برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 12035          2023-12-02 22:21:55

وضعیت بابک دادبخش در زندان اردبیل

ٖ بازگشت به صفحه اول
خبرگزاری هرانا – بابک دادبخش، زندانی سیاسی دوران محکومیت شانزده ساله خود را در زندان اردبیل سپری می‌ کند. وی به تازگی با نگارش نامه ای نسبت به حقوق شهروندی نقض شده خود اعتراض کرده و خواستار آزادی از زندان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بابک دادبخش دوران محکومیت خود را در زندان اردبیل سپری میکند.

این زندانی که با حکم قاضی محمد مقیسه، ریاست شعبه بیست و هشتم دادگاه انقلاب تهران به تحمل شانزده سال زندان محکوم است، اخیرا با نگارش نامه ای نسبت به حقوق شهروندی نقض شده خود اعتراض کرده و خواستار آزادی از زندان شده است.
در بخشی از نامه آقای دادبخش که نسخه ای از آن در اختیار هرانا قرار گرفته، آمده است: “به عنوان یک ایرانی حق حیات، نفس کشیدن، زندگی کردن و عشق ورزیدن به آب و خاکم را دارم، بگذارید من هم مابقی زندگی ام را در حالی که موهایم سفید میشود آبرومندانه در بین عزیزانم سپری کنم.”

بابک دادبخش، زندانی سیاسی حدودا چهل و دو ساله، متولد و اهل اردبیل است که از مشکلات اعصاب و روان رنج میبرد. وضعیت بغرنج سلامتی این زندانی بارها مورد بی اعتنایی مسئولان زندان قرار گرفته و طی مدت زمان حبس به کرات از رسیدگی های پزشکی مکفی محروم مانده است.

بابک دادبخش، در آبان ۹۷ توسط ماموران پلیس امنیت تهران بازداشت و به وزارت اطلاعات تحویل داده شد. این زندانی در ایام بازداشت شرایط متفاوتی را در بازداشتگاه‌های مختلف از جمله بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین و زندان تهران بزرگ سپری کرده است. او همچنین برای مدتی در بیمارستان روانپزشکی رازی (امین آباد) نگهداری شده است. وی نهایتا در ۲۷ بهمن‌ماه ۹۷ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد اما به دلیل شرایط نامناسب جسمی و روحی ابتدا به بند بیماران اعصاب و روان و صعب العلاج این زندان و مدتی بعد به سالن ۱۰ بند ۴ این زندان که به سالن زندانیان سیاسی معروف است، منتقل شد.

آقای دادبخش بهمن‌ماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و تجمیع احکام از بابت اتهاماتی از جمله حمل و نگهداری سلاح و مهمات به ۴۳ حال حبس تعزیری محکوم شد. که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و تسلیم به رای ۱۶ سال زندان در خصوص او قابل اجرا خواهد بود. وی همچنین از اتهامات “محاربه، افساد فی الارض و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” تبرئه شده است.

وی در اسفندماه سال ۱۴۰۰ و پس از ۲ سال از زمان صدور حکم موفق به رویت دادنامه شد.

این زندانی سیاسی، پیش از این نیز بارها با نگارش نامه هایی از زندان نسبت به حقوق شهروندی نقض شده خود اعتراض کرده است. او پیش از بازداشت متاهل و پدر دو فرزند بود که طی سانحه ای همسر و یکی از فرزندانش را از دست داد.

بابک دادبخش پیش از این نیز در سالهای ۸۶ تا ۸۸ در زندان اوین تحمل حبس کرده بود که با غیبت در زمان مرخصی کماکان با پرونده باز روبرو است.