برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 12077          2024-01-29 01:09:40

محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی اعدام شدند

ٖ بازگشت به صفحه اول
سحرگاه امروز دوشنبه نهم بهمن، حکم اعدام محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی چهار متهم پرونده موسوم به “بازداشت شدگان صومای برادوست”، در زندان قزلحصار کرج اجرا شد. این زندانیان روز گذشته جهت اجرای حکم از زندان اوین به زندان قزلحصار کرج منتقل شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز دوشنبه نهم بهمن ۱۴۰۲، محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.

اجرای حکم اعدام این زندانیان علیرغم ایجاد یک کارزار بین المللی در اعتراض به حکم اعدام به ویژه برای نجات جان این چهار زندانی صورت گرفت. آنها روز گذشته جهت اجرای حکم از زندان اوین به زندان قزلحصار کرج منتقل شده بودند.
مسعود شمس نژاد، وکیل تعیینی این افراد در این رابطه اعلام کرد: “موکلینم به وقت اذان اعدام، اعدام شدند و این در حالیست که در هردو دادنامه بدوی و فرجامی صادره تصریح شده بود که متهمین قبل از اجرای عملیات دستگیر شده اند، شاید رد اصطلاح قصاص قبل از جنایت شوخی بیش نبوده که به آن باور کرده ایم.”

پیش از این خانواده‌های دو تن از این زندانیان در گفتگو با هرانا تأیید کردند که روز یکشنبه ملاقاتی با فرزندان خود در زندان اوین داشتند، به آن‌ها گفته شد که این ملاقات، آخرین ملاقات با عزیزانشان است.

لازم به یادآوری است، در تاریخ یکم مردادماه سال گذشته، محسن مظلوم (معروفی) ۳۰ ساله اهل مهاباد، پژمان فاتحی ۲۹ ساله‌ اهل کامیاران، وفا آذربار ۲۷ ساله‌ اهل بوکان و هژیر فرامرزی ۲۹ ساله‌ اهل دهگلان توسط ماموران سازمان اطلاعات فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) در منطقه صومای برادوست شهرستان ارومیه بازداشت شدند.

در مهرماه همان سال، پس از گذشت حدود ۸۰ روز از زمان دستگیری، اعترافات اجباری این افراد از شبکه‌های تلویزیونی داخلی پخش شد. رسانه دولتی طی این ویدیو مدعی شد که این افراد به “سرویس‌های جاسوسی بیگانه” مرتبط هستند و همینطور اعلام شد که در تلاش برای خرابکاری در یک “مرکز حساس در اصفهان” بازداشت شده‌اند. این در حالی است که سازمان اطلاعات فراجا پیشتر اتهامات این افراد “جاسوسی برای یک کشور خارجی” اعلام کرده بود.

پیش تر، وکیل مدافع این افراد فرایند دادرسی و محکومیت نهایی آن‌ها را ناعادلانه و غیرمنصفانه خوانده و اعلام کرد که از زمان قبول وکالت، هم او و هم موکلانش از حقوق قانونی خود محروم بوده‌اند.

جزییات پرونده این افراد از جمله اعتبار اتهامات، مصادیق، روند دادرسی و عملکرد نهادهای امنیتی تماما از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر با تشکیک روبرو شده بود. گروهها و چهره های سرشناسی در هفته های اخیر بر این نکته تاکید کرده بودند که حکومت ایران این افراد را قربانی سناریوسازی های سابقه دار خود کرده است.