برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11925          2023-08-13 10:33:21

تصویر عریان نابرابری و گسترده‌تر شدن شکاف فقیر و غنی

ٖ بازگشت به صفحه اول
هزینه و درآمد خانوار۱۴۰۱ــ تصویر عریان نابرابری و گسترده‌تر شدن شکاف فقیر و غنی
بر اساس گزارش مرکز آمار دهک دهم چهار برابر دهک نخست برای غذا و ۱۶ برابر آن برای کالای غیرخوراکی هزینه کرده است.

۲۲ مرداد ۱۴۰۲

مرکز آمار ایران ادعا کرده است میانگین درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۴۸٬۵ و ۵۴٬۸ درصد افزایش یافته است. همزمان میانگین هزینه خانوار شهری هم ۴۸٬۴ درصد و خانوار روستایی ۵۲٬۷ درصد رشد کرده است.

بر پایه این گزارش که مرکز آمار ادعا می‌کند ارقام آن با نمونه‌گیری سراسری به دست آمده است، میانگین هزینه سالانه خانوار شهری به رقم ۱۶۶ میلیون و ۹۴۶ هزار تومان رسیده است. درآمد خانوار روستایی اما کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، ۹۸ میلیون و ۶۳۸ هزار و ۳۰۰ تومان برآورد شده است. جدول زیر درآمد و هزینه ماهانه خانوار شهری و روستایی را نشان می‌دهد.

عنوان شهری روستایی
درآمد ۱۳٬۹۱۲٬۱۶۶ ۸٬۲۱۹۸۵۸
هزینه ۱۱٬۴۲۸٬۸۳۳ ۶٬۵۷۱٬۶۱۶
هزینه خوراکی ۳٬۱۴۰٬۱۸۳ ۲٬۷۳۷٬۷۲۵
هزینه غیرخوراکی ۸٬۲۸۸٬۶۵۰ ۳٬۸۳۳٬۹۰۰
جدول یک/ درآمد و هزینه ماهانه خانوار شهری و روستایی در سال ۱۴۰۱
به گفته مرکز آمار ۲۷٬۵ درصد سبد هزینه خانوار شهری را مواد غذایی و دخانی تشکیل داده و ۷۲٬۵ درصد باقی مانده را کالاهای غیرخوراکی. در میان کالاهای غیرخوراکی بیش از نیمی از هزینه سالانه (۵۲٬۵ درصد) برای مسکن، سوخت و روشنایی مصرف شده است. بهداشت و درمان با ۱۲٬۵ و حمل و نقل و ارتباطات با ۱۱٬۶ دیگر کالا و خدمات پرهزینه بودند. کالاها و خدمات متفرقه هم ۱۱٬۲ درصد سبد هزینه خانوار شهری را تشکیل دادند.

سهم مسکن، سوخت و روشنایی از کل هزینه خانوار شهری رقمی معادل ۳۸٬۱ درصد گزارش شده است. بر این اساس مواد غذایی، مسکن و سوخت ۶۵ درصد سبد هزینه خانوار را تشکیل می‌دهند و سهم دیگر کالاها تنها ۳۵ درصد است.


عنوان شهری روستایی
مسکن، سوخت ۵۲٬۵ ۳۲٬۸
بهداشت و درمان ۱۲٬۵ ۱۶
حمل و نقل و ارتباطات ۱۱٬۶ ۱۷٬۸
پوشاک ۴٬۹ ۹٬۶
لوازم خانگی ۵٬۱ ۹٬۶
کالا و خدمات متفرقه ۱۱٬۲ ۱۲
تفریح و سرگرمی ۲٬۲ ۲٬۲
جدول دو/ سهم کالا و خدمات از کل هزینه غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی
نکته قابل توجه در هزینه مناطق روستایی سهم به نسبت بالای خدمات سلامت و درمان و حمل و نقل عمومی از کل هزینه گروه کالاهای غیرخوراکی است. یک خانوار روستایی به صورت میانگین ماهانه ۶۱۳ هزار تومان برای سلامت هزینه کرده است. حمل و نقل و ارتباط هم بیش از ۱۷ درصد سبد هزینه مناطق روستایی را تشکیل داده است. در مناطق شهری اما نیمی از هزینه کل کالاهای غیرخوراکی خرج مسکن و انرژی شده است. سهم کالای فرهنگی و تفریح هم در محدوده دو درصد باقی مانده است. مرکز آمار امسال هزینه آموزش را به صورت جداگانه اعلام نکرده است و به نظر می‌رسد که این گروه از خدمات هم در کالاهای فرهنگی و تفریح مستتر باشد.

کالا شهری روستایی
نان، غلات و ... ۱۸٬۵ ۲۰٬۴
گوشت ۲۰٬۷ ۲۰٬۷
لبنیات و تخم مرغ ۱۱٬۸ ۱۰٬۹
سبزی و میوه جات ۱۸٬۳ ۱۷٬۲
روغن و چربی ها ۵٬۷ ۷٬۲
قند، شکر، چایی.. ۸٬۳ ۸٬۷
خشکبار ۶ ۵٬۷
نوشابه و غذای آماده ۷٬۱ ۵٬۴
ادویه ۳٬۷ ۳٬۶
جدول شماره سه/ سهم مواد غذایی از هزینه کالاهای خوراکی و آشامیدنی
همانطور که پیداست ساکنان مناطق روستایی نسبت بیشتری از درآمدشان را برای نان هزینه کرده‌اند اما نسبت هرینه آنها برای مواد پروتئینی تقریبا کمتر از خانوارهای ساکن در مناطق شهری بیشتر بوده است.

