برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 12074          2024-01-28 19:15:05

درگیری‌های خشن و تنش‌زا بین مسئولان زندان قزلحصار کرج با زندانیان سیاسی

ٖ بازگشت به صفحه اول
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از ساعاتی پیش، زندان قزلحصار کرج شاهد فضای پر تنشی ناشی از درگیری میان مسئولان این زندان با زندانیان سیاسی است. بر اساس اطلاعات رسیده، این درگیری که علت آن هنوز مشخص نیست، منجر به مجروح شدن چندین زندانی شده و همچنان ادامه دارد.

وکیل یکی از فعالان سیاسی محبوس در زندان قزلحصار که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با هرانا اعلام کرد: “امروز، حوالی ساعت ۱۴، دهها نفر از نیروی موسوم به گارد زندان در قزلحصار به همراه تعدادی از ماموران لباس شخصی وارد سالن ۴ (سالن زندانیان سیاسی) این زندان شدند و با شماری از زندانیان سیاسی که به عملکرد و حضور آنان معترض بودند درگیر شدند. این گروه از ماموران ضمن ضرب و شتم زندانیان، اقدام به تخریب و ضبط بسیاری از اموال آنها کردند. بر اساس گزارشاتی که دریافت کردم تاکنون در این درگیری‌ها دست‌کم پنج زندانی مجروح شدند.”
جزئیات بیشتر در این رابطه اعم از تعداد و هویت زندانیان زخمی شده این درگیری و علت این حادثه، کماکان توسط هرانا در دست بررسی است.

بر اساس ماده ۱۶ آیین‌ نامه اجرایی سازمان زندان‌ ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، وظایف فرمانده یگان حفاظت مؤسسه شامل برنامه‌ریزی و نظارت دقیق بر بازرسی‌ها و تفتیش‌ها، به‌گونه‌ای که از ورود یا خروج اقلام ممنوع جلوگیری شود، است. این آیین‌نامه بر اهمیت نظم و امنیت مؤسسه و حفاظت فیزیکی تأکید دارد و هدف آن حفظ امنیت به‌شیوه‌ای منصفانه و حرفه‌ای است. اما، اقدامات انجام شده در زندان قزلحصار کرج، که منجر به درگیری‌های خشن و ضرب و شتم زندانیان شده است، مغایر با این مواد است. تفتیش و بازرسی باید در چارچوب قوانین و با رعایت حقوق زندانیان صورت گیرد. استفاده از خشونت و ضرب و شتم، نه تنها بر خلاف این اصول است، بلکه حقوق اساسی و کرامت انسانی زندانیان را نادیده می‌گیرد و به طور واضح نقض حقوق بشر محسوب می‌شود. این اقدامات، که بدون پاسخگویی و توضیحات قانع کننده از سوی مسئولان انجام شده‌اند، نشان‌دهنده بی‌توجهی به مقررات و ضوابط موجود در سازمان زندان‌ها و زمینه‌ساز بی‌اعتمادی و نارضایتی در میان زندانیان و خانواده‌های آن‌ها است.