برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 12118          2024-06-01 01:49:15

تخریب زمین های کشاورزی شهروندان بهائی در روستای احمدآباد ساری

ٖ بازگشت به صفحه اول
جامعه جهانی بهائی با انتشار ویدیویی از تخریب مزارع برنج متعلق به شهروندان بهائی در روستای احمدآباد ساری خبر داد. در دی ماه سال گذشته دستکم ۶۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهروندان بهائی ساکن این روستا توسط ماموران انتظامی و نیروهای جنگل‌بانی مصادره شد.

به گزارش خبرگرای هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زمین های کشاورزی و شالیزارهای متعلق به بهائیان در روستای احمدآباد ساری به وسیله ادوات راهسازی همچون بولدزر تخریب شد.

جامعه جهانی بهائی با انتشار ویدیویی در این رابطه اعلام کرد: «ماموران حکومت ایران مزارع برنج متعلق به بهائیان در احمدآباد مازندران با بولدوزر تخریب کردند و محصولات کشاورزی آنها را از بین بردند. ماموران در ماه ژانویه این زمین‌ها را غیرقانونی حصارکشی کرده بودند. این آپارتاید اقتصادی و پاکسازی مذهبی برای راندن بهائیان از زمین‌های‌ متعلق به آنها است.»
قابل ذکر است هرانا در دی ماه ۱۴۰۲، طی گزارشی از مصادره دستکم شصت هکتار از زمین‌های کشاورزی شهروندان بهائی ساکن این روستا توسط ماموران انتظامی به همراه نیروهای جنگل‌بانی خبر داده بود.

نماینده استاندار مازندران در مصاحبه با خبرگزاری‌ ایرنا، این اقدام را “عملیات رفع تصرف و خلع ید عرصه‌های منابع طبیعی” نامید و ادعا کرد که “در این زمین‌ها ساخت و سازها و تغییر کاربری‌های غیر مجاز صورت گرفته است”. در حالی که منابع هرانا ضمن رد این ادعا اعلام کردند که در اراضی مذکور هیچ ساخت و سازی صورت نگرفته و از سال ۱۳۲۵ توسط مالکین برای کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است.

مصادره زمین‌های بهائیان، مسبوق به سابقه است. برای مثال، در سال ۹۹، زمین‌های کشاورزان بهائی ساکن روستای ایول که جزو توابع شهر ساری است و همچنین سال گذشته زمین‌های بهائیان ساکن روستای روشنکوه ساری، توسط نیروهای دولتی مصادره شدند.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.