برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9548          2018-07-29 11:44:52

سقوط آزاد پول ملی: قیمت دلار در بازار آزاد ۱۱هزار و ۳۰۰ تومان

ٖ بازگشت به صفحه اول




نه تعطیلی بازار جهانی، نه سیاست‌گذاری دولت در زمینه ارز و نه تغییر رئیس بانک مرکزی، هیچ کدام در توقف افزایش قیمت دلار آمریکا در ایران مؤثر نبوده است. در حال حاضر هر دلار آمریکا در بازار آزاد ۱۱هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شود.

همزمان با رشد نرخ ارزهای خارجی، قیمت هر سکه طرح جدید نیز به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بازار ارز و سکه دچار تلاطم شده و از حدود ۳۸۰۰ تومان در شهریور ۱۳۹۶ به رقمی بیش ۱۱ هزار تومان رسیده است. مقام‌های جمهوری اسلامی شرایط کنونی را وضعیت جنگ اقتصادی اعلام کرده‌اند.

در ماه‌های گذشته سیاست گذاری ارزی دولت نیز نتوانسته از افزایش بهای ارزهای خارجی جلوگیری کند. ۲۰ فروردین امسال بانک مرکزی با تک نرخی کردن ارز و اعلام قیمت ۴۲۰۰ تومان برای واردات و صادرات کوشید نرخ برابری ریال در برابر دلار را کنترل کند. سیاستی که ناکام ماند. همین قیمت ثابت نیز دیروز رشد داشت و به ۴۴۰۰ تومان رسید.

علاوه بر این، دولت اعلام کرده بهای دلار در معاملات بازار آزاد را نیز به رسمیت نمی‌شناسد. هر چند دولت بعدتر اعلام کرد طرحی را برای ساماندهی یک بازار ثانویه ارز در سر دارد. طرحی که در انتظار امضای حسن روحانی، رئیس جمهوری به سر می‌برد.

افزایش نرخ سکه طلا و ارز و گرانی ناشی از آن تأمین معیشت مردم را با مشکل مواجه کرده است. حمیدرضا امام‌قلی‌تبار، بازپرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران به تازگی از کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید کارگران از ابتدای سال جاری خبر داده است.