برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10491          2020-01-11 11:15:22

کیمیا علیزاده: «من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب شده در ایرانم»

ٖ بازگشت به صفحه اول
کیمیا علیزاده: «من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب شده در ایرانم»

کیمیا علیزاده، تکواندوکار ایرانی و دارند اولین مدال تاریخ زنان ایران در المپیک که به تازگی ایران را ترک کرده، در پست جدید اینستاگرامی درباره خود و تصمیمش برای خروج از ایران توضیحاتی داده است. او نوشته: «من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب شده در ایرانم.»

به دنبال انتشار عکس و اخباری مبنی بر اینکه کیمیا علیزاده قصد دارد در هلند بماند و زیر پرچم این کشور مبارزه کند، واکنش‌های زیادی به خبر خروج او از ایران صورت گرفت. کاربرانی او را متهم به وطن فروشی و برخی او را متهم به ریا کردند. اکنون او نوشته است:

«می‌گویند کیمیا پس از این چیزی نخواهد شد. خودم از این هم فراتر می‌روم و می‌گویم قبل از این هم چیزی نبوده‌ام: «من کیمیا علیزاده، نه تاریخسازم، نه قهرمانم، نه پرچمدار کاروان ایران. من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب شده در ایرانم که سال‌هاست هر طور خواستند بازی‌ام دادند. هر کجا خواستند بردند. هر چه گفتند پوشیدم. هر جمله‌ای دستور دادند تکرار کردم. هر زمان صلاح دیدند، مصادره‌ام کردند. مدال‌هایم را پای حجاب اجباری گذاشتند و به مدیریت و درایت خودشان نسبت دادند.»

کیمیا علیزاده نوشته: «من برایشان مهم نبودم. هیچکداممان برایشان مهم نیستیم، ما ابزاریم. فقط آن مدال‌های فلزی اهمیت دارد تا به هر قیمتی که خودشان نرخ گذاشتند از ما بخرند و بهره‌برداری سیاسی کنند، اما همزمان برای تحقیرت، می‌گویند: فضیلت زن این نیست که پاهایش را دراز کند!»

این قهرمان تکواندوی زنان نوشته در برنامه زنده تلویزیون، از او سوال‌هایی پرسیدند که دقیقاً به خاطر همان سوال دعوتش کرده بودند. او پیش‌تر در مصاحبه‌های خود در ایران مجبور بود از حجاب اجباری دفاع کند.

کسی به اروپا دعوتم نکرده و در باغ سبز به رویم باز نشده. اما رنج و سختی غربت را به جان می‌خرم چون نمی‌خواستم پای سفره ریاکاری، دروغ، بی عدالتی و چاپلوسی بنشینم. این تصمیم از کسب طلای المپیک هم سخت‌تر است، اما هر کجا باشم فرزند ایران زمین باقی می‌مانم. پشت به دلگرمی شما می‌دهم و جز اعتماد شما در راه سختی که قدم گذاشته‌ام، خواسته دیگری ندارم.

او خطاب به هادی ساعی که پییشتر او را مورد انتقاد قرار داده بود، نوشته است:

«من آمدم تا مثل شما نباشم و در مسیری که شما پیش رفتید قدم برندارم. من در صورت تقلید بخشی از رفتارهای شما، بیش از شما می‌توانستم به ثروت و قدرت برسم. من به اینها پشت کردم. من یک انسانم و می‌خواهم بر مدار انسانیت باقی بمانم.»

هادی ساعی گفته بود: «هر ورزشکاری باید اعتقاد داشته باشد که به پرچم کشورش وفادار بماند. این نکته اهمیت زیادی دارد که قهرمانان ما در ایران و در این شرایط رشد کردند و نمی‌دانم چرا یک مرتبه یادشان می‌آید مهاجرت کنند و لذت آنجا بیشتر از عزت ایران برای آن‌ها اهمیت می‌یابد. در حالی که به نظر من پناهندگی یک ذلت بزرگ برای هر شخص محسوب می‌شود.»

او تگفته بود توجهی که در این مدت به علیزاده شده به هیچ تکواندوکاری در دنیا نمی‌شود.

علیزاده در بخش دیگری از نوشته اش به ساختار مردسالار و زن ستیز جامعه اشاره کرده و نوشته: «در ذهن‌های مردسالار و زن‌ستیزتان، همیشه فکر می‌کردید کیمیا زن است و زبان ندارد! روح آزرده من در کانال‌های آلوده اقتصادی و لابی‌های تنگ سیاسی شما نمی‌گنجد. من جز تکواندو، امنیت و زندگی شاد و سالم درخواست دیگری از دنیا ندارم.»

او خطاب به مردم ایران گفته: «مردم نازنین و داغدار ایران، من نمی‌خواستم از پله‌های ترقی که بر پایه فساد و دروغ بنا شده بالا بروم.»

در ماه‌های اخیر چندین قهرمان ورزشی ایران در اعتراض به فشارهای سیاسی و کمبودها کشور را ترک کرده‌اند. سعید ملایی، جودوکار و شهره بیات داور شطرنج ایرانی و علیرضا فیروزجا، نخستین سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران از آن جمله‌اند.