برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9479          2018-06-29 21:33:10

نیروی انتظامی و مأموران لباس شخصی به بازاریان تهران هجوم بردند

ٖ بازگشت به صفحه اول
مأموران نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی به بازار بزرگ تهران هجوم بردند. آن‌ها تلاش کردند بازاریانی را که در اعتراض به بی‌ثباتی ارزش ریال در برابر قیمت دلار آمریکا و نابسامانی وضع گمرک اعتصاب کرده بودند متفرق کنند. نیروهای انتظامی به سوی معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کردند و تعدادی از بازاریان معترض را هم کتک زدند.


بر اساس برخی گزارش‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، گروهی از بازاریان معترض در حالی که شعارهایی علیه دخالت ایران در جنگ سوریه سر داده بودند، به طرف مجلس شورای اسلامی حرکت کردند. نیروهای انتظامی قصد داشتند که با حمله به معترضان، آن‌ها را پراکنده کنند که کامیون‌داران به کمک بازاریان معترض آمدند و با ریختن بار آجر، مانع از تهاجم نیروهای انتظامی و لباس شخصی به معترضان شدند.





روز گذشته بهای دلار آمریکا در بازار غیررسمی ارز تهران به مرز ۹۰۰۰ تومان رسید، بازار سکه در بورس نیز با افزایش روبرو شد و پس از آنکه هر سکه طلا به قیمت سه‌ میلیون و دویست‌ هزار تومان عرضه شد. روز گذشته بازاریان در مجتمع علاءالدین و بازار چارسو در اعتراض به افزایش قیمت دلار تجمعاتی اعتراضی برگزار کرده بودند. در ادامه این اعتراضات، دوشنبه ۴ تیر بازار بزرگ تهران، بازار قشم و بازار موبایل شیراز تعطیل شد. بازاریان تهران در تجمعاتی بزرگ و پرشمار با سر دادن شعار «ببندید، ببندید، ما همه با هم هستیم» اعتراض خود را به بی‌ثباتی دلار و سقوط ارزش ریال بیان کردند.





از حدود ساعت ۱۰ صبح مغازه‌داران مغازه‌هایشان را در بازار بزرگ تهران و در پاساژها بستند و به جمع معترضان پیوستند. بر اساس خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده در طی کمتر از یک ساعت، سرای ملی بازار تهران، بازارطلافروش‌ها، پاچنار چهارسوق سلطانی و راسته کفاشان به اعتصاب‌کنندگان پیوستند و مغازه‌های خود را تعطیل کردند. بعد از ساعتی بازار کیلویی‌ها، پارچه‌فروش‌ها، ملی، سبزه‌میدان، عباس‌آباد، طلا‌فروش‌ها و ارزفروش‌ها نیز مغازه‌هایشان بستند.





گروهی از بازاریان در خیابان با سر دادن شعار «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن» راهپیمایی می‌کردند. گروهی هم به سمت مجلس شورای اسلامی حرکت کرده بودند که نیروهای انتظامی وارد عمل شدند. کامیونداران با ریختن بار آجر اما مانع از تهاجم نیروهای انتظامی به بازاریان معترض شدند.





علاوه بر نارضایتی بازاریان از بی‌ثباتی ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، بی‌ثباتی در گمرک و ترخیص نشدن کالاها هم از دلایل نارضایتی بازاریان است. شنبه ۲ تیر بر اساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد.





نیروهای انتظامی و نیروهای لباس شخصی از حدود دو ساعت بعد از آغاز اعتصاب بازاریان، در بازار تهران مستقر شده بودند. آن‌ها تلاش کردند بازاریان را متفرق کنند. بازاریان هم با شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» از آن‌ها استقبال کردند.





همزمان رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران ابتدا تلاش کردند وضع بازار را عادی جلوه دهند اما بعد ادعا کردند که اعتراضات بازاریان سازماندهی‌شده و برای ایجاد اخلال در اقتصاد ایران اتفاق افتاده.


عبدالله اسفندیاری، رییس هیات امنای مرکزی بازار تهران به خبرگزاری‌های داخلی گفته است:


«بازار نسبت به گرانی ارز، نوسانات و افزایش بی‌رویه نرخ آن، بی‌ثباتی در گمرک و ترخیص نشدن کالاها، نبودن معیار و اصولی مشخص برای ترخیص کالاها و غیره اعتراض دارند و با توجه به این‌که در چنین شرایطی به هیچ وجه نمی‌توانند تصمیم بگیرند و کالای خود را بفروشند کار خود را به حالت نیمه‌تعطیل در آورده‌اند تا تکلیف‌شان روشن شود.»





احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که کسبه خواهان حفظ امنیت فضای بازار و بازگشت آرامش و ثبات اقتصادی هستند.





همزمان با آغاز اعتصاب بازاریان در بازار بزرگ تهران، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه جلسه مشترک کمیسیون صنایع و کمیسیون حمایت از تولید مجلس در جمع خبرنگاران از تشکیل «بازار ثانویه ارز» طی هفته آینده خبر داده است. حشمت فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران هم گفته است که این کمیسیون اعتصاب کسبه بازار را بررسی می‌کند.