برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10292          2019-09-01 09:40:26

تداوم اعتراضات کارگری و سیاست شلاق و گرسنگی

ٖ بازگشت به صفحه اول
تداوم اعتراضات کارگری و سیاست شلاق و گرسنگی

اعتصاب مجدد کارگران کارخانه هپکو به پنجمین روز متوالی در اعتراض به بی‌عملی دولت در راه‌اندازی کارخانه وارد شده است. هنوز روزانه چند اعتصاب و اعتراض کارگری با مطالباتی همچون پرداخت حقوق معوقه و تامین امنیت شغلی در جریان است.
مقامات از یک طرف قول رسیدگی می‌دهند، از طرف دیگر به بگیر و ببند و تهدید فعالان کارگری مشغول‌اند. دستور کار اصلی: خفه کردن معترضان، جلوگیری از ارتباط با رسانه‌ها و گسترش شبکه اعتراضی.
درست یک روز پس از صدور حکم زندان و شلاق برای کارگران نیشکر هفت‌تپه، رئیس دفتر روحانی، رئیس قوه قضائیه، و یک فرمانده سپاه پاسداران به اظهار نظر درباره مسایل کارگری پرداختند. این مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در پوشش همدردی با کارگران، تهاجم وسیعی را علیه تشکل‌های صنفی مستقل و فعالان مستقل کارگری و در حمایت از شوراهای اسلامی کار و بسیج کارخانه‌ها به راه انداختند. ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضایی آشکارا کارگران را به اقدام علیه همکارانشان فرا خواند و یک فرمانده سپاه اتهامات دستگاه‌های امنیتی علیه کارگران معترض را تکرار کرد.

روز دوشنبه چهارم شهریور، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، محمود واعظی رئیس دفتر روحانی، و یک فرمانده سپاه در اردبیل درباره مسائل و مشکلات کارگران اظهار نظر کردند. مخاطبان آن‌ها اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، مسئولان شوراهای اسلامی کار و مسئولان بسیج کارخانه‌ها بودند.
رئیس دفتر روحانی و «دولت ِ کارگران»
محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی در دیدار با اعضای هیات اجرایی تشکل دولتی موسوم به «خانه کارگر» رسیدگی به امور کارگران و حل مشکلات آن‌ها را «از اولویت‌های دولت‌ یازدهم و دوازدهم» عنوان و تاکید کرد: این دولت متعلق به کارگران عزیز است.
رئیس دفتر روحانی البته به سیاست‌های این دو دولت «متعلق به کارگران عزیز» درباره مسائل کارگری و نتایجی که برای کارگران در بر داشته، اشاره‌ای نکرد.
او به شکاف میان دستمزد یک و نیم میلیون تومانی کارگران و هزینه هفت میلیون تومانی خانوار هم اشاره‌ای نکرد.
در این دولت است که واگذاری کارخانه‌های دولتی به بخش خصوصی و گسترش مناطق آزاد تجاری که نتیجه آن اخراج و بیکاری هزاران کارگر بوده ادامه و گسترش یافته است.
او درباره کارگران شهرداری‌ها و پروژه‌های عمرانی که دولت اعتبار لازم را در اختیار پیمانکار قرار نمی‌دهد و کارگران و خانواده‌هایشان با ماه‌ها حقوق عقب‌مانده در فقر و تنگدستی روزگار می‌گذرانند نیز سخنی نگفت.
همین دولت است که وزیر کار قبلی و سخنگوی کنونی کابینه علی ربیعی طرح کارورزی را برای بیگاری کشیدن از جوانان تحصیل‌کرده را به تصویب رساند.
در دولت روحانی دستگیری و مجازات کارگران به جرم شرکت در اعتراضات کارگری ابعاد بی‌سابقه‌ای یافته است.
ئیسی: کارگران با همکاران خود تعیین تکلیف کنند
ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه به دفاع از سرمایه‌دارانی پرداخت که ماه‌ها حقوق کارگران را نمی‌پردازند و با تعطیل کارخانه‌ها، هزاران کارگر و خانواده کارگری را در فقر و گرسنگی غوطه‌ور کرده‌اند. رئیسی هراس خود را از کارگران و اعتراضات کارگری به نمایش گذاشت و از کارگران طرفدار حکومت خواست خود، مقابل کارگران و تشکل‌های مستقل کارگری بایستند.

