برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9730          2018-11-04 11:49:43

اعتراض بزرگترین سندیکای کارگران آلمان علیه تهدید کامیونداران اعتصابی ایران به اعدام

ٖ بازگشت به صفحه اول




روزنامه پرتیراژ «بیلد» در آلمان در گزارشی به اعتصاب کامیونداران ایران و حمایت بزرگترین سندیکای کارگران آلمان (وردی) از رانندگان اعتصابی پرداخته است.

به گزارش کیهان لندن، این روزنامه نوشته است که بیش از ۲۰۰ راننده کامیون در ایران به علت اعتصاب بازداشت شده‌ و حداقل ۱۷ نفر از آنها به صدور حکم اعدام تهدید شده‌اند.

سندیکاهای جهانی از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ۷۹ساله‌ی جمهوری اسلامی خواسته‌اند که این رانندگان فورا آزاد شوند! این روزنامه یادآوری کرده است که کارگران اعتصابی ایران را خطر اعدام تهدید می‌کند.

«بیلد» می‌نویسد، دادستان قزوین برای ۱۷ راننده کامیون اعتصابی که به خاطر بهبود شرایط معیشتی و ایمنی کار و همچنین حقوق معوقه خود دست به اعتراض و اعتصاب زده بودند تقاضای حکم اعدام کرده است. دادگاهی در قزوین مشغول بررسی این قضیه است.

سندیکاهای جهانی اعتراض شدید خود را نسبت به این موضوع ابراز داشته و مصرا خواهان آزادی فوری این رانندگان شده‌اند.

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری که بیش از ۲۰۰ میلیون عضو دارد در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط کارگران زندانی شده‌ است.

آندرئا کوزچیش معاون بزرگترین سندیکای کارگری آلمان «Verdi وردی» به روزنامه‌ی پرخواننده‌ی «بیلد» گفته است: «صدور حکم اعدام برای کارگران اعتصابی در یک دولت متمدن غیرقابل تصور و تنفربرانگیز است.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «زمامداران ایران بایستی به رانندگان کامیون گوش فرا دهند که درآمدشان طی بیست سال گذشته مرتب کاهش یافته است. این مشکل راه حل اقتصادی می‌طلبد و نه تهدید به صدور حکم اعدام!»

او یادآور شد که وردی (Verdi )از طریق فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (ITF) و سازمان جهانی کار (ILO) سازمان ملل متحد مصرا خواسته است که فورا در این مورد اقدام نماید.

کارگران در ایران بی‌پناه هستند

«بیلد» می‌نویسد، ایران البته از اعضای موسس سازمان جهانی کار(ILO ) است اما برحسب ارزیابی سازمان اتحادیه‌های سندیکاهای جهانی جزو ده کشور خطرناک جهان برای کارگران به شمار می‌رود.

سندیکاهای مستقل کارگری در رژیم اسلامی ملاها حق حیات ندارند؛ حقوق کارگران محدود و امنیت شغلی آنان ناچیز است. اما اگر کارگری برای احقاق حقوق خود اقدام کند، خطر بازداشت و شکنجه او را تهدید می‌کند.

با وجود این تهدیدات، رانندگان کامیون اعتصاب سراسری خود را در گوشه و کنار ایران از اول نوامبر از سر گرفته‌اند و خواستار آزادی همکاران بازداشتی خود هستند. در سال جاری (۲۰۱۸) این چهارمین دوره اعتصابات کامیونداران است. حداقل در ده شهر ایران کامیونداران اعتصاب کرده‌اند.

در گزارشی که سازمان جهانی فدراسیون سندیکاهای حمل و نقل منتشر کرده و مورد تایید وردی (Verdi) و اتحادیه سندیکاهای آلمان (DGB ) نیز هست، آمده «در بیست سال اخیر وضعیت معیشتی و شرایط کاری رانندگان کامیون هر روز بدتر شده است.»

بنا بر گزارشITF بسیاری از رانندگان کامیون در ماه‌های اخیر حقوق دریافت نکرده‌اند.

بدین علت اعتصابات آنان از ۲۲ ماه سپتامبر با شرکت بیش از نیم میلیون راننده و در بیش از ۲۹۰ شهر و ۳۱ استان آغاز گردید.

ماه‌هاست که ایران در تب و تاب اعتراضات و اعتصابات در بخش‌های مختلف اقتصادی است. حکومت ایران هر روز بیشتر بر شدت عمل خود علیه معترضی افزوده است.

معلمین هرروزه در استان‌های مختلف کشور به ابعاد اعتراضات خود می‌افزایند و اعتصابات را سازماندهی می‌کنند؛ همچنانکه رانندگان شرکت اتوبوسرانی تهران و کارگران و کارمندان شرکت‌های بزرگ و کوچک مختلف در سراسر ایران دست به اعتراض می‌زنند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها اخیرا ۱۵ تن از کارکنان یک شرکت ماشین‌سازی در اراک به یک تا دو سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند زیرا در ماه مه به عدم پرداخت حقوق خود اعتراض کرده بودند.

سخنگوی فراکسیون حزب لیبرال دمکرات‌ آلمان در پارلمان این کشور به «بیلد» گفته است: «مردم ایران باید آزادانه حق ابراز نظر داشته باشند. تهدید به اعدام به شدیدترین وجه محکوم است. برای اروپا نه فقط نجات برجام بلکه توجه هر چه بیشتر به موضوع رعایت حقوق بشر در ایران باید مورد توجه باشد.»

*منبع: روزنامه آلمانی بیلد
*ترجمه و تنظیم از حسام وثوقی