| جز دورهی کوتاهی در اوج انقلاب روژآوا، رویکرد غالب رسانههای جریان اصلی و بخش زیادی از رسانههای بدیل به مسألهی کُرد و جامعهی کردستان، رویکردی کلنیالیستی (استعماری)، شرقشناسانه (اورینتالیستی) (ولو در موارد زیادی ایجابی) بوده است. |
| در 29 بهمن 1356 یکی از مهمترین قیامهای مختوم به شراین تنش انقالبی 57 در تبریزرخ داد. اعضای مهم
سازمانهای سیاسی انقالبی که در تنش انقالبی ۱۳۵۷ مشارکت داشتند از آذربایجان بودند؛ اما خود آذربایجان
سازمان مجزا و مستقلی نداشت، گرچه بازماندههای فرقه دموکرات فعالیتهایی داشتند |
| رزا لوکزامبورگ و مسئلهی ملی (2):
با تکیهی صرف بر شعارِ «کارگران وطن ندارند و جنبش سوسیالیستی-کارگری، انترناسیونالیست است» و نیز با اتکا به یک فرمول ثابت «حق تعیین سرنوشت ملل، تا سر حد جدایی» نمیتوان مسئلهی ملی را بهویژه در شرایط فعلی ایران حل کرد. |
| از نظر روابطـ قدرت و مناسبات طبقاتی میـتوان گفت جیش عدل اساسا به بخشی از فقرای شهری و روستائی وعده ای از قشر متوسط حاشیه ای و بشدت آسیب دیده تکیه دارد که اساسا نگاه به نوعی سیستم اسلامی سنی شبه-طالبانی دارند. |
| چرا با وجود دیگر ملت های غیر فارس و مبارزاتشان طی سده گذشته، بر کشمکش ترک و فارس تاکید می کنم؟ علت را باید در ثقل سیاسی، تاریخی و جغرافیایی این دو ملت و اهمیت ترک های آزربایجان در پیکار علیه استبداد و از آن مهمتر در نقش آینده آنان در حل دو معضل ملیت ها و دموکراسی دانست، |
| سوسیالیستها چه راهحلی را برای خاتمهبخشیدن به «ستم ملی» پیشنهاد میکنند؟ آیا چارهی کار را در نسخهی شکستخوردهی سوسیالیسم روسی و اروپای شرقی میبینند که سرانجام بالکانیزاسیون سوغات خونینش بود؟ آیا اساساً تمهیداتی برای مقابله با این معضل اندیشیدهاند؟ |
| درد بزرگ ایران توسعهنایافتگی است؛ و نامهای گوناگونی همانند انحطاط، استبداد، جباریت، مرکزگرایی و ملتسازیهای تحمیلی نام دیگر توسعهنایافتگی هستند؛ و "رنج به زبان مادری" و رنج محرومیت از زبان مادری، تنها بخش کوچکی از این نکبت را عریان میکند. |
| کشوری که پیوندهای بین پارههای مختلف آن سست و شکنندهاند. فدرالیسم میتواند سازوکار مناسبی برای کشورهایی باشد که مردمان و منطقههای مختلف آن، بهم پیوستگیهای تاریخی، فرهنگی و سیاسی منسجم و دیرپا ندارند، ولی دارای اراده جدی برای همزیستی و همکاری صلح آمیز با یکدیگر هستند.» |
| در این مقاله در قالبی هنجاری محدودیتهای فینفسهی یک نظریهی میهندوستیِ مبتنی بر قانون اساسی بررسی شده است. مدعیام میهندوستیِ مبتنی بر قانون اساسی، یک ادعای اخلاقیِ هرچند نسبتاً متواضعانه، اما متمایز دارد |
| اندیشمندان انقلابی مانند فردریش انگلس یا رُزا لوکزامبورگ اختلاف های احتمالی مابین مطالبات ملی گرایانه و ضرورت های مبارزه طبقاتی را مورد بررسی قرار داده اند . لنین یا ترُوتسکی دربرخورد با این مسئله، منافع ملی را تابع منافع پرولتاریا می دانستند. |
| در صد سال گذشته پروژهی مدرنسازی افغانستان و ایران با یک عامل بسیار بازدارندهی داخلی روبهرو بوده که اسلام سیاسی است. بنابراین، ما از لحاظ تاریخی یک تجربهی مشترک داریم. البته عوامل بیرونی هم یک بحث جداگانه است که چگونه قدرتهای استعماری و جهانی همگام در مقابل پروژهی مدرنسازی منطقهی ما ایستادهاند.
