برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9443          2018-06-13 21:11:52

معلمان و فعالان صنفی در نامه‌ای سرگشاده خواهان استعفای وزیر آموزش و پرورش شدند‎

ٖ بازگشت به صفحه اول


به دنبال انتشار خبر آزار جنسی لااقل چندین دانش‌آموز به دست یکی از مسئولان دبیرستان پسرانه‌ای در غرب تهران، شماری از معلمان و فعالان مدنی و صنفی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش شدند.






محمد بطحایی سابقه‌ای طولانی در وزارت آموزش و پرورش دارد و سمت‌های مختلفی را در این وزارتخانه تجربه کرده است





این جمع در نامه اعتراضی خود نوشته است:





«از تجاوز به ۶ دانش آموز دبستانی در سال ۹۳، تا فاصله اندک و تجاوز مربی ورزش به ۱۴ دانش آموز در جنوب تهران. سال ۹۵ هم از این عقوبت بی‌نصیب نماند و ماجرای ندای ۹ ساله در زنجان تجربه شد و همچنین سال ۹۶ که رسوائی تجاوز به دختر بچه‌ای در ارومیه توسط سرایدار، سبب خسارات زیادی به آموزشگاه شد و این هم قصه پرغصه مدرسه غیر انتفاعی معین و بهارانه سال ۹۷».





یکی از مربیان سال اول دبیرستان پسرانه یک مجتمع آموزشی غیرانتفاعی در منطقه دو تهران به آزار جنسی گروهی از دانش‌آموزان متهم شده است. متهم اصلی این پرونده به دانش‌آموزان سیگار و نوشیدنی الکلی می‌داده، برای‌شان فیلم‌های‌ مستهجن می‌فرستاده و آن‌ها را آزار جنسی می‌داده است.





این خبر واکنش‌های گسترده‌ای را در افکار عمومی به دنبال داشته است. با این حال ناصر کوهستانی، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۲ تهران، هرگونه تعرض و تجاوز به دانش‌آموزان را رد کرده است.





نامه کامل شماری از معلمان و فعالان صنفی را در تریبون زمانه بخوانید.





اکنون گروهی از معلمان و فعالان در بیانیه خود واکنش آموزش و پرورش به این قبیل مسائل را به چالش کشیده و نوشته‌اند:





«تکرارِ بی اخلاقی و این حوادث هولناک، خاصه در زمان معاونت و وزارت آقای بطحائی نشان دهنده این است که ایشان به عنوان سردفتر تمامی معلمان و آموزگاران کشور، ناظرِ بر عملکرد زیر مجموعه خود نیست و با موضع‌گیری‌های ناسنجیده و فرافکنی و توجیه این که نیروهای به‌کار گرفته شده، آزاد هستند و در این دستگاه رسمیت ندارند؛ چشم بر این همه فاجعه می‌بندد».





محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در واکنش به سوءاستفاده جنسی از دانش آموزان در حکمی حسین بزرگی‌زاده، مشاور و بازرس ویژه خود را مسئول رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان مدرسه‌ای در منطقه دو تهران کرد. اما او همزمان در حکم خود گفته بود: «از آنجایی‌ که فرد متخلف نیروی غیررسمی بوده است لازم است نسبت به بررسی نحوه به‌کارگیری مشارالیه و رعایت ضوابط مقرر، دقت مضاعف به عمل ‌آورید.»





امضاکنندگان در نامه خود سیاست‌های آموزش پرورش مبنی بر تقویت مدارس غیر دولتی و همچنین بی‌توجهی به خواست معلمان در خصوص بودجه آموزش و پرورش، تحصیل رایگان دانش آموزان و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی را نشانه‌ای از ناکارآمدی «وزارت تحت امر آقای محمد بطحائی» خوانده‌اند و از او خواسته‌اند از سمت خود کنار بکشد.





محمد بطحایی سابقه‌ای طولانی در وزارت آموزش و پرورش دارد و سمت‌های مختلفی را در این وزارتخانه تجربه کرده است. او پیش از انتصاب به عنوان وزیر آموزش پرورش دولت دوازدهم، در سال ۹۵ هم مدتی سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده داشت. علاوه بر این، او زمانی قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بود. همچنین چند سال هم معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مهم‌ترین نهاد قانون‌گذاری در وزارتخانه بود.