برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11509          2022-06-13 13:54:02

لوله‌خواب‌ها؛ بی‌خانمان‌هایی که در لوله‌های فاضلاب زندگی می‌کنند

ٖ بازگشت به صفحه اول
لوله‌خواب‌ها؛ بی‌خانمان‌هایی که در لوله‌های فاضلاب زندگی می‌کنند

روزنانه شرق روز یک‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ گزارشی منتشر کرده از وضعیت بی‌خانمان‌هایی که وسط لوله‌های فاضلاب زندگی می‌کنند.

در بخشی از این گزارش در توصیف وضعیت محل زندگی این شهروندان حاشیه‌نشین آمده است: « وسط اتوبان فرودگاه که بایستی، از همان دور خانه‌های توسری‌خورده را می‌بینی که انگار انتها ندارند. انتهای این خانه‌ها می‌رسد به بیابان‌های خاکی که غروب‌هایش رنگ دیگری دارد. تپه شنی و لوله‌های بتنی به‌هم‌چسبیده، خارج از محدوده چسبیده‌اند به رگ خاک؛ روی خاک رُس‌اش پا سفت می‌کنیم و می‌رویم بالا. آلونک‌های لوله‌ای خاکستری از دور پیداست؛ آدم‌ها کز کرده‌اند کنار دیواره‌های لوله‌ها، لوله‌ها لب‌به‌لب بیابان است. »

بنابراین گزارش شماری از افرادی که در لوله‌های فاضلاب در حاشیه شهر زندگی می‌کنند مبتلا به اعتیاد هستند و همان‌جا مواد مورد نیاز خود را تهیه و مصرف می‌کنند.

در بخشی از این گزارش به نقل از «معصومه» زنی که در یکی از این لوله‌ها زندگی می‌کند آمده است: «ماهارو می‌بینی هر‌جا باشیم، یکی هستیم. هر‌جا باشیم نزدیک همیم. همو داریم. عادت کردیم به هم. همخونه‌ایم. هم‌لوله‌ایم. اینا همه زندگی ماس».

تصاویر منتشر شده از لوله‌خواب‌ها نشان می‌دهد که دارایی مشترک همه آنها مقداری لحاف و لباس‌های لته‌ای و تشکچه‌های سوخته است.

آمار دقیقی از لوله‌خواب‌ها وجود ندارد. آن‌ها هم مانند سایر جمعیت حاشیه‌نشین که در حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند عموما از روستاهای اطراف یا استان‌های دیگر به سودای کار به پایتخت آمده‌اند.

در گزارش شرق آمده که شماری از آن‌ها مهاجرانی از کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه و افغانستان هستند: «رانده‌شده‌هایی که در توزیع نامتوازن منابع اقتصادی، طبق آمارهای غیر‌رسمی، جمعیتشان چندان عدد و رقمی ندارد و جزء نیم‌میلیون نفر حاشیه‌نشینی حساب می‌شوند که در توزیع نامتوازن منابع حل شده‌اند و حالا به لوله‌خوابی رسیده‌اند.»

این گزارش درحالی منتشر شده است که عبدالله اوتادی، عضو اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش چند صد درصدی اجاره خانه در ایران گفت: «هر سال محل سکونت مستاجران یک یا چند منطقه نزول می‌کند.»

او تایید کرده است که در پایتخت ایران کوچ مستاجران به سمت حاشیه تهران روز افزون شده و «مستاجران برای پرداخت اجاره‌بها، سه شغله شده‌اند.»

ایران وایر