاهی را با عنوان "داستان یک ماموریت" منتشر شده سراپا دروغ و بی پایه و اساس است. این ویدئو شامل اعترافات اجباری دو فعال سندیکایی فرانسوی است که در اردیبهشت ماه پس از پایان سفرشان به ایران و در راه فرودگاه در تهران دستگیر شدند. خانم سیسیل کولر و همسرش آقای ژاک پاریس، هر دو از معلمان شناخته شده و عضو یکی از اتحادیه های کارگری - معلمی مستقل فرانسه به نام "فدراسیون ملی آموزش، فرهنگ و کارآموزی حرفه‌ای - سندیکای نیروی کارگری" هستند. اتحادیه آنها هم بدنبال دستگیری‌شان قویا کلیه اتهامات ساختگی حکومت علیه آنها را کذب محض اعلام کرده است و خواهان آزادی آنها شده است.»

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه خود نشر اکاذیب توسط نهادهای حکومتی و اعتراف گیری اجباری و تحت تهدید و شکنجه را محکوم کرده و افزود: «ما بارها گفته‌ایم و تمام تشکلهای سندیکایی ایران و جهان و تمامی مدافعین حقوق صنفی، کارگری و انسانی نیز بارها اعلام کرده‌اند، که این قبیل سناریوسازی، گروگان گیری و شوهای تلویزیونی، سال‌هاست که در افکار عمومی بی تاثیر شده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی تعدادی از خوشنام‌ترین فعالین کارگری و معلمی ایران را پنج ماه پیش با چنین سناریوهای سوخته‌ای بازداشت و تا مدتها در انفرادی و زیر بازجویی نگه داشتند. همان زمان اسامی و‌ تصاویر آنها را در صدا و سیما به نمایش گذاشتند. همانطور که در بیانیه‌های پیشین گفتیم این سناریوی نخ نما با مقاومت درخشان فعالین کارگری و معلمی ایران بطور کامل بی اثر شد و به روشنی ماهیت سرکوب گرانه موج بازداشت و پرونده‌سازی کذایی صورت گرفته را روشن نمود. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی خود بهتر از همه می دانستند و می‌دانند که هیچ ارتباطی میان کارگران و معلمان بازداشت شده و هیچ دولت و نهاد دولتی در هیچ کشوری از جهان هرگز وجود نداشته و "توطئه‌ای" در میان نبوده است.»

به گفته سندیکای کارگران شرکت واحد: «آنها صرفا دنبال بهانه‌ای بودند تا نمایندگان شناخته شده تشکلهای صنفی را به اسارت ببرند تا امکان هم‌گرایی و هم‌افزایی کارگران و معلمان را هر چه بیشتر تضعیف کرده و ارتباط طبیعی میان فعالین کارگری و حامیان جنبش‌های کارگری و سندیکاهای کارگری و معلمی در کشور را جرم انگاری کنند.»

بازداشت مجدد سه فعال صنفی معلمان

همزمان با انتشار بیانیه‌ حمایت فدراسیون‌های جهانی کارگران و معلمان ماموران امنیتی صبح امروز ۱۶ مهرماه ماموران امنیتی با یورش یه منزل «اسکندر لطفی» سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران او را در مریوان بازداشت کردند. نیروهای امنیتی برای بازداشت این فعال صنفی، شیشه‌ها و پنجره منزل شخصی اسکندر لطفی را شکسته و با زور به داخل منزل او وارده شده‌اند.

در ادامه هم «مسعود نیکخواه» عضو دیگر شورای هماهنگی و از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان، پس از احضار تلفنی از سوی اداره اطلاعات مریوان و حضور در این اداره بازداشت شد.

ماموران امنیتی همزمان با این بازداشتها با یورش به منزل «شعبان محمدی» یکی دیگر از فعالان صنفی معلمان کردستان قصد بازداشت او را داشتند. اما او در خانه نبوده است.

بر اساس اطلاعات موجود نیروهای امنیتی علت بازداشت این دو فعال صنفی معلمان، مربوط به پرونده مشترک آنها با اتهام جاسوسی اعلام کرده‌اند.

ایران وایر