برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10496          2020-01-16 10:30:28

سنندج: شعارهای ضدحکومتی بر مزار قربانیان انهدام هواپیما

ٖ بازگشت به صفحه اول
سنندج: شعارهای ضدحکومتی بر مزار قربانیان انهدام هواپیما

چند تن از کشته‌شدگان سانحه انهدام هواپیمای اوکراینی کرد بودند. پیکر آن‌ها به خانواده‌های‌شان تحویل داده شد. در مراسم خاکسپاری، با وجود تهدیدهای نهادهای امنیتی بستگان و آشنایان قربانیان علیه حکومت شعار سر دادند. در چند شهر دیگر نیز مراسم خاکسپاری قربانیان با تدابیر امنیتی برگزار شد.

روز پنج‌شنبه ۲۶ دی در سنندج، افراد حاضر بر سر مزار چند تن از قربانیان سانحه اهدام هواپیمای اوکراینی شعارهایی علیه حکومت ایران و نهادهای نظامی آن سر دادند.آن‌ها فریاد می‌زدند: «می‌کشم، می‌کشم، آن‌که برادرم کشت»، «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی»، «کشتە ندادیم کە سازش کنیم، رھبر الدنگ رو ستایش کنیم»، «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر»، «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله».

هیوا مولانی، کوردیا مولانی، اوین ارسلانی، فاطمه (سروه) پساوند، عایشه (سنور) پورقادری، ئاروین مرتب، آیدا فرزانه، رزگار رحیمی، ژیوار رحیمی و فریده غلامی شهروندان کرد مهاباد، سنندج و سقز از سرنشین‌های هواپیمای اوکراینی بودند که جان خود را در این رویداد از دست دادند.

صبح چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه پیکرهای هیوا مولانی، کوردیا مولانی، اوین ارسلانی، «فاطمه (سروه) پساوند، و عایشه (سنور) پورقادری در باغ فردوس مهاباد به خاک سپرده شدند و امروز (پنج‌شنبه) نیز پیکرهای پیکر ئاروین مرتب و آیدا فرزانه در سنندج به خاک سپرده شد

شبکه حقوق بشر کردستان روز چهارشنبه گزارش داد که شمار زیادی از نیروهای امنیتی جهت جلوگیری از اعتراضات مردمی در مراسم خاک‌سپاری شهروندان مهابادی حضور داشته‌اند.

این شبکه به‌نقل از منابع آگاه نوشت نهادهای امنیتی جهت تحویل و خاکسپاری پیکر جان‌باختگان سه شرط برای خانواده‌ها تعیین کرده‌اند که اعتراض شدید این خانواده‌ها را به دنبال داشته است. نهادهای امنیتی به این خانواده‌ها هشدار داده‌اند که تنها در صورتی پیکر فرزندان‌شان به آن‌ها تحویل داده خواهد شد که «با آمبولانس رسمی از تهران به این شهرها منتقل شوند، تابوت‌ها با پرچم جمهوری اسلامی پوشانده شوند و در قطعه مختص شهدای جمهوری اسلامی در گورستان‌های این شهرها به خاک سپرده شوند».

روز چهارشنبه آمبولانس‌های حامل پیکر پنج نفر از جان‌باختگان به مهاباد رسید اما خانواده‌ها شروط نهادهای امنیتی را نپذیرفتند جنازه‌ها را نه در قطعه‌ی مختص شهدای جمهوری اسلامی بلکه در باغ فردوس مهاباد به خاک سپردند. همچنین در ویدئوهایی دیده شد که خانواده‌ها ضمن اعتراض به مسئولان تحویل جنازه‌ها، پرچم‌های جمهوری اسلامی را از روی تابوت‌ها بر می‌دارند.

پیکر ئاروین مرتب و آیدا فرزانه نیز صبح روز گذشته به خانواده‌های آنها در سنندج تحویل داده شد. نهادهای امنیتی این خانواده‌ها را هم تهدید کرده بودند که مراسم خاکسپاری فرزندان‌شان را تنها با حضور آشنایان و بستگان نزدیک خود برگزار کنند.

پیکر رزگار رحیمی و فرزندش ژیوار رحیمی نیز به خانواده آن‌ها در سقز تحویل داده شد. روز گذشته یک منبع آگاه به شبکه حقوق بشر کردستان گفت فریده غلامی، همسر باردار رزگار رحیمی نیز یکی دیگر از جانباختگان این هواپیما بود، اما پیکر او تاکنون به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، امروز (پنج‌شنبه) افزون بر سنندج، در تهران، سبزوار، گرگان، اصفهان، همدان و یزد نیز مراسم گرامی‌داشت یاد جان‌باختگان و تشییع پیکرهای آن‌ها برگزار شد و در برخی شهرها نیروهای امنیتی تلاش کردند با وارد کردن لباس شخصی‌ها و سپاهی‌ها مراسم را حکومتی کرده و زیر کنترل خود بگیرند تا شعارهایی علیه حکومت سر داده نشود.


بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین شش دقیقه پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف، هدف شلیک موشکی پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و سقوط کرد. ۱۶۹ مسافر و ۹ خدمه هواپیما در این سانحه جان خود را از دست دادند.

نیویورک تایمز با تکیه بر تصاویر یک دوربین نظارتی اعلام کرد که دو موشک در فاصله ۳۰ ثانیه از هم، از سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران به هواپیمای خطوط بین‌المللی اوکراین، پرواز ۷۵۲ اصابت کرده است. هر دو موشک از سامانه‌ای در فاصله ۱۳ کیلومتری هواپیما شلیک شده‌اند. امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه بعد از سه روز سکوت گفته بود که تنها یک موشک به هواپیمای خطوط بین‌المللی اوکراین اصابت کرده است.