برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10228          2019-07-21 11:25:36

بازداشت‌شدگان روز کارگر: انتقال امیری به زندان و فشار بر خانواده اسداللهی

ٖ بازگشت به صفحه اول
بازداشت‌شدگان روز کارگر: انتقال امیری به زندان و فشار بر خانواده اسداللهی

به گفته خانواده مرضیه امیری، روزنامه‌نگار بازداشتی در روز جهانی کارگر، او از بیمارستان به زندان بازگردانده شده است. خانواده آنیشا اسداللهی، از دیگر دستگیرشدگان روز کارگر هم از فشار بر پدر و مادر او برای وادار کردن آنیشا اسداللهی به «همکاری» خبر دادند.

سمیرا امیری، خواهر مرضیه امیری، روزنامه نگار و از بازداشت شدگان روز کارگر که از روز دوشنبه هفته گذشته جهت آزمایشات گوارشی از زندان اوین به بیمارستان طالقانی منتقل شده بود، یکشنبه ۳۰ تیرماه خبر از انتقال مجدد او به زندان داد. سمیرا امیری در حساب توئیتر خود نوشت:
«مرضیه را از بیمارستان مرخص کردند و به زندان بازگرداندند».
گفته می شود خانواده امیری در زمانی که فرزندشان در بیمارستان تحت مراقبت های پزشکی قرار داشته، اجازه ملاقات با او و پزشک معالجش را نداشته‌اند و از وضعیت جسمانی‌ فرزند خود بی خبر بوده‌اند.

مرضیه امیری چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸، در تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر در مقابل ساختمان مجلس بازداشت شد. او پس از یک هفته بازجویی در بند ۲-الف سپاه به سلول های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ و نهایتا در تاریخ ۱۸ خردادماه به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

فشار بازجویان وزارت اطلاعات بر خانواده اسداللهی
مریم (آنیشا) اسدالهی، یکی دیگر از دستگیرشدگان مراسم روز جهانی کارگر در تهران نیز در بازداشت ماموارن وزارت اطلاعات است. او چندی پیش به قید کفالت آزاد شد اما شبانگاه سه‌شنبه ۲۸ خرداد مجددا بازداشت شد و از آن‌زمان تاکنون در انفرادی و تحت بازجویی‌ است. علی اسداللهی، برادر او از آزار و تهدید پدر و مادرش توسط وزارت اطلاعات خبر داده است. او در توییتر نوشت:

«به مادر و پدر من مدام زنگ می‌زنند و آنها را تهدید می‌کنند که آنیشا “همکاری” نمی‌کند. چه کسی به یک بازجو این اختیارات را داده؟ این کار غیرقانونی‌ست. مادر من در این چند وقت فقط سه بار صدای دخترش را شنیده (روی هم ده دقیقه!) ‏یک‌بار هم هفته‌ی پیش مادرم را در اوین به دیدار آنیشا بردند. البته نه در روزهای ملاقات، بلکه خیلی ناگهانی، تا به آنیشا بگوید که همکاری کند. او هم این را بهانه کرد تا چند دقیقه‌ی کوتاه دخترش را ببیند. ببینید کار ما به کجا رسیده است که مادر برای دیدار دخترش باید به آب و آتش بزند».

به گفته علی اسداللهی به‌رغم پایان سی‌روز بازداشت موقت، ماموران وزارت اطلاعات آنیشا اسداللهی را تهدید به تمدید این زمان کرده و گفته‌اند اگر همکاری نکند همچنان در بازداشت خواهد ماند: «آنیشا هم می‌گوید من همکاری‌ای ندارم چرا که بی‌دلیل بازداشت موقت شده‌ام و جرمی مرتکب نشده‌ام. ما هم این را می دانیم. ین حفظ کرامت انسانی‌ست؟ بازداشت موقت می‌کنید که جرم بتراشید؟ ما باید پیش چه کسی شکایت ببریم؟»

یک رشته توییت درباره وضعیت اخیر #آنیشا_اسدالهی

قوه قضاییه چند روز پیش دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی را ابلاغ کرد. در بندی از آن آمده است:
"اجتناب از تمدید قرار بازداشت موقت با هدف فراهم آوردن ادله وقوع جرم برای انتساب بزه به متهم"

سوال: چرا آنیشا را آزاد نمی‌کنید؟

به مادر و پدر من مدام زنگ می‌زنند و آنها را تهدید می‌کنند که آنیشا "همکاری" نمی‌کند. چه کسی به یک بازجو این اختیارات را داده؟
این کار غیرقانونی‌ست.
یک‌بار مادر و پدر مرا خواسته‌اند وزارت اطلاعات. گفتم نروید! اما آنها مادر و پدرند، نگران‌اند، رفتند.

‎ندا ناجی و عاطفه رنگریز، دو فعال دیگری که در جریان تجمع کارگران در یک مه بازداشت شدند نیز در زندان قرچک ورامین هستند و امنیت جانی آن‌ها در خطر است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر از قوه قضائیه ایران خواسته است این چهار زن را فورا آزاد کند.