برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9633          2018-09-01 10:35:44

نیشکر هفت‌تپه: مذاکرات بی‌نتیجه ماند، اعتصاب ادامه دارد

ٖ بازگشت به صفحه اول


نمایندگان کارگران معترض مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه اعلام کردند که مذاکرات آنها با مسئولان استانی و کارفرمایان بی‌نتیجه مانده است. آنها شنبه ۱۰ شهریور پانزدهمین روز اعتراض‌هایشان را پی گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه جمعه ۹ شهریور با حضور نماینده کارفرما و معاونت اقتصادی استانداری خوزستان در نشستی برای پایان به اعتراض‌ها شرکت کردند. اما این نشست به دلیل مخالفت مسئولان با خواسته‌های کارگران به نتیجه‌ای نرسید.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه از شنبه ۲۷ مرداد آغاز شده است. کارگران به واگذاری بخش‌های مجتمع به شرکت‌های مختلف، تعویق دستمزد و سایر مطالبات، راکد ماندن بازنشستگی حدود ۴۰۰ کارگر و تغییر نوع قراردادهای کار معترضند.

عدم پرداخت سه ماه حقوق‌ و مطالبات مزدی دیگر از جمله حق بیمه تنها یکی از مشکلات بیش از ۷۰۰ کارگر ثابت نیشکر هفت‌تپه است. کارفرمای نیشکر هفت‌تپه دو سال است که از دادن مزایای مزدی همچون حق لباس کار، حق لوازم تحریر مدرسه فرزندان، سبد کالای ماه رمضان و غیره سر باز می‌زند.

بیش از ۱۵۰۰ کارگر روزمزد که قرارداد دائم ندارند، به کارگران دیگر پیوسته‌اند تا علیه عدم امنیت شغلی اعتراض کنند. کارفرما پیش از این وعده عقد قرارداد دائم با این کارگران را داده بود.

عدم پرداخت سهم چهار درصدی سازمان تامین اجتماعی از سوی نیشکر هفت‌تپه نیز سبب شده است بازنشستگی حدود ۴۰۰ کارگر که مشمول بازنشستگی هستند به تاخیر بیافتد.

اعتراض اصلی دیگر کارگران اما به خصوصی‌سازی کارخانه است. اسماعیل بخشی، نماینده کارگران معترض دو هفته پیش خط قرمز معترضان را خصوصی‌سازی زمین‌های نیشکر هفت‌تپه دانست و گفت که مردم بومی این زمین‌ها را برای اشتغال‌سازی برای فرزندانشان به کارخانه داده‌اند و کسی حق مالکیت خصوصی بر آنها را ندارد.

کارخانه خوراک دام مجتمع هفت‌تپه به شرکت خصوصی «سرزمین مهر و ماه» واگذار شده است. نام شرکت‌های نوظهور مانند شرکت «باغ جاوید پارس» و شرکت «دریای نور زئوس» نیز برای کنترل بخش‌هایی دیگر از این مجتمع به میان آمده است.

مدیریت این کارخانه در حال حاضر با بخش دولتی و سازمان گسترش نوسازی است. مدیریت مجتمع نیشکر هفت تپه می‌گوید به دلیل «افزایش مشکلات مالی» تصمیم گرفته است که بخش عمده سهام آن را به بخش خصوصی واگذار کند.

کارگران معترض می‌گویند که خصوصی‌سازی هفت‌تپه آن را به ویرانی کشانده است. اعتراض دیگر آنها به فشار بر فعالان کارگری است. آنها خواهان تغییر مدیر حراست جدید هستند که به گفته آنها دائماً کارگران معترض را تهدید می‌کند. اداره اطلاعات شوش نیز اسماعیل بخشی و شماری دیگر از نمایندگان کارگران را تهدید کرده است.

کانال خبری «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه» شنبه در پیامی تلگرامی نوشت که کارگران معترض «برای مقابله با غارتگری و خودسری ِ به اصطلاح “مالکان جدید” و سامان دادن به تولید و حفظ کارخانه و زمین‌های آن که متعلق به همۀ مردم زحمتکش است، اقدام به تعیین شورای نمایندگان با رأی مستقیم کارگران کرده‌اند.»

این شورا قرار است با همراهی کارگران «بر انتقال مالکیت اموال شرکت، کشت و برداشت نیشکر، تولید و فروش با تشکیل کمیته‌ای دلسوز، آگاه و مجرب، کنترل و مدیریت مستقیم داشته باشند.»

سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که در آبان‌ماه سال ۱۳۸۷ خورشیدی شکل گرفت یکی از فعال‌ترین سندیکاهای مستقل کارگری در ایران به‌شمار می‌رود.