برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 12056          2023-12-25 00:31:02

احضار یک شاعر به اتهام «تشویق شهروندان به خشونت در فضای مجازی»

ٖ بازگشت به صفحه اول
برای «مهتاب یغما» شاعر جوان اهل نیشابور به دلیل فعالیت در فضای مجازی و انتشار مطالبی در حمایت از اعتراضات سراسری ابلاغیه‌ای از سوی دادگاه انقلاب صادر شده که او را به «تشویق شهروندان به خشونت در فضای مجازی» متهم کرده و تحت تعقیب قرار داده است. بر اساس آنچه خانم یغما به ایران‌وایر گفته است این پرونده ابتدا در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ برای او در شعبه یک دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان نیشابور مفتوح شد.

بر اساس تصویر ابلاغیه صادر شده برای مهتاب یغما او در ابتدا به «فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبانی علیه امنیت کشور» متهم شده بود.

این شاعر جوان در گفتگو با ایران‌وایر تصریح می‌کند که تنها فعالیت او در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام بوده و به معرفی عوامل سرکوب در شهر نیشابور متمرکز بوده است.

خانم یغما همچنین می‌گوید به دلیل همین فعالیت بارها مورد تهدید نیروهای ارتش سایبری قرار گرفته و همچنین شماری از اعضای خانواده‌اش نیز احضار و بازجویی شده‌اند.

در ابلاغیه تازه‌ای که برای مهتاب یغما صادر شده تعداد اتهامات انتسابی به او افزایش یافته و علاوه بر سه اتهام اولیه مواردی همچون « انتشار تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی، همکاری با دول خارجی متخاصم، تشکیل دسته یا جمعیت به قصد برهم زدن امنیت ملی، نشر اکاذیب و ترویج خشونت در فضای مجازی» نیز به آن اضافه شده است.

مهتاب یغما متولد زمستان ۱۳۶۲ است و نخستین مجموعه شعرش با نام «بی‌قاعدگی» در سال ۱۳۹۷ توسط نشر انیما منتشر شده است.