برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 12128          2024-06-18 19:49:24

نرگس محمدی به یک سال بیشتر محکوم شد

ٖ بازگشت به صفحه اول
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر توسط شعبه ٢٩ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نرگس محمدی به حبس محکوم شد.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی در این خصوص اعلام کرد: براساس رای صادره از شعبه ٢٩ دادگاه انقلاب تهران نرگس محمدی از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد.
به گفته این وکیل دادگستری، از جمله مصادیق و دلایل صدور این حکم، صحبت‌های خانم محمدی در مورد دینا قالیباف ، نامه او در مورد تحریم انتخابات مجلس و نامه به پارلمان‌های سوئد و نروژ است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در تاریخ نوزدهم خردادماه بدون حضور وی در شعبه مذکور برگزار شده بود.

نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل که با محکومیت های متعددی روبرو است، در دی ماه سال گذشته در بخش دیگری از پرونده خود، توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل پانزده ماه زندان، دو سال تبعید به خارج از تهران و استان های مجاور، دو سال منع خروج از کشور، دو سال منع عضویت در گروه های اجتماعی-سیاسی و دو سال منع استفاده از تلفن هوشمند محکوم شد.

خانم محمدی در مهرماه سال ۹۹، پس از تحمل حدود پنج سال و نیم حبس از زندان زنجان آزاد شد.

وی پس از مدتی در خصوص پرونده ای که در طول دوران تحمل حبس علیه وی گشوده شده بود، توسط شعبه ۱۱۷۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدس تهران به ۳۰ ماه حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شد.

او در آبان‌ماه ۱۴۰۰، در جریان برگزاری مراسم یادبود دومین سالگرد جانباختن ابراهیم کتابدار، از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شد. پس از مدتی خانم محمدی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به هشت سال حبس تعزیری، هفتاد و چهار ضربه شلاق، دو سال تبعید و سایر محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد.

خانم محمدی بابت پرونده دیگری که در دوران حبس علیه وی گشوده شده، در مهر ماه سال ۱۴۰۱ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال و سه ماه حبس تعزیری به همراه سایر مجازت های تکمیلی محکوم شد. وی در مرداد سال گذشته نیز توسط دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیزی محکوم شد.

در سال ۲۰۲۳ میلادی جایزهٔ صلح نوبل توسط کمیته نوبل نروژ “به خاطر مبارزه شجاعانه‌اش برای آزادی و حقوق بشر در طول سه دهه” به نرگس محمدی اهدا شد.