|
| روژاوا و دولت اقلیم خودمختار کردستان عراق از بسیاری از حکومت های منطقه مانند لبنان یا سوریه که در معرض تهدید فروپاشی هستند با ثبات ترند. برای این دو تشکیلات خودمختار، ماندگاری هم وابسته به کاهش ناآرامی های خاورنزدیک و هم همکاری بین کردها خواهد بود. |
| رابطهی مارکسیسم و ناسیونالیسم آشفته است. مارکسیسم ضمن آنکه از لحاظ نظری میکوشید تا ناسیونالیسم را همچون محصول گذرای سرمایهداری رد کند، در عمل اغلب از جاذبهاش بهرهبرداری و از مجموعهی گستردهی نهادی ناسیونالیسم استفاده کرده است. |
| حزب کارگران اروپا به رهایی لهستان شدیداً توجه دارد، و برنامهی اصلی «سازمان بینالمللی کارگران»، وحدت لهستان را به مثابهی یکی از اهداف طبقهی کارگر اعلام میکند. دلایل این توجه حزب کارگران به سرنوشت لهستان چیست؟ |
| آیا حکومتی که فعالین فرهنگی را به شیوه های مختلف بقتل رسانده ، و یا به زندان انداخته و یا مجبور به گریز بخارج از کشور می کند ، برای ما امکان آموزش به زبان مادری و " فرهنگ سازی" را فراهم خواهد کرد؟ زهی خیال باطل! راه مدرسه کودکان به مدارس تحصیلی به زبان مادری خود ، از روی جسد جمهوری اسلامی و شکسته شدن ساختار حکومتیِ تک ملیتی و تک زبانی می گذرد !
|
| بحثی دربارهی اهمیت بازگشت به مفهوم «فرهنگ»، بهمثابه مفهومی کاملاً انسانی و اخلاقی که ما را از درگیریهای بیپایان نظری و مفهومی بر سر واژههای عموماً مبهم چون «ملیت»، «ملت» و «قومیت» نجات میدهد، همراه با پاسخهایی به «ناسزانامه» سیدجواد طباطبایی و یادداشت حمید احمدی در نقد کثیرالمله خواندن ایران. |
| نتانیاهو به انجام رفرم های سیاسی ای که متحدان ناسیونالیست و اولترارتدکس اش مطالبه می کردند، اولویت قائل شد. با این کار، او دگرگونی عمیقی در دموکراسی اسرائیل ایجاد می کند. ائتلاف جدید حکومتی، با طرحِ افزایش سهم مذهبی ها در آموزش عالی، قدرت دیوان عالی را هدف گرفته است. آنان همچنین قصد دارند که دست فلسطینی ها را از همه جا کوتاه کنند. |
| علیرغم ارتباط استثمارگونۀ چین با کشورهای جنوب شرق آسیا، آفریقا و دیگر صادرکنندگان مواد خام، هنوز که هنوز است میزان انتقال ارزش افزودۀ این کشور به کشورهای مرکزی نظام سرمایهداری بیش از دریافت ارزش افزوده از کشورهای پیرامونی است |
| مارکس در اینجا اهمیت ناسیونالیسم رهاییبخش را که هدف آن اصلاح اجتماعیِ ساختارهای مالکیت و اراضی است، در مقابل جنبش محدود ناسیونالیستی که هدف خود را صرفاً برافکندن یوغ تسلط خارجی قرار میدهد، روشن میکند. بُعد طبقاتیِ تحلیل مارکس از ناسیونالیسم در ایرلند بارزتر است |
| رییس جمهوری ترکیه برای مقابله با نارضایتی امریکا از ورود سوئد و فنلاند به اتحادیه اروپا استفاده می کند و درمورد روسیه هم از این بهره می برد که ترکیه واسطه ای غیرقابل چشم پوشی برای میانجیگری بین اوکراین و روسیه است. آیا این دو برگ برنده برای پیروزی او کافی است ؟ |
| رایجترین روش تشویق میهندوستی در کلاسهای تاریخ در مدارس دنیا، ارائهی نسخهای نسبتاً افسانهای و باشکوه از گذشتهی کشور است. و بهتعبیر کوستا، عجیب نیست که این نسخههای اصلاحشدهی تاریخ گذشته «الهامبخشتر» و مؤثرتر از روایتهایی هستند که میکوشند تصویری دقیق و واقعگرا از رویدادهای گذشتهی ملت ارائه دهند. |
|
تجربهی انقلاب روژاوا نه تنها دستاورد و گامی مهم در جنبشهای آزادیخواهانه و برابریطلبانه بود بلکه دقیقهای تاریخساز برای جنبش زنان و بهویژه زنان خاورمیانه محسوب میشود. نبرد کوبانی در سال 2014 نقطهی عطف شناساندن آرمان ژن، ژیان، ئازادی به سراسر جهان بود
|
|
مردم در مناطق مختلف ایران از تقلید و تکرار منطق دیگریساز و ناسیونالیستی دست برداشتهاند. آنها در واکنش به قومی که خود را برتر بداند، متقابلاً ادعای برتری نمیکنند. بنابراین تفرقه قومی رنگ باخته است.
