برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11671          2022-12-29 14:01:16

سقوط ارزش حداقل دستمزد کارگر ایرانی به کمتر از ۱۱۰ دلار در ماه

ٖ بازگشت به صفحه اول

سقوط ارزش حداقل دستمزد کارگر ایرانی به کمتر از ۱۱۰ دلار در ماه

«آیا می‌دانستید…؟» عنوان سلسله گزارش‌های جدید «ایران‌وایر» است که برمبنای «داده‌» منتشر می‌شوند. در این گزارش‌ها، داده‌های خام از مراکز داده‌ و بانک‌های اطلاعات معتبر داخلی و خارجی جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، محاسبه و مقایسه می‌شوند و به‌صورت ترکیبی از متن و داده‌نگاری (اینفوگرافیک) در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند. هدف این گزارش‌ها، ترسیم تصویری خوانا و روشن‌ از پدیده‌ها و وقایعی است که پیرامون ما در جریان است.

***

آیا می‌دانستید، در کمتر از یک هفته، ۱۰ درصد ارزش پول ملی ایران سقوط کرده است. قیمت خرید هر دلار آمریکا در بازار آزاد در نخستین روز دی ۱۴۰۱ حدود ۴۰ هزار تومان بود، اما روز هفتم دی ماه نرخ برابری دلار از ۴۴ هزار تومان نیز گذشت.

ایران در ۴۰ سال گذشته بارها افزایش شدید و سریع قیمت ارز را تجربه کرده، اما مقایسه داده‌ها نشان می‌دهد، آنچه طی یک هفته گذشته رخ داده، یکی از سریع‌ترین و شدیدترین تجربه‌های سقوط‌ ارزش پول ملی در کمتر از یک هفته است.


پیش از این در بحران‌های ارزی ابتدای سال ۱۳۹۷ و تابستان ۱۳۹۹ نیز قیمت دلار با شتابی در این حد سقوط کرده بود، اما در آن زمان دولت موفق شد با کاهش شتاب سقوط، جلوی ابرتورم و فروپاشی پول ملی را بگیرد.

در حال حاضر، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی هیچ چشم‌انداز روشنی از آرامش بازار دیده نمی‌شود. معلوم نیست سرنوشت دلار و پول ملی در روزهای آینده به کجا خواهد رسید. آیا دولت رئیسی موفق می‌شود، مانند دولت‌های پیشین شتاب افزایش قیمت ارز را کاهش دهد یا باید منتظر وقوع ابرتورم و فروپاشی پول ملی باشیم.

در زمان آغاز به کار دولت رئیسی هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار تومان معامله می‌شد. حالا ابراهیم رئیسی با رکورد ۴۰درصد افزایش قیمت ارز در یک سال و پنج ماه نخست ریاست جمهوری، در مقایسه با همتایان پیشین خود، رکورددار است.