برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 12065          2024-01-06 12:59:55

چهار حکم؛ بازداشت شدگان منطقه صومای برادوست به اعدام محکوم شدند

ٖ بازگشت به صفحه اول
محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی، چهار عضو یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان، به حکم دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی توسط دادگاه انقلاب شهر ارومیه به اعدام محکوم شدند.

جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم با بیان اینکه “حکم اعدام در دادگاهی کوتاه و فرمایشی صادر شده”، در صفحه شخصی خود نوشت:”کلیه‌ مراحل بازداشت، بازپرسی، رسیدگی و دادرسی تا صدور حکمشان در ابهام، خفا، بطور پنهانی، غیرشفاف و سریع اتفاق افتاده و بیم آن میرود مراحل اجرا هم به همین ترتیب باشد.”
خانم طیمسی افزود: “این چهار نفر در بیش از یک‌سال و نیم گذشته، تحت فشار، آزار و شکنجه بودند، در بی‌خبری مطلق و سکوت رسانه‌ای بسر می‌بردند و حکومت در قبال وضعیت و شرایط آنان پاسخگو نبود.”

یکی دیگر از اعضای خانواده محکوم شدگان که نخواست نامش فاش شود، ضمن تایید این خبر به هرانا گفت “این افراد در طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل منتخب محروم بودند، حقوق بسیاری از آنان نقض شده با اینحال تلاش برای تغییر این حکم در مراجع قضایی عالی توسط خانواده های آنان پیگیری خواهد شد”

اتهامات و مصادیق اتهامی علیه این افراد کماکان مشخص نیست.

لازم به یادآوری است، محسن مظلوم (معروفی) ۲۸ ساله اهل مهاباد، پژمان فاتحی ۲۸ ساله‌ اهل کامیاران، وفا آذربار ۲۹ ساله‌ اهل بوکان و هژیر فرامرزی ۲۹ ساله‌ اهل دهگلان در تاریخ ۱ مردادماه سال گذشته، توسط ماموران سازمان اطلاعات فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) در منطقه صومای برادوست شهرستان ارومیه بازداشت شدند.

همزمان خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران ضمن اعلام خبر بازداشت این افراد مدعی شده بود شبکه از افراد وابسته به اسرائیل که قصد انجام عملیات خرابکارانه در ایران را داشتند توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

حزب “کومله” کردستان ایران، از احزاب اپوزیسیون کردستان که بازداشت شدگان به عضویت در این تشکل متهم شده اند، در واکنش به گزارشات رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی، با صدور بیانیه ای اتهامات مطروحه علیه چهار بازداشت شده فوق الذکر را رد کرده و در خصوص سناریوسازی نهادهای امنیتی برای بازداشت شدگان هشدار داده بود.

مهرماه سال گذشته پس از گذشت حدود ۸۰ روز از زمان دستگیری این افراد، اولین بخش از اعترافات اجباری آنان از شبکه های تلویزیونی داخلی پخش شد. در این اعتراف اجباری منتشر شده این شهروندان را با “سرویسهای جاسوسی بیگانه” مرتبط دانسته و اعلام کردند که آنها “در محل مرکز حساس در اصفهان” بازداشت شده اند. پیشتر نیز سازمان اطلاعات فراجا در اطلاعیه‌ای اتهامان این افراد را “جاسوسی برای یک کشور خارجی” عنوان کرده بود.

خانواده و نزدیکان این افراد در طی مدت بازداشت آنها بصورت مکرر آنها را قربانی یک سناریوسازی خوانده و نسبت به فقدان دادرسی عادلانه و بی طرفانه به اتهامات آنان اظهار نگرانی کرده بودند.