برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9450          2018-06-13 21:07:04

حدود ۵۰ نفر از کارگران معترض گروه صنعتى فولاد اهواز بازداشت شدند

ٖ بازگشت به صفحه اول


در تجمع اعتراضی روز دوشنبه کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز که در منطقه کیان‌پارس این شهر برگزار شد نزدیک به ۵۰ نفر از کارگران معترض بازداشت شدند. روز سه‌شنبه نیز گروه دیگری از کارگران که به بازداشت همکاران خود معترض بودند، بازداشت شدند.


به‌گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته، دوشنبه ۲۱ خرداد، ساعتی پیش از آغاز تجمع مأموران نیروی انتظامی و گارد ویژه اطراف محل تجمع کارگران حضور داشتند. پس از شکل‌گیری تجمع، مأموران به کارگران معترض یورش برده و نزدیک به ۵۰ تن از آن‌ها را بازداشت کردند که از این بین تنها ۸ نفر ساعاتی بعد، از بازداشت آزاد شدند.





به دنبال بازداشت این افراد، صبح سه‌شنبه ۲۲ خرداد نیز صدها کارگر این گروه صنعتی مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند و خواستار آزادی همکاران خود شدند. اما در این تجمع نیز مأموران امنیتی ۱۰ کارگر دیگر را بازداشت کردند.





در این گزارش اسامى ۳۲ نفر از بازداشت‌شدگان چنین عنوان شده است: حسن جاوید حمودی، پیمان شجیرات، محمد نقی‌زاده، علی جماعتی، رحمان سمعک، کریم صیاحی، علی عقبه، علی طاهری، مصطفی زرگانی، بهزاد علیخانی، سیدمحمد موسوی، امیر شعبانی، سیدرزاق موسوی، هادی وائلی، فرزاد قراجی، یونس امیری، سیدعلی مرادی، نورعلی خان محمد، امیر حریزاوی، احمد عفراوی، حسین عفری، ابراهیم فارسی، محمد علاوی، سیدجواد موسوی، علیرضا محرب، جواد اسکندری، علی دقاقله، ابراهیم برومندنیا، علی حزبئی‌پور، فیصل ساری، شاهین بابا احمدی و کاظم حیدری.





غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) بازداشت کارگران معترض گروه صنعتى فولاد اهواز را تأیید کرد و گفت: «استانداری پیگیر وضعیت کارگران بازداشتی‌ شب گذشته است.»





کارگران بازداشت‌شده به مرکز جرایم مواد مخدر اهواز واقع در نزدیکی سه‌راه اندیمشک خارج از شهر اهواز منتقل شده‌اند. خانواده‌های آن‌ها از صبح سه‌شنبه در مقابل این مرکز تجمع کرده و خواهان مشخص شدن وضعیت بستگان خود شده‌اند.





روز گذشته، دوشنبه ۲۱ خرداد کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز برای سیزدهمین روز پیاپی تجمع کردند. آن‌