نابرابری ترسناک در هزینه و درآمد
هرچند که دهک‌های درآمدی به تنهایی توصیف دقیقی از توزیع نابرابر ثروت و امکانات در جامعه به شدت طبقاتی شده ایران ندارد اما فاصله هزینه و درآمد این دهک‌ها در سال ۱۴۰۱ گسترده‌تر شدن شکاف طبقاتی را نمایان‌تر می‌کند.

بر اساس داده‌های مرکز آمار، در مناطق شهری دهک دهم، ۱۱ برابر دهک نخست هزینه کرده است. هزینه مواد غذایی و دخانی دهک دهم، چهار برابر دهک نخست است و ثروتمندترین لایه جامعه ۱۶٬۶ برابر دهک نخست برای کالا و خدمات غیرخوراکی هزینه کرده است.

آگهی


در مناطق روستایی این نسبت بزرگتر است. هزینه کل دهک دهم ۱۶٬۹ برابر دهک نخست برآورد شده است. ثروتمندترین لایه جمعیتی در مناطق روستایی ۹ برابر فقیرترین لایه برای مواد غذایی هزینه کرده است و نسبت هزینه کالاهای غیرخوراکی در این مناطق به ۳۱ برابر رسیده است. معنای این عددها این است که شکاف طبقاتی در مناطق روستایی بسیار عمیق‌تر است.

دهک کالای خوراکی کالای غیرخوراکی کالای خوراکی کالای غیرخوراکی
اول ۱٬۵۰۱٬۰۲۰ ۱۷۵۳۴۳۰ ۸۴۷۶۸۰ ۴۶۸۲۶۰
دوم ۲۱۷۸۵۴۰ ۳۸۱۶۴۷۰ ۱۴۷۸۷۸۰ ۱۵۱۷۶۷۰
سوم ۲۶۹۸۱۱۰ ۴۸۸۴۶۲۰ ۱۹۵۲۷۱۰ ۲۰۱۲۵۲۰
چهارم ۳۷۰۱۵۶۰ ۵۹۱۸۶۵ ۲۳۸۷۰۹۰ ۲۴۸۱۶۲۰
پنجم ۳۳۴۹۱۰۰ ۷۰۸۴۰۳۰ ۲۷۵۴۶۷۰ ۳۰۵۴۳۰۰
ششم ۳۶۶۱۴۴۰ ۸۴۴۰۰۴۰ ۳۲۰۷۷۳۰ ۳۶۶۸۶۷۰
هفتم ۴۲۹۷۱۸۰ ۹۹۲۶۵۲۰ ۳۵۶۳۴۷۰ ۴۶۳۷۸۴۰
هشتم ۴۴۵۵۳۵۰ ۱۲۴۵۳۵۳۰ ۴۲۱۶۴۲۰ ۵۷۶۰۴۲۰
نهم ۵۳۹۸۲۶۰ ۱۶۱۲۳۱۶۰ ۴۸۱۶۸۹۰ ۷۸۰۶۸۸۰
دهم ۷۱۷۳۷۰ ۲۹۰۷۴۶۹۰ ۷۶۳۷۹۶۰ ۱۴۶۰۱۹۵۰
جدول شماره چهار/ توزیع درآمد و هزینه سالانه به تفکیک دهک
نابرابری منطقه‌ای
تهران پرهزینه‌ترین و همزمان پردرآمدترین استان ایران در سال ۱۴۰۱ بود. میانگین درآمد سالانه در این استان ۲۳۰ میلیون و ۶۶۲ هزار تومان، معادل ۱۹ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان در ماه اعلام شده است. خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و لرستان سه استان با کمترین میانگین درآمد در مناطق شهری بودند. میانگین درآمد ماهانه در خراسان شمالی هشت میلیون و ۵۳۸ هزار تومان، کمتر از نصف درآمد در تهران بود. در سیستان و بلوچستان و لرستان هم درآمد ماهیانه کمتر از ۹ میلیون تومان تخمین زده شده است.

البرز و مازندران از دیگر استان‌های با درآمد بودند.

در خانوارهای روستایی سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی کمترین میانگین هزینه را ثبت کردند. به لحاظ درآمد هم سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی در قعر جدول قرار دارند و در برابر آنها مازندران، البرز و تهران هم بیشترین میانگین درآمد مناطق روستایی را داشتند.

آگهی


منبع درآمدی نیمی از جمعیت چیست؟
به روایت مرکز آمار ۵۱٬۲ درصد جمعیت شهری و ۳۷٬۹ درصد جمعیت روستایی درآمد غیرشغلی دارند. این مرکز یارانه نقدی و حقوق بازنشستگی را در کنار اجاره بهاء منزل شخصی به عنوان درآمدهای غیرشغلی عنوان کرده است. ۳۲٬۴ درصد از جمعیت مناطق شهری و ۲۳٬۵ درصد از جمعیت روستایی که درآمد غیرشغلی داشتند، بازنشسته بودند.

در مناطق روستایی منبع درآمد ۳۲ درصد از جمعیت مزد و حقوق بگیری است. ۳۲٬۸ درصد از جمعیت شهری از این راه ارتزاق می‌کنند. دریافت اجاره بهاء، دریافت یارانه نقدی و مشاغل آزاد از جمله دیگر منابع تامین درآمد خانوار است.

نابرابری گسترده‌تر شده است
مرکز آمار و رسانه‌های وابسته به دولت ادعا کرده‌اند که ضریب جینی کاهش یافته است. در عالم واقع اما آنچه که نمود بیشتری دارد عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی در ایران است. چندی قبل یکی از مسئولان مرکز پژوهش‌های مجلس گفته بود مسکن نزدیک به ۶۰ درصد درآمد خانوارها را می‌بلعد.

زمانه