برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9624          2018-08-28 07:23:07

فشارهای امنیتی و قضایی بر کارگران نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی صنعتی فولاد ایران

ٖ بازگشت به صفحه اول

اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز وارد یازدهمین روز شد


همزمان با ادامه اعتراض‌های صنفی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز،‌ گزارش‌ها حاکی از برخوردهای امنیتی – قضایی با شماری از کارگران این دو مجتمع است.

بر اساس گزارش‌ها،‌‌ دور جدید اعتصاب کارگران تمام بخش‌های شرکت نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه وارد یازدهمین روز خود شد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه به واگذاری این شرکت و عملکرد ضعیف کارفرمای خصوصی آن معترضند و خواستار آن هستند که مالکیت این واحد به دولت بازگردانده شود.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در اسفند سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه همچنین خواستار پرداخت دستمزد معوقه خود و نیز جلوگیری از تفکیک زمین‌های شرکت و واگذاری آن به شرکت‌های جدیدالتاسیس خصوصی هستند.

به نوشته خبرگزاری ایلنا، کارگران نیشکر هفت‌تپه همچنین به واریز نشدن حق بیمه و سخت و زیان‌آور محسوب نشدن شغل خود در لیست‌ بیمه اعتراض دارند.

در همین حال، شماری از کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کردند که نهادهای امنیتی اقدام به تهدید نمایندگان آنها کرده‌اند.

به گزارش کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، آنها از نهادهای امنیتی خواستند به جای تهدید کارگرانی که دستمزدشان سه ماه یک بار پرداخت می‌شود، «کارفرمای رانت خوار را مورد بازخواست قراردهند و ریشه و دلیل اعتصاب ها را پیدا کنند، نه اینکه معلول را از بین ببرند».

این گروه از کارگران نیشکر هفت‌تپه هشدار دادند که در صورت «ترور یا بازداشت نمایندگان خود ساکت نخواهند نشست» و «اعتصاب خود را به شهرستان شوش گسترش می‌دهند».

آنها عواقب برخورد با نمایندگان خود را بر عهده نهادهای امنیتی دانستند.

راهپیمایی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز

فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از اعتصاب و راهپیمایی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران و تجمع آنان در مقابل استانداری خوزستان و ساختمان سرپرستی بانک ملی ایران در اهواز است.

بر اساس این فیلم‌ها، ‌کارگران شعار دادند: «کشور ما دزدخونه است، توی جهان نمونه است»، «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن» و‌ «نه غزه نه لبنان، فقط مردم ایران».

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران به پرداخت نشدن «چهار ماه دستمزد و تامین نشدن مواد اولیه لازم برای راه‌اندازی مجدد فعالیت این مجتمع» معترضند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران معترض می‌گویند: کارفرمای جدید توانایی مالی لازم را برای پرداخت دستمزد کارگران ندارد و طی این مدت به دلیل بی‌توجهی مسئولان، روز به روز بر مشکلات این واحد صنعتی بزرگ افزوده شده و وعده‌های مسئولان هم تاکنون راه به جایی نبرده است.

پیشتر کسری غفوری، مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران، در گفت‌وگو با ایلنا، از حل مشکل نبود مواد اولیه تا روز ششم شهریور خبر داده بود.

در این ارتباط،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران روز دوشنبه گزارش داد که کارگران این مجتمع بزرگ صنعتی خواستار «افشای دست‌های پشت پرده‌ای» شده‌اند که علیرغم بازگشت مالکیت این مجتمع به بانک ملی، «همچنان از تامین مواد اولیه و راه‌اندازی همه بخش‌های تولیدی شرکت و پرداخت حقوق کارگران جلوگیری می‌کنند».

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران بارها در پی تحقق نیافتن وعده‌های مسئولان در پرداخت معوقات مزدی‌شان اعتصاب و در مقابل نهادهای مختلف دولتی همانند استانداری استان خوزستان تجمع کرده‌اند.

در این ارتباط، اتحادیه آزاد کارگران ایران روز دوشنبه پنجم شهریور، از احضار شماری از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران به بازپرسی دادگاه انقلاب اهواز خبر داد.

این کارگران که به تعدادشان اشاره نشده است، در اعتراض‌های صنفی خردادماه بازداشت و با قرار کفالت آزاد شده بودند.

پیشتر نیز در روز ۲۰ مرداد ماه، جمع دیگری از کارگران این مجتمع بزرگ صنعتی احضار و برای آخرین دفاعیات مورد بازپرسی قرار گرفته بودند.