برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 12122          2024-06-02 00:11:38

محمد آزادگر: باز هم در باره "فرقه" مهران بهاری

ٖ بازگشت به صفحه اول
گسترش نارضایتی های عمومی، اعتراضات و اعتصابات اقشار و طبقات مختلف، نافرمانی مدنی گسترده زنان آزاده، به حرکت در آمدن ملیت های تحت ستم برای احقاق حقوق ملی؛ جمهوری اسلامی را بطور جدی زیر فشار گذاشته است! مدافعان و حامیان و سایبری های جمهوری اسلامی برای به انحراف کشاندن و ایجاد اختلاف و نفاق در جنبش های اجتماعی بیش از پیش فعال شده اند.

جنبش ملی-دموکراتیک آذربایجان که برای حق تعیین سرنوشت و علیه ستم ملی مبارزه می کند از این به انحراف کشیده شدنها وتفرقه اندازی های عوامل جمهوری اسلامی درامان نمانده است! تفرقه اندازها و به انحراف کشاننده ها ی حرکت ملی-دموکراتیک آذربایجان پیوسته در شبکه های اجتماعی فعال بوده اند. همزمان اتخاذ چندین موضع متفاوت ومتناقض از شگردهای این جماعت است. این «جماعت سایبری» درشبکه های اجتماعی (فیسبوک ها واینستا گرام ها و تلگرام ها، ایکس (توییتر سابق ) با اسامی مستعار، مشغول تفرقه ونفاق در میان ملیت های ساکن ایران، تحریف وقایع تاریخی وتخریب چهره های سرشناس ومعتبر آذربایجانی وفعالان سیاسی- اجتماعی و فرهنگی آذربایجان هستنند.

برای نمونه ما در کانال تلگرام «تورک ائلی یه دوغرو»، «سومر-تورک باغی» ودر اینستاگرام با نام« ایران ـتورکس» ودر فیسبوک با «یئنه سؤزوموز» و... و«توپراک قالا» و با ده ها نام مستعاروجعلی یک بار مصرف در فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی روبرو هستیم؛ که به نظر می آید ، جملگی از یک مرکز دستور و رهنمود می گیرند!

اینها را من برای نمونه ذکر کردم. اگر کسی حوصله داشته باشد ویک چرخی در شبکه های اجتماعی بزند قطعا ده ها نمونه دیگر می تواند پیدا کند.

«تورک ائلی یه دوغرو» یکی ازپروژه های ضد جنبش ملی–دموکراتیک آذربایجان است. این کانال تلگرامی پیوسته نظرات تئوریسین های شناخته شده تورک پرست ها وتورانچی ها ی امثال حسین نیهال اتسیز و... ازتورک پرست ها وتورانچی های جدید الولاده امثال بابک جوانشیر وسوبوتای قوشاچایلی و... همچنین نوشته های مهران بهاری بازپخش می کند.

«تورک ائلی یه دوغرو» ضمن تبلیغ «تورک پرستی» ودشمنی با جنبش ملی-دموکراتیک آذربایجان و تخریب شخصیت ها ی آذربایجانی، شرکت در انتخابات (دوازدهمین دوره مجلس اسلامیِ) را تبلیغ می کند! و می گوید:« تحریم انتخابات کار اپوزسیون وسلطنت طلب ها است که توسط عربستان، اسرايیل وآمریکا حمایت مادی ومعنوی می شوند.»

این "فرقه" وقتی مشاهده کرد نظر سنجی ها از پائین بودن مشارکت مردم در انتخابات حکایت می کند؛ برای اینکه تنور انتخابات را گرم کند و شرکت تورک ها را در همین انتخابات اخیر- که کمترین میزان مشارکت را داشت- تشویق و تحریک کند، شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی را توجیه و دلایل تئوریک تراشید

ومدعی شد:« ملت تورک با ارائه تفکرملی تورک گرایی...در فضای سیاسی ایران در کنار گفتمان اصول گرایی واصلاح طلبی گفتمان سوم ومستقلی» را بوجود آورده است.و تاکید می کند: «گفتمان تورکمحور... باید در صحنه انتخابات مختلف (ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر)» حضورداشته باشد وشرکت کند.

