برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9480          2018-06-29 21:33:20

گزارشی از اعتصاب و درگیری های امروز در بازار

ٖ بازگشت به صفحه اول
خبرگزاری هرانا – جمعی از کسبه بازار در شهرهای تهران، شهریار، کرج، قشم، بندرعباس و مشهد در اعتراض به افزایش قیمت ارز، گرانی کالاها و رکود بازار مغازه‌های خود را بستند و خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی خود شدند. اعتراضی که بخصوص در تهران همزمان با سردادن شعار و دخالت نیروی انتظامی در بعضی نقاط به خشونت کشیده شد.





به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۴ تیرماه، یک روز پس از اعتراضات فروشگاه‌های علاءالدین و چارسو، تعداد بسیاری از دیگر بازاریان تهران در اعتراض به افزایش قیمت ارز،گرانی کالاها و رکود بازار دست به تجمع زدند.





ابتدا پارچه‌فروشان و بازاریان راسته بازار بزرگ و چارسوق و سرای قیصریه اقدام به بستن مغازه‌های خود کردند و پس از آن سایر بازاریان بخصوص در بازار طلافروشان و میدان شاه نیز با بستن مغازه‌ها به آنها پیوستند و تنها بانک‌ها مشغول به کار بودند.





تجمع ابتدا از بازار تهران شروع شد و سپس معترضان با سر دادن شعارهایی نظیر “نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم”، “نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران”، “مرگ بر گرونی”، “ایرانی بسه دیگه، غیرتتو نشون بده”، “نیروی انتظامی حمایت، حمایت” و “مرگ بر دیکتاتور” به سمت مجلس شورای اسلامی حرکت کردند.


معترضان به غیر از تهران، در شهرهای شهریار، کرج، قشم، بندرعباس و مشهد نیز در اعتراض به این مشکلات دست به اعتراض و اعتصاب زدند.





در بازار امین حضور که محل فروش لوازم خانگی است برخی از بازاریان در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار داشتند: “به خاطر اینکه نمی‌دانیم سرنوشت دلار چه می‌شود یا جنس به مشتری نمی‌فروشیم و یا ابتدا پیش دریافتی از او می‌گیریم و با او شرط می‌کنیم که اگر جنس مورد نیاز از سوی کارخانه گرانتر شد، باید تفاوت قیمت را نیز قبول کند. در این شرایط نمی‌توانیم جنس‌های موجود را به مردم بفروشیم چون نمی‌دانیم برای تامین اجناس فروخته شده براساس چه نرخ دلاری باید کالا خریداری کنیم”.





این تجمعات که با حضور گسترده نیروهای امنیتی همراه بود، پس از ساعتی به خشونت کشیده شد. تصاویر و ویدئوها حاکی از این است که ماموران یگان ویژه با شلیک گاز اشک آور و ضرب و شتم سعی در متفرق کردن معترضان داشتند.





طهماسب مظاهری رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی و وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اولین راه‌حل برای هر مشکل متوقف کردن و یا تغییر جهت و ماهیت عاملی است که آن را ایجاد کرده است، افزود:‌ “گرانی‌ها و مشکلات فعلی بازار و آشفتگی در بازار ارز و سکه و کالاهای مختلف یک شبه به وجود نیامده است، بلکه زمانی کلید خورد که دولت برای تأمین هزینه‌های خود به تولید نقدینگی پرداخت”.





رئیس کل اسبق بانک مرکزی با تأکید بر اینکه گرانی زمانی آغاز شد که نقدینگی بیش از تولید ناخالص رشد کرد، افزود: “از آن زمان تا به حال با ابزارهای اداری،‌ اقتصادی و قانونی جلوی ورود نقدینگی به بازار و ایجاد تقاضا را سد کردند و مانع از تبدیل نقدینگی به تقاضای کالا و خدمات شدند اما این ابزارها همیشگی نیست و چنانچه دیدیم در دولت روحانی نیز این ابزارها برای مدت محدودی استفاده شد اما بعد از مدتی همان طور که در دولت احمدی‌نژاد رخ داد دیگر این ابزارها جواب نداد و نقدینگی روانه بازار شد”.


سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش لحظه‌ای قیمت سکه، ارز، طلا، مسکن و خودرو و شرایط نابسامان اقتصادی و تعطیلی بازار، اظهار داشت: “گرانی‌های سرسام‌آور و فضای روانی که افزایش نرخ دلار، سکه، ارز و خودرو برای مردم ایجاد کرده، بسیار سنگین است، ما از تیم اقتصادی دولت و رئیس‌جمهور محترم هیچ برنامه، هیچ توضیح و هیچ تبیینی درباره شرایط نابسامان اقتصادی شاهد نیستیم، آنقدر شهامت ندارند که بیایند در رسانه ملی حضور یابند و درباره این شرایط برای مردم توضیح دهند و با مردم صحبت کنند، مردم نباید لحظه به لحظه شاهد افزایش قیمت‌ها به طور سرسام‌آور باشند”.





عبدالعظیم رضایی، معاون سیاسی فرماندار تهران مدعی شد که تاکنون هیچ فردی در جریان تجمعات امروز برخی کسبه تهران در محدوده بازار دستگیر نشده و در ادامه گفت: “بر اساس صحبت‌هایی که با اصناف انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد، امیدواریم فردا صبح واحدهای تجاری و صنفی به فعالیت خود ادامه دهند”.





عبدالله اسفندیاری، رییس هیات امنای مرکزی بازار تهران بیان داشت: “در شرایط کنونی امروز مسئولان بخش دولتی و خصوصی باید قاطعانه ورود کنند و یک بار برای همیشه مشکلات موجود در بازار از جمله نوسانات ارزی را پاسخگو باشند تا شاهد چنین وضعیتی نباشیم”.





احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار با اشاره به مطالبه کسبه بازار گفت: “مطالبه آن‌ها این است که وضعیت اقتصادی که بازار را متزلزل کرده است بهبود پیدا کند؛ چراکه این تزلزل خسارت سنگینی به مردم وارد کرده است. فقط ثبات اقتصادی است که می‌تواند آرامش را به بازار بازگرداند. به نظر من اعتراض‌ها ادامه‌دار نخواهد بود. تقاضای ما از آن تعداد کسبه‌ای هم که هنوز مغازه‌های‌شان را باز نکرده‌اند این است که مغازه‌های خود را باز کنند”.





محسن همدانی‌نسج، معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران درباره آخرین وضعیت بازار تهران گفت: “در حال کنترل اوضاع هستیم. همچنین مقرر شد؛ نیروی انتظامی همچنان در محدوده بازار تهران حضور داشته باشد.”