رئیس قوه قضائیه دوشنبه ۴ شهریور در دیدار با کمیسیون اجتماعی و کمیسیون مشترک خدمات کشوری با اشاره به اعتراضات کارگری در ایران گفت:
«در برخی کارخانه‌ها کارفرماها به دلیل وضعیت نابسامان دچار بدهی می‌شوند. نباید اجازه بدهیم سریعا این کارخانه‌های تعطیل و اموالشان توقیف شود، قوه قضاییه باید به عنوان کارآفرین به آنها نگاه کرده و از آنها حمایت کند.»
او در اشاره به فراوانی اعتراضات کارگری اشاره و بلافاصله تاکید کرد که:
«اعتراضات کارگری در کشور کم نیست و ما در حال رسیدگی به آنها هستیم منتها گاهی کسی در پوشش مسائل کارگری، اهداف دیگری را دنبال می‌کند که ما این قبیل اقدامات را نباید به حساب کارگران بگذاریم.»
رئیسی از کارگران خواست خود مقابل همکارانشان که به گفته‌ی رئیسی «فضای اعتراضات کارگری را آلوده می‌کنند،» بایستند. او گفت:
«کارگری که واقعا به دلیل مشکلات کارگری اعتراض می‌کند، باید مورد تقدیر قرار گیرد و خود کارگران باید مقابل کسانی که فضای اعتراضات کارگری را آلوده می‌کنند، بایستند.»

یک روز پیش این سخنان، دستگاه تحت مسئولیت او دادگاه شوش ۹ تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه را با شکایت امید اسد بیگی کارفرمای نیشکر هفت تپه که خود متهم به اختلاس و سوء استفاده است محاکمه و به زندان و شلاق محکوم کرد.

فرزانه زیلابی وکیل کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه درباره دادنامه دادگاه و همدستی دادگاه با کارفرما نوشت:
«به نظر اینجانب، دادنامه صادره پس از دفاعیات مفصل و مستند و مستدل وکلای پرونده، برخلاف موازین و مقررات قانونی صادر گردیده و متن آن حاکی از آن‌ است که این دادنامه، مصداق مسلم آسمان ریسمان به هم بافتن برای محکوم کردن کارگران و خفه کردن صدای آنها می‌باشد…»
و گروهی از کارگران نیشکر هفت‌تپه هم در اشاره به احکام صادره برای همکارانشان و در واکنش به سخنان رئیس قوه قضائیه نوشتند:
«آقای رییسی ما نمی‌خواهیم پشت و پناه کارگر باشید، فقط لطف کنید بیطرف باشید!»
صالح نیکبخت، وکیل دادگستری، چهارشنبه ششم شهریور در ارتباط با موج صدور احکام سنگین قضایی علیه کارگران کشور به مورد دادگاه دستگیرشدگان تجمع اول ماه مه مقابل مجلس و کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه نوشت:
«به نظر می‌رسد در شرایط کنونی کشور که مردم زیر فشار مشکلات اقتصادی قرار گرفته‌اند همه انگشتان به سوی کارگران دراز می‌شود و آنان را مسوول این شرایط می‌دانند. در حالی که کارگران اولین قربانی چنین وضعیتی از لحاظ معیشتی و بیکاری هستند.»