|
| نمی توانم قبول کنم که برای خدمت به زبان و ادبیات و فرهنگ آذربایجان می بایست تن به تبلیغ و ترویج خرافات دینی داد. هدف وسیله را توجیه نمی کند! هدف هر چقدر هم انسانی و برحق باشد، نمی شود با جنایت کارترین و ضد بشری ترین نظام ها، یعنی جمهوری اسلامی همراه شد!
|
|
گرچه زبان یكی از تجلیات «هویت ملی» ماست ولی هویت ملی و ایرانی را تنها زبان فارسی دانستن، به گمان من فقط به كاركسانی میآید كه از تمایلات شووینیستی خود باخبر نیستند. این جماعت به گمان من، یا ناداناند و یا فریبكار كه ازسویی، «هویت ملی» را با زبان فارسی برابر میدانند و از سوی دیگر دون كیشوتوار برعلیه شووینیسم شمشیر میكشند.
|
| سی سال پس از توافق های اسلو، راه حل دو دولت کوچکترین بختی برای تحقق ندارد. در حالی که نوار غزه از یک محاصره ی کامل رنج می برد، در اثر اقدامات تبعیض آمیز، دشواری های اهالی کرانه باحتری روز به روز شدت می یابد. گرچه رهبری سیاسی فلسطین دچار آشفتگی کامل است، مردم فلسطین سرتسلیم فرود نمی آورند.
|
|
چگونه تاریخچهای از سرمایهداری میتواند همزمان محلی و جهانی باشد؟ چگونه میتوانیم سرگذشتی را روایت کنیم که هم منطبق بر تجربههای متمایز سرزمینی خاص باشد و هم معطوف به الگوهای کلانتری که مقولهای همچون «سرمایهداری» را معنادار میکند؟
|
|
به دیوانگی ننگین این قاتلان دریاچه و غارت گران معادن و جنگل ها و رودها باید با تاکتیکهای مناسب پاسخ داد. آذربایجان به کشتارگاه طبیعت خود تبدیل شده است و مردم آن به انسانهایی درمانده میمانند که همه ی بلایایی را که تهران و عمال آذربایجانی آن بر سرشان میآورند با صبوری تحمل میکنند
|
|
از زمان کسب استقلال تا 1991 دولت هندوستان عمدتاً به صورت یک دولت مداخلهگر عمل میکرد ولی در آن سال بحران جدی در تراز پرداختها باعث شد تا جهتگیری سیاستپردازی اقتصادی در هندوستان تغییر کند و از مداخلات دولت در اقتصاد کاسته شود.
|
|
از زمان پیروزی حزب ملی اسکاتلند امکان استقلال اسکاتلند لندن را به خود مشغول کرده است. منطق گریز از مرکز در آن سوی دریای ایرلند نیز انباشته شده است، جایی که شین فین که در موضع قدرت است، قول می دهد قبل از ده سال موضوع وحدت جزیره زمرد را به همه پرسی بگذارد.
|
|
چهل وهفت سال است که لبنان گرفتار پیچ و خم هایی دوزخی مانند جنگ داخلی، تلاطم، سوءقصد و قتل های سیاسی، اشغالگری و حملات اسرائیل با تحریم ها و تخریب زیرساخت ها، ورشکستگی مالی و پولی شده و یک نظام دولتی معیوب همه اینها را تشدید کرده است.
|
|
سربازان اسرائیلی به تابوت جنازه شیرین ابواکله، روزنامه نگار فلسطینی که تقریباً واژگون شده بود هجوم آوردند، به معترضان شلیک کردند، نارنجک پرتاب و پرچمهای فلسطین را پاره کردند. این اقدام، حتی فراتر از هرگونه قضاوت سیاسی، اعماق کرامت انسانی را نشانه می گیرد،
|
|
نوآم چامسکی در جایی میگوید افراطیترین و شرورانهترین شکل امپریالیسم، استعمار شهرکنشین است. فلسطینیان، از بخت بد، مشمول امپریالیسم غربی و استعمار شهرکنشین صهیونیستی، هر دو، هستند.
