برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9681          2018-10-01 07:26:08

اعتراض .. اعتصاب .. تحصن ....در ایران

ٖ بازگشت به صفحه اول


کارگران شهرداری آبادان، اهواز و فیض‌آباد در اعتراض به معوقات مزدی تجمع کردند
شماری از کارگران پیمانی فضای سبز مناطق هشت، سه و چهار شهرداری اهواز برای دومین روز پیاپی مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند. این کارگران که با قرارداد موقت و پیمانی اشتغال دارند، می‌گویند از آغاز تابستان تا به حال دستمزدشان پرداخت نشده است.

کارگران به ایلنا گفته‌اند که پیمانکار به اعتراضات آنها بی‌توجه است و برای پرداخت مطالبات مزدی اقدام نمی‌کند.

کارگران منطقه هشت شهرداری اهواز شنبه هفتم مهر نیز مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کرده بودند.

در آبادان نیز کارگران شهرداری منطقه سه در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه دستمزدشان در ساختمان شهرداری را قفل و مقابل این ساختمان تجمع کردند.

کارگران و کارکنان می‌گویند که حداقل ۴ ماه دستمزد معوق دارند و مسئولان به خواسته انها توجهی ندارند. یکی از کارگران هم می‌گوید: آبادان «صاحب ندارد، نه شهردار و نه نماینده مجلس. هیچکدام به فکر کارگران نیستند».

در خبر دیگری روزنامه قدس از تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران شهرداری فیض‌آباد در خراسان رضوی خبر داده است. کارگران گفته‌اند که ۴ ماه دستمزدشان پرداخت نشده و مسئولان شهرداری به اعتراضات آنان بی‌توجه هستند.

کارگران راه‌آهن در شاهرود بار دیگر دست از کار کشیدند
شماری از کارگران نگهداری ابنیه و خطوط فنی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی شنبه هفتم مهر بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی و نامشخص بودن قراردادهای شغلی دست از کار کشیدند.

کارگران راه‌آهن مرداد امسال نیز در ادامه اعتراضاتشان که از سال قبل آغاز شده بود، چند روز پیاپی اعتصاب کردند. به دنبال این اقدام مدیران شرکت راه‌آهن از تامین اعتبار و رایزنی با شرکت پیمانکاران نیروی انسانی برای پرداخت مطالبات مزدی کارگران خبر دادند.

کارگران ایستگاه راه‌آهن شاهرود اما به خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گفته‌اند که پیمانکار دو ماه دستمزد آنان را همچنان پرداخت نکرده است. این کارگران همچنین سنوات و مزایای مزدی سال گذشته را نیز دریافت نکرده‌اند. عدم پرداخت حق بیمه سهم کارفرما توسط شرکت پیمانکار – ایران تراورس- تمدید اعتبار دفترچه درمانی کارگران را با مشکل روبرو کرده است.

اعتراض کارکنان بیمارستان خمینی کرج برای دومین روز پیاپی ادامه یافت

کارکنان و پرستاران بیمارستان خمینی کرج برای دومین روز متوالی مقابل ساختمان این مرکز درمانی تجمع کردند. خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، شمار معترضان در تجمع امروز را حدود ۳۰۰ تن از «کارکنان، پزشکان و پرستاران» و جمعی از خانواده کشته شدگان و مجروحان جنگ ایران و عراق اعلام کرد که برای پیگیری مطالبات مزدی معوق تجمع و نامشخص بودن وضعیت مالکیتی بیمارستان تجمع کردند.

کارکنان و پرستاران بیمارستان خمینی کرج شنبه هفتم مهر نیز در اعتراض به وضعیت خود و بی توجهی مسئولان و مالکان دولتی تجمع کرده بودند. قاسم طاهری نائب رئیس شورای اسلامی کار بیمارستان مطالبات مزدی کارگران و کارکنان بیمارستان را ۱۱ ماه اعلام کرده است.