به نظر می آید این «جماعت» نمی خواهد قبول کند که گفتمان «اصولگرا-اصلاح طلب» تمام شده است!

این فرقه به بهانه وجود «گروه های تروریستی» در استان آذربایجان غربی می گوید: «هدف حرکت ملی انتخاب شدن نمایندگان و اعضای تورک خواهد بود. حتی اگر این کاندیداهای تورک کوچکترین کمکی به گفتمان تورک نداشته و هیچ نفعی برای حرکت ملی تورک نداشته باشند.» وبعد ادامه می دهد: «در شهرهای تورک نشین استانهایی مانند کردستان، کرمانشاه، فارس، اصفهان، ایلام، مازندران، گیلان و... نیز بروش اخیر یعنی مانند شهرهای استان آذربایجان غربی عمل خواهد شد»

از این روشن تر نمی شود شرکت در انتخابات را تبلیغ کرد!

می گویند تحریم مال اوپوزیسیون و سلطنت طلبان است و تحریم مشروعیت رژیم را زیر سئوال نمی برد، زیرا اگر دولت بخواهد می تواند در صد شرکت کنندگان را بیشتر از آمار واقعی ارایه دهد! اینکه دولت آمار واقعی را دست کاری می کند، شکی در آن نیست! علیرغم همه گونه دست کاری و تقلب در دور اول انتخابات درصد مشارکت در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو ۲۹ُ.۱۷بوده است.(به نقل از خبرگزاری دولتی ایرنا) همه میدانند که بخش بزرگ از این در صد، آرای باطله است!

از جمعیت یک میلیون و۸۶۳ هزارنفری تبریز، یک میلیون ۳۵۸هزار و۷۵۰ نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

در دور اول روح الله متفکر آزاد با کسب ۱۰۹ هزار و۸۹۹ رای معادل ۲۷.۳۶ در صد آرا و مسعود پزشکیان با ۹۵هزارو۹۹۳ رای معادل ۲۳.۹ در صد آرا در دور اول به مجلس راه یافتند!

در دور دوم که در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ بر گزار شد نفر اول در دور دوم از تبریز، علی جعفری با۷۵۳۱۹ رای به مجلس می رود! (به نقل از خبرگزاری دولتی ایرنا)

عباس عبدی در روزنامه اعتماد در رابطه با انتخابات دور دوم تهران می نویسد که در دور اول میزان مشارکت در تهران ۲۲ در صد بود و تاکید می کند که بخش مهمی از این مشارکت، مربوط به مناطق اطراف تهران است و اگر فقط آمار مناطق ۲۲ گانه تهران در اختیار باشد نتایج به ۱۰-۱۵ در صد در دور اول و زیر ۵ در صد در دور دوم می رسد.

در تهران بزرگترین شهر تورک نشین ایران، میزان مشارکت زیر ۵ در صد است! نه دعوت خامنه ای توانست مردم را به پای صندوق های رای بکشاند و نه تلاشها و توجیه های فرقه مهران بهاری کارساز شد!

کانال «سومر-تورک باغی» در معرفی خودش می گوید که «رابطه لغوی دو زبان همریشه التصاقی ترک-سومری را با مقایسه لغات بررسی می کند» اما در واقعیت این کانال تنها به «رابطه لغوی دو زبان

