برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 12117          2024-05-04 03:41:36

هشدار نسبت به خطر جدی اجرای حکم اعدام دو زندانی مذهبی کُرد

ٖ بازگشت به صفحه اول
خسرو بشارت و کامران شیخه، دو زندانی مذهبی کُرد و اهل مهاباد در معرض خطر جدی اجرای حکم اعدام قرار دارند. به تازگی به خانواده این دو زندانی هم‌پرونده اعلام شده که حکم اعدام آن‌ها در روزهای آتی به اجرا درخواهد آمد.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، جان خسرو بشارت و کامران شیخه، زندانیان مذهبی کُرد و اهل مهاباد که پنج تن از هم‌پرونده‌های آن‌ها با اتهامات مشابه اعدام شده‌اند، در معرض خطر است.

هه‌نگاو از طریق منابع خود مطلع شده است که، خسرو بشارت هم‌زمان با اعدام هم‌پرونده خود انور خضری در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه، به سلول انفرادی منتقل شده و حکم وی روز یکشنبه هفته پیش‌رو، اجرا خواهد شد.

همچنین، به خانواده کامران شیخه آخرین متهم این پرونده، نیز اعلام شده که هفته آینده برای آخرین ملاقات به زندان قزلحصار کرج مراجعه کنند.

این هفت زندانی کُرد در یک پروسه ناشفاف، غیرعادلانه و غیرقانونی و با فشار نهادهای امنیتی بر دستگاه قضایی به اعدام محکوم شده و هه‌نگاو ضمن هشدار جدی نسبت به خطر اجرای حکم دو بازمانده این پرونده از تمامی مجامع جهانی و حقوق بشری می‌خواهد مانع از اجرای احکام کامران شیخه و خسرو بشار بشوند.


قابل ذکر است که، روز چهارشنبه هفته گذشت، حکم اعدام انور خضری، پنجمین متهم این پرونده در میانه پانزدهمین سال از دوران محکومیتِ بدون حق مرخصی در زندان قزلحصار کرج و در سکوت کامل خبری اجرا شد.

پیشتر در پاییز و زمستان سال گذشته، حکم اعدام چهار نفر دیگر از متهمان پرونده‌ به نام‌های داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، ایوب کریمی و قاسم آبسته در زندان قزلحصار کرج اجرا شد.

فرهاد سلیمی، انور خضری، قاسم آبسته، داوود عبداللهی، خسرو بشارت، کامران شیخه و ایوب کریمی، روز ۱۶ آذر ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شدند.

این زندانیان به اتهام پرونده قتل "عبدالرحیم تینا"، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهاماتی نظیر "اقدام علیه امنیت ملی"، "تبلیغ علیه نظام"، "عضویت در گروه‌های سلفی" و "افساد فی‌الأرض" به اعدام محکوم شده بودند.

قابل ذکر است که حکم مذکور اواخر سال ۱۳۹۵ توسط شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی رازینی نقض و جهت رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران اجراع داده شد. در خرداد ماه ۱۳۹۷ این هفت نفر به اتهام "افساد فی‌الأرض" بار دیگر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابولقاسم صلواتی به اعدام محکوم شدند.

حکم مذکور با فشارهای مکرر اداره اطلاعات ارومیه از سوی‌شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور تایید و روز دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ رسماً به محمود ولی زاده طباطبایی وکیل این زندانیان مذهبی کُرد اعلام گردید. این زندانیان که در زندان گوهردشت محبوس بودند، روز ۱۰ مرداد ماه سال جاری پس از تخلیه این زندان، به زندان قزلحصار کرج منتقل شدند.