برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10561          2020-03-13 07:13:12

کرونا در زندان کرج: روزانه تا دو نفر مبتلا می‌شوند

ٖ بازگشت به صفحه اول
کرونا در زندان کرج: روزانه تا دو نفر مبتلا می‌شوند

ندامتگاه مرکزی کرج همچون بیشتر زندان‌های ایران از ورود ویروس کرونا در امان نمانده است. بر اساس ‌خبرهای منابع حقوق بشری، به دلیل کمبود امکانات حفاظتی و عدم اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه از سوی مسئولان این زندان، در حال حاضر روزانه تا دو نفر گرفتار ویروس کرونا می‌شوند. تعدادی از زندانیان در اعتراض به این شرایط دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

به گزارش کانون حقوق بشری «نه به زندان، نه به اعدام»، از روز چهارشنبه ۲۱ اسفند ۳۰ نفر از زندانیان ندامتگاه کرج (زندان مرکزی کرج) در اعتراض به کمبود امکانات ضروری بهداشتی و همچنین عدم اعطای مرخصی به زندانیان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

خواست زندانیان در اعتصاب غذا از مسئولان زندان این است که تا بازگشت شرایط به حالت عادی و متوقف شدن شیوع ویروس کرونا، آنها را آزاد کنند تا نزد خانواده خود برگردند.

شرایط گسترش ویروس کرونا در زندان کرج به‌ حدی‌ست که شامگاه ۲۱ اسفند ماه دست‌کم پنج زندانی مبتلا به ویروس کرونا از سالن شش به خارج از زندان منتقل شده‌اند.

با توجه به کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در زندان و عدم انجام آزمایشات مربوط به کرونا بر روی سایر زندانیان، در حال حاضر مشخص نیست دقیقا چه تعداد از زندانیان به این ویروس مبتلا هستند.

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز اما روز ۱۱ اسفند ماه در مورد اقدامات انجام شده برای پیشگیری از شیوع کرونا در زندان‌های استان البرز، از ایجاد و تشکیل «قرنطینه سه لایه‌ای» در زندان‌های کرج خبر داد و مدعی شد که این قرنطینه سه لایه‌ای از اول اسفند ماه در زندان مرکزی کرج در حال اجراست.

طبق گزارش منابع حقوق بشری، مسئولان ندامتگاه مرکزی کرج، درویشان گنابادی محبوس در بند ۱۵ این زندان را به بند دیگری منتقل کرده و از این بند به ‌عنوان قرنطینه در زندان استفاده می‌کنند.

علیرضا روشن، از فعالان حقوق درویشان گنابادی، اوایل اسفند ماه و پیش از اعلام خبر قطعی شیوع ویروس کرونا در ندامتگاه مرکزی کرج درباره ایجاد محدودیت‌های جدید برای هشت درویش محبوس در این زندان گفت که این درویشان زندانی در پی احتمال شیوع ویروس کرونا به بند کارگری این زندان منتقل شده‌اند.

او با توجه به احتمال ورود ویروس کرونا به زندان‌ها، رئیس سازمان زندان‌ها و رئیس قوه قضاییه را مسئول مستقیم حفاظت از جان زندانیان دانست.

شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران در حالی‌ست که بنا بر اخبار منتشر شده از سوی زندانیان، بسیاری از زندان‌ها از دارا بودن حداقل‌های امکانات بهداشتی و رفاهی محروم‌اند.

در روزهای گذشته و با پیگیری خانواده‌های زندانیان سیاسی، تعداد کمی از این زندانیان موفق به گرفتن مرخصی و خروج از زندان برای در امان ماندن از ابتلا به کویید ۱۹ شده‌اند.

محمد نوری‌زاد، نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی اما یکی از ده‌ها زندانی سیاسی است که مسئولان قضائی و امنیتی از اعزام او به مرخصی جلوگیری می‌کنند..

خدیجه قوامی، مادر این زندانی سیاسی، با انتشار یک فایل صوتی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواسته است تا به محمد نوری‌زاد در آستانه عید نوروز مرخصی داده شود.

در این فایل صوتی او با انتقاد از خامنه‌ای پرسیده است:

«چرا هر کس یک کلمه انتقاد کند یا حرفی بزند، کارش به زندان می‌کشد؟ پسرم الان به چه جرمی در زندان است؟»

با توجه به گزارش‌های رسیده از درون زندان‌ها، احتمال ابتلای برخی زندانیان سیاسی به ویروس کرونا به دلیل کمبود تجهیزات بهداشتی لازم برای پیشگیری از همه‌گیری این بیماری وجود دارد: کرونا در زندان‌ها: احتمال «بروز فاجعه» در زندان رجایی‌شهر

مهرداد محمدنژاد، زندانی سیاسی محبوس در تیپ پنج «ندامتگاه تهران بزرگ» (زندان فشافویه) روز ۱۲ اسفند از شیوع ویروس کرونا در این زندان و عدم موافقت با درخواست مرخصی‌اش خبر داده بود.

او گفته بود تست کرونای یکی از همبندی‌هایش در این زندان مثبت اعلام شده است.
پس از بازداشت‌های گسترده در پی شکل‌گیری اعتراضات سراسری در آبان ‌ماه امسال و دستگیری هزاران شهروند معترض از سوی نهادهای امنیتی، مسئولان قضایی جمهوری اسلامی اوایل دی‌ ماه اعلام کردند این بازداشت‌های گسترده باعث شده است آمار زندانیان در سراسر کشور «بیش از دو برابر ظرفیت زندان‌ها» باشد.

در حال حاضر تراکم بالای جمعیت زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی یکی از عوامل اصلی شیوع کرونا در میان آنان به شمار می‌رود.