فرمانده سپاه پاسداران، «توطئه‌های دشمنان» و «جنگ اقتصادی»
شکر عبدی، معاون سپاه حضرت عباس استان اردبیل در دیدار با بسیج کارگری اردبیل، با ادبیاتی یادآور ادبیات جنگ ایران و عراق سخن گفت که کارگران یا باید بعنوان گوشت دم توپ به جبهه می‌رفتند و یا در کارخانه با کار بیشتر در «جنگ اقتصادی» مشارکت می‌کردند. هر گونه اعتراض و طرح مطالبه‌ای نیز با برچسب همکاری با دشمن و شرکت در توطئه‌ها علیه حکومت تخطئه می‌شد.
معاون سپاه حضرت عباس استان اردبیل حل مشکلات کارگران را «یک اولویت مهم و اساسی» نظام عنوان کرد و گفت:
«خنثی‌سازی توطئه‌های شوم دشمنان یکی از اهداف مهم ما است تا بتوانیم با در نظر گرفتن ضرورت حل مشکلات کارگری و با در نظر گرفتن خواسته‌های آنان آن طور که باید و شاید وارد عمل بشویم و جوانان نسل امروزی کشورمان را از خطرات و تهدیداتی که در کمین آن‌ها است مصون نگهداریم.»
او خطاب به اعضای بسیج کارخانه‌ها افزود:
«هدف محوری بسیج و سپاه خدمات‌رسانی به قشر کارگران است و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد چرا که این قشر نقش محوری در جنگ اقتصادی دارند.

یک روز با اعتراضات کارگری
به‌رغم اظهار نظرها و تهدیدهای مسئولان و سران نظام، اعتراضات کارگران، معلمان، و بازنشستگان به گرسنگی و تبعیض، تعویق مزدها، عدم امنیت شغلی، اخراج و برآورده نشدن مطالبات رفاهی ادامه دارد.

گذری بر اعتصاب و اعتراض‌های روز گذشته:

کارگران کارخانه هپکو که روز سه‌شنبه مسیر راه‌آهن شمال جنوب را مسدود کرده بودند امروز چهارشنبه ششم شهریور مقابل استانداری استان مرکزی در اراک تجمع کردند. آن‌ها به عملی نشدن وعده‌های سه وزیر دولت جهت راه‌اندازی تولید و پرداخت مطالبات عقب‌افتاده‌شان معترضند. معوقات مزدی کارگران به سه میلیارد تومان می‌رسد.
کارگران پتروشیمی فارابی روز سه‌شنبه پنجم شهریور در اعتراض به اخراج همکارانشان، عدم ایجاد نظام هماهنگ پرداخت‌ها و اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل دست از کار کشیدند و در محوطه شرکت تجمع کردند. کمیسیون کارگری فرمانداری ماهشهر رای به بازگشت ۱۲ کارگر اخراجی این مجتمه به کار داده اما کارفرما از اجرای آن خودداری می‌کند.
کارگران کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان زیرمجموعه شرکت گسترش صنایع معدنی و فلزی کاوه پارس (هلدینگ صنایع معدنی بنیاد مستضعفان) واقع در مسجد سلیمان نیز به دلیل اخراج نیروهای پذیرفته شده در آزمون و جذب افراد بر اساس روابط فامیلی و خانوادگی از چهارم شهریوردر اعتصاب به سر می‌بردند.
بازنشستگان مخابرات استان آذربایجان شرقی روز ۵ شهریور در اعتراض به عدم اجرای دستورالعمل‌ها و مقررات استخدامی وپرداخت نشدن مطالبات خود مقابل اداره مرکزی مخابرات این استان تجمع کردند.
بازنشستگان فرهنگی و تامین اجتماعی که روز دوشنبه ۴ شهریور مقابل وزارت کار تجمع کرده بودند روز سه شنبه ۵ شهریور مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند. آن‌ها شعار می‌دادند: مشکل ما حل نشه، به زودی برمی‌گردیم.
کارگران کارخانه اسوه به بلاتکلیفی شغلی یک ساله خود اعتراض کردند. این کارگران ۱۲ ماه حقوق معوقه دارند و با آن مشمول بازنشستگی پیش از موعد هستند نپرداختن حق بیمه‌شان توسط کارفرما سبب شده تامین اجتماعی از پذیرش بازنشستگی آن‌ها خودداری کند.
اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران روز پنجم شهریور در اعتراض به عدم تحویا زمین‌های خریداری شده در هشتگرد مقابل وزارت کار تجمع کردند.
کارگران شهرداری سی‌سخت واقع در استان کهکیلویه و بویراحمد که از اسفند سال گذشته حقوق نگرفته‌اند، امروز چهارشنبه ششم شهریور، برای پنجمین روز متوالی دست از کار کشیدند و خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شدند.