آیا میت
|
|
براهنی فرایند تاریخی تراژیکی را در دل یک خاطره گنجانده است. او در باره یک جغرافیای معین در باره یک مردم مشخص در باره یک بازه زمانی خاص و در باره یک حاکمیت مردمی سرنگون گردیده سخن می گوید. |
|
ما امروز در جامعهای زندگی میکنیم که تبعیض زبانی، مذهبی، فرهنگی و قومی، یکی از اصلیترین مشخصههای آن است. حکومت دینی بر پایه اصالت یک هویت دینی خاص و نوعی اتنوسانترسیم دینی شکل گرفته و شمار مهمی از تبعیضهایی که در ایران وجود دارد، نهادی و قانونی هستند |
|
ما امروز در جامعهای زندگی میکنیم که تبعیض زبانی، مذهبی، فرهنگی و قومی، یکی از اصلیترین مشخصههای آن است. حکومت دینی بر پایه اصالت یک هویت دینی خاص و نوعی اتنوسانترسیم دینی شکل گرفته و شمار مهمی از تبعیضهایی که در ایران وجود دارد، نهادی و قانونی هستند |
|
معضل اصلی شکاف این نیست که مردم اصول دموکراسی را در قبال یکدیگر رعایت نمی کنند، شکاف در این است که یکی از حیاتی ترین اصول لازمه دموکراسی در یک کشور چند ملیتی حق تعیین سرنوشت، به رسمیت شناختن هویت های ملی و حقوق سیاسی واقتصادی و فرهنگی آن ها، از جانب ناسیونالیست های پان فارس انکار و سرکوب شده و می شود.
|
|
زبانی که برای جا انداختن و استمرار آن نیاز دایمی به قوای مسلح و نیروی انتظامی و امنیتی و محکمه و زندان وجود دارد، نتیجهیی جز ایجاد جامعهای با تنش مداوم ساختاری ندارد که هیچگاه نمیتواند با خودش هم به مسالمت برسد،
|
| آنچه عملاً رخ داد این بود که دولت، حتی زمانی که اصلاحات رادیکال غربگرایانه را اجرا میکرد، تلویحاً اسلام سنی حنفی را به عنوان «الهیات حوزهی عمومی» پذیرفته بود. بنابراین نهادینهشدن سکولاریسم در جمهوریت جدید با به حاشیه راندن غیرمسلمانان در زندگی و سپهر سیاسی و عمومی همراه بود. |
|
مسئلهی منطقهی خاورمیانه نه تقابل ملت-ناسیونالیسم اصیل و ملت-ناسیونالیسم مجعول، بلکه مسئلهی جنگ یا صلح است. دولتهای منطقه در بهترین حالت، و در صورت امکان رام شدن، ابزار تحقق صلحاند.
|
|
از الجزیره تا بیروت و از بغداد تا خارطومْ به نظر میرسد که انقلاب بار دیگر «انتخاب مردم» است ــ در این میان، دمای مبارزات اجتماعی و سیاسی به نحو مشهودی در ایران، مصر، مراکش، تونس و اردن بالا رفته است. |
|
بحران اجتماعی مورد نظر عبارت است از کوچ هزاران نفر از اهالی آذربایجان بر اثر بیکاری و گرسنگی به پایتخت و شهرهای کشور. کوچی چنان دامنهدار که چهرهی شهرهای مقصد را عوض کرد و سیاستمدارانی را که ابتدا در پی انکار ابعاد بحران برآمده بودندبه عمل واداشت:
|
|
٦ ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه، راست افراطی صحنه رسانه ای و سیاسی را منحصرا در اختیار گرفته است. دو نامزد بالقوه آن، خانم مارین لوپن و روزنامه نگار بیگانه ستیز، اریک زمور بنابر نظر سنجی ها ٣٥ درصد از آراء را در اختیار دارند که وضعیتی بی سابقه است.
|
|
چپ عرب در دههی بیستم و سیامِ سدهی بیستم بهمثابه پاسخ به بحرانی پای گرفت که جوامع عربی از زمان دستاندازی استعمار اروپا برای تغییر شکل اقتصاد ملی به سرمایهداری پیرامونی، به آن دچار شده بودند. این چپ مُعرف بدیلی در برابر ناسیونالیسم عربی و بنیادگرایی اسلامی اخوانالمسلمین بود.
|
|
همه چیز حکایت از آن دارد که آقای ژائیر بولسونارو در پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال ٢٠٢٢ از قدرت برکنار می شود. کسی که قول داده بود به فساد پایان دهد ، اکنون در مظان فساد مالی است و نابکاری هایش موجب خشم و نارضایتی بخش خصوصی شده. از اینرو سرهنگ سابق در حال بررسی سایر روشهای کمتر دموکراتیک برای ماندن در قدرت است
|
|
از آنجا که مسکو هیچ راه حل نظامی ای درمقابل طالبان در نظر نگرفته و با توجه به اینکه دیگر بازیگران اصلی - چین و ایالات متحده - با طالبان گفتگو می کنند ، مقامات ارشد سیاست روسیه معتقدند که اگر بخواهند به بهترین نحو از امنیت کشورشان اطمینان حاصل کنند ، نباید از طالبان دوری بجویند. |
|