همریشه» نمی پردازد بلکه به تحقیر و تخریب صمد بهرنگی و علیرضا نابدل هم می پردازد: « خطاب به انهایی می گویم که صمد بهرنگی را بعنوان معلم نشان می دهند... صمد بهرنگی وعلیرضا نابدل ضد ترک، استالینیست و مائویست بودند. آنها به آذربایجان و زبان ترکی ولایت گرایی می گفتنند و آن را ایدئولوژی خرده بورژوایی نامیده اند. اما خودشان بیشتر دوستدار و طرفدار کردها بودند. و حتی علیرضا نابدل شعری بنام «کردستان» دارد که در مدح کردها و چاپلوسی برای آنهاست. صمد بهرنگی نوشته ای به ترکی ندارد وبه دانش آموزان نیز ترکی یاد نداده است.» وظیفه این باند (چته) تخریب شخصیت صمد بهرنگی وعلیرضا نابدل (اوختای) است. صمد به معنای واقعی کلمه معلم بود، معلمی چپگرا! در داستان ها و مقالات و یادداشت های صمد هیچ گونه گرایشی به استالین ویا مائو وجود ندارد! نشریه آدینه ای که صمد با رفقایش راه انداخت علاقه عمیق او ورفقایش را به زبان مادری نشان می دهد. صمد بهرنگی و بهروزدهقانی بعداز هزیمت حکومت ملی آذربایجان از اولین ها بودند که در نیمه اول دهه چهل به جمع آوری افسانه ها وفولکلور آذربایجان پرداختند. صمد در اواسط دهه ی چهل، کتاب پاره-پاره (مجموعه ای از شعرهای ترکی شاعران آذربایجانی) را به چاپ رساند. ساواک تا متوجه بشود که این کتاب از آن«ممنوعه» هاست؛ پاره-پاره پخش شده بود. البته هم ناشر وهم صمد در ساواک بازجویی پس دادند.

علیرضا نابدل (اوختای) شاعر بی همتایی بود. «حبیب ساهر یک ماه پس از انقلاب ۱۳۵۷ در هفتمین سالگشت به قتل رسیدن اوختای چنین می نویسد: «شعرهای اوختای نه شبیه شعرهای آن طرفی هاست (آذربایجان شمالی) و نه شبیه شعرهای این طرفی هاست.(منظور آذربایجان جنوبی – ایران است). در لحن شعرهای اوختای تنها زیبایی نیست، یک احساس ژرف ویک آهنگ نا آشنا هم است. بدون شک اوختای جوانی بود که استعداد استثنایی داشت.» (به نقل از نوشته رحیم رئیس نیا در رابطه با خلاقیت علیرضا نابدل (اوختای) ، منتشر شده در سایت ایشیق)

«ایران- تورکس» در اینستا گرام نیز همان سیاست های شبکه مهران بهاری را دنبال می کند: البته با توجه به مشتریان اینستاگرام، «جنس» خود را نسبتا پوشیده در زرورق عرضه می کند!

«ایران- تورکس» تا همین الان که من این یادداشت را می نویسم ۳۷۶۱ موضوع در اینستاگرام به اشتراک گذاشته است. اما در هیچ یک از این مطالب کوچک ترین اشاره ای به تحقیر وتبعیض و ظلم و ستمِ جمهوری اسلامی علیه زنان، ملیت های تحت ستم ودگراندیشان نشده است.

«ایران- تورکس» دل خوشی از جمهوری لاییک و دموکرات ترکیه ی کمالیستی ندارد و طرفدار دولت عثمانی است. از اینکه «رژیم جمهوری کمالیسم» امپراتوری عثمانی را «یک دولت مرتجع و بنیادگرای اسلامی» نامیده است، برآشفته است! بی سبب نیست که این فرقه از طیب اردوغان که گام به گام ترکیه را اسلامیزه کرده و قانون اساسی دموکراتیک ولائیک آن را، که بر اصول تفکیک قوا استوار بوده، بی مقدار کرده وآزادی ها را تحدید می کند، همدلی دارد. «ایران- تورکس» هر از چند وقت جملات قصاری از آتا تورک هم نقل می کند تا کمالیست ها را نرنجانده باشد.

ایران- تورکس از ابن خلدون نقل می کند که ایران سرزمین ترکان است: «کتابها می نویسند ایران سرزمین تورکان است... اما علمائ فارس و تبارشناسان آنان از پذیرش این سخن به کلی سرباز می زنند.»

