برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10209          2019-07-09 23:08:26

هشت میلیون بی‌سواد در ایران

ٖ بازگشت به صفحه اول

*بی‌سوادی یکی از موانع اعتلای فرهنگی جامعه است.*
به گفته‌ی لیلا رضایی، مدیرکل دفتر دوره‌های آموزش سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش«در ایران حدود هشت میلیون بی‌سواد وجود دارد» (ایسنا 13 تیر 98). چند ماه پس از آنکه مرکز پژوهش‌های مجلس شمار بی‌سوادان مطلق در ایران را نه میلیون نفر اعلام کرد، یکی از مقام‌های وزارت آموزش و پرورش این رقم را هشت میلیون تن دانست.
در دو – سه سال اخیر آمارهای گوناگونی از شمار بی‌سوادان در ایران اعلام شده است از 11 میلیون تا هشت میلیون. در آخرین آمار اعلام شده از سوی مدیر کل دفتر دوره‌های آموزش سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش هشت میلیون بی‌سواد در ایران وجود دارد. در تحقیقی که پیش‌تر انجام گرفته شمار کودکان بازمانده از تحصیل مطابق برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس حدود سه میلیون نفر است.
نهادهای بین‌المللی، از جمله بانک جهانی و سازمان یونسکو، شمار بی‌‎سوادان مطلق در ایران را بیشتر از آمار ذکرشده از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ذکر کرده‌اند. از جمله بر اساس آمارهای بانک جهانی، شمار بی‌سوادان ایران ۱۱.۶ میلیون نفر است.
آموزش پولی، فقر خانواده‌ها، عدم توجه به حقوق کودک و بی‌اعتنایی مسئولان به آموزش از جمله دلایلی است که برای گستردگی بی‌سوادی در ایران برشمرده شده است.