به گفته او مقام‌های دولتی و سازمان همیاری شهرداری‌ها که در کنار بنیاد شهید مالکیت این بیمارستان را در اختیار دارند، حاضر به پاسخگویی به معترضان نیستند.

درگیری مردم با پلیس در اهواز پس از قتل یک دستفروش توسط ماموران
پلیس ایران یک دستفروش را در اهواز به قتل رساند. به دنبال این رخداد حاضران در محل این قتل به ماموران پلیس حمله و آنان را مجروح کردند.


مصطفی حیدری با شلیک ماموران پلیس اهواز به قتل رسید.

سعید شعبان فرمانده پلیس استان خوزستان مقتول را «فردی دارای سابقه کیفری» دانسته که «قصد داشت ماموران پلیس را با سلاح سرد مجروح کند».

هویت فرد کشته شده مصطفی حیدری اعلام شده است. او جمعه ششم مهر با شلیک ماموران پلیس زخمی شد و پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد.

به گفته فرمانده پلیس خوزستان او دارای سابقه کیفری بوده و ماموران پلیس آگاهی مشهد با حکم نیابت قضایی برای بازداشتش به اهواز رفته بودند. شعبان جزئیات بیشتری در باره سابقه محکومیت این شهروند بیان نکرده و گفته است که او قصد فرار داشت و ماموران پلیس آگاهی به پایش شلیک کردند.

این مقام نظامی افزوده است: برخی از افراد حاضر در صحنه پس از مجروح شدن «متهم» قصد داشتند او را فراری دهند و با درگیری با پلیس مانع انتقال به موقع این فرد به بیمارستان شدند.

یکى از بستگان مصطفى حیدرى اما روایت دیگری از کشته شدن او توسط ماموران پلیس بیان کرده است نحوه کشته شدن: «مصطفى مانند روزهاى قبل در جمعه بازار مانند دیگر جوانان مشغول خرید وفروش پرندگان خود بود که یکباره توسط ماموران نیروى انتظامى محاصره مى شوند و مردم جهت بردن وسائل خود و ممانعت از مصادره آنها با ماموران درگیر مى شوند و یکى از درجه داران نیروهاى انتظامى از پشت چهار تیر به طرف مصطفى حیدرى شلیک مى شود و مصطفى در جا جان باخت که بعد از کشتن مصطفى مردم با نیروهاى انتظامى درگیر شدند».


۲ هزار کارگر تبریزی خواستار بازنگری در حداقل دستمزد شدند
نزدیک به ۲ هزار کارگر در تبریز با امضاء طوماری خواستار برگزاری فوری جلسه شورای عالی کار برای بازنگری در حداقل دستمزد شدند.

کمیته مزد شورای عالی کار پیشتر از توافق نمایندگان تشکل‌های کارگری زرد، کارفرمایان و دولت برای افزایش غیرنقدی دستمزد به میزان ۸۰۰ هزار تومان خبر داد و نهایی شدن این توافق را به شورای عالی کار واگذار کرد.

شورای عالی کار اما از آن پس تشکیل جلسه نداده است. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به صورت ضمنی با افزایش دستمزد مخالفت کرده و گفته است برنامه دولت توزیع بسته‌های حمایتی است.

این برنامه نیز در هیئت دولت متوقف مانده و آنگونه که یک نماینده مجلس فاش کرده، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با آن مخالف است.

تجمع خانواده بیماران اس. ام. ای در اعتراض به موضع وزیر بهداشت و درمان
وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی در یک برنامه تلویزیونی تامین ارز برای واردات دارو بیماران اس. ام . ای را به صرفه ندانسته و گفته است که نمی‌توان یک میلیارد برای بیماری که طول عمر زیادی ندارد هزینه کرد.

اظهارات او با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. برخی در دفاع از وزیر بهداشت و دولت اعتدال این رویکرد را در شرایطی که درآمدهای ارزی کاهش یافته، «مدیریت درست هزینه» خواندند. شمار دیگری از کاربران اما اظهارات وزیر بهداشت را «فاشیستی» و یادآور سیاست‌های دولت نازی آلمان در کشتن مبتلایان به بیماری‌های ناتوانی جسمی و یا روحی و روانی دانستند.

امروز نیز شماری از خانواده این بیماران مقابل ساختمان وزارت بهداشت و درمان تجمع و اظهارات وزیر را غیرانسانی خواندند. آنها پیشتر نیز در مقابل ساختمان وزارت بهداشت و درمان تجمع کرده و خواستار تامین داروی فرزندان و بستگان خود شده بودند.

خریداران مجتمع آینده در اعتراض به کلاهبرداری امام جمعه سابق رشت تجتمع کردند
در رشت متقاضیان خرید واحدهای مجمتع آدینه مقابل این مجتمع تجمع کردند. آنها دست‌نوشته‌ای خطاب به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در دست داشتند که بر ان نوشته بود: «اینبار شما را زیر ذره‌بین داریم، نخواهیم گذاشت تاریخ ۸ سال گذشته تکرار شود».



متقاضیان خرید واحدهای تجاری این مجتمع سال گذشته نیز چندین مرتبه در اعتراض به عدم تحویل واحدهای پیش‌فروش شده و تناقض گویی مدیران دفتر مجتمع مقابل دفتر نماینده سابق رهبر جمهوری اسلامی در رشت تجمع کردند.

پس از افزایش اعتراض‌ها خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی گزارش کردند: قربانی امام جمعه رشد استعفاء کرده است. همزمان اما گفته شد او از مقام خود برکنار شده است.

هشتمین روز اعتصاب رانندگان کامیون: ۷ راننده در رزن همدان دستگیر شدند
اعتصاب رانندگان کامیون به رغم فشارهای امنیتی و بازداشت شمار دیگری از رانندگان معترض برای هشتمین روز پیاپی ادامه یافت. بیش از ۱۵۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از رئیس دولت خواستند که اقداما فوری برای تامین اقلام مورد نیاز و حمایت بیمه‌ای رانندگان انجام دهد.



همزمان با هشتمین روز اعتصاب رانندگان کامیون در شهرهای مختلف ایران، ۷ راننده معترض دیگر در رزن استان همدان دستگیر شدند. دادستان رزن اتهام این افراد را «اخلال در حرکت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای» و «تحریک رانندگان به اعتصاب» اعلام کرد و گفت: این افراد با اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه خواهند شد.

پیش از این نیز دستکم ۸۰ راننده معترض در استان‌های تهران، فارس، اصفهان و قزوین دستگیر شده بودند. محمدجعفر منتظری دادستان ایران رانندگان را به محکومیت به «قطاع الطریق» – راهزنی تهدید کرده بود.

علاوه بر برخورد قضایی، رانندگان اعتصابی به قطع سهمیه سوخت و ابطال پروانه شغلی نیز تهدید شده‌اند.

رانندگان کامیون از نخستین روز مهر امسال در اعتراض به گرانی لوازم یدکی و لاستیک، ارزان بودن نرخ کرایه حمل بار، فساد ماموران پلیس راه، عدم پرداخت حق بیمه سهم دولت و تعرفه بالای شرکتهای باربری برای چهارمین بار در سالجاری اعتصاب کردند.

همزمان با دور نخست اعتصاب رانندگان کامیون در خرداد امسال، مجلس شورای اسلامی کمیته ویژه‌ای برای پیگیری مطالبات آنان تشکیل داد. به گفته رانندگان کامیون این کمیته اقدامی برای تحقق وعده مسئولان دولتی انجام نداده است.

در همین رابطه صبح یکشنبه ۱۵۳ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از او خواستند که مطالبات رانندگان را به طور جدی حمایت و پیگیری کند.

این نمایندگان در نامه‌ای که در صحن علنی مجلس قرائت شد، اعتصاب رانندگان کامیون را موجب «اخلال در تامین سوخت و کالا» عنوان کردند و از سازمان تامین اجتماعی و دولت خواستند که «برای حمایت بیمه‌ای و تامین اقلام مورد نیاز رانندگان اقدان فوری نماید».