«ایران- تورکس» به بهانه روز جهانی تورک خبری را منتشر کرده که شرکت کنندگان تورک از ۲۸ کشور و مناطق خود مختار در پارک کیشلا در شهر« کاستامونو»( یکی از شهرهای ترکیه) گرد آمده بودند و پرچم عکس دختر خانمی را با لباس محلی که خبرتورکس» با این -های کشور خود را تکان میدادند. «ایراندریک دست پرچم جمهوری اسلامی و در دست دیگر پرچم ترکیه را حمل می کند، سنجاق کرده است! چنین پیداست که از منظر «ایران-تورکس» جمهوری اسلامی ایران همان «سرزمین تورکان» است!

«یئنه سؤزوموز» در فیسبوک عمدتا نوشته های مهران بهاری را باز پخش می کند. وظیفه اساسی مهران بهاری تخریب شخصیت های تاریخی از ستارخان و باقرخان گرفته تا خیابانی و پیشه وری است. او با نهضت مشروطه و حکومت ملی آذربایجان دشمن است. مهران بهاری نویسندگان آذربایجانی و فعالان حرکت گرایان استالینیست»، «آزربایجان ایرانیست»،گرایان پانآذربایجانآذربایجان را هم تحت عناوین «ملی می کند.ترور شخصیت گرایان سنتی و یا کلاسیک»«آزربایجان

حساسیت غریب ودشمنی این «جماعت» با نام آذربایجان بعنوان سرزمین تورک های آذربایجان و ملت آذربایجان و زبان آذربایجانی و یا زبان تورکی آذربایجانی؛ بیانگر ضدیت عمیق و ریشه دار آنها با آذربایجان و آذربایجانی است.

«توپراک قالا » نیز در فیسبوک دیدگاه های ضد آذربایجانی و تخریب چهره های تاریخی تاثیرگذار آذربایجانی را تعقیب میکند.

توپراک قالا با پخش نوشته های مهران بهاری، به تخریب و ترور شخصیت محمد امین رسول زاده می پردازد! مهران بهاری محمد امین رسول زاده را به نداشتن شعور ملی تورک متهم کند. زیرا محمد امین رسول زاده طرفدار نهضت مشروطه است و مهران بهاری دشمن نهضت مشروطه، و مشروعه خواهِ طرفدار شیخ فضل الله نوری است!

مهران بهاری، محمد امین رسول زاده بنیانگذار جمهوری آذربایجان و نخستین رئیس جمهور آذربایجان را، به داشتن «رسوب باورهای ایرانگرایانه» متهم می کند؛ رسولزاده را پانایرانیست؛ مخالف الفبای لاتین؛ همکار دولت نازی و دشمن یهودیان می نامد که همه جانبه از رضا خان حمایت کرده است!

البته این شگرد همیشگی مهران بهاری است که شخصیت های برجسته وتاثیر گذار آذربایجانی را از شرایط تاریخی جهان وایران وآذربایجان جدا کرده و داوری غرض الود می کند!

محمد امین رسول زاده روزنامه نگار برجسته و سیاستمدار بزرگ آذربایجان است که برای بار اول در نشریه ایران نو«از نوشته های مارکس، مانیفست کمونیستی، نقد اقتصاد سیاسی و کاپیتال در ارتباط با نهضت انقلابی جاری در ایران بحث کرد.»( انقلاب مشروطه ی ایران/ ژانت آفاری)

محمد امین رسول زاده از بنیانگذارها ی جمهوری آذربایجان در۲۸ مه ۱۹۱۸ و نخستین رئیس جمهور کشور آذربایجان است.

دشمنی مهران بهاری با محمد امین رسول زاده عمدتا بخاطر دفاع او از جنبش مشروطه و نقش وی در تشکیل «جمهوری آذربایجان» است.(۲۸ مه سالگرد تاسیس کشور جمهوری آذربایجان بود.)

محمد آزادگر – ۳۰ مه ۲۰۲۴ / ۱۰ خرداد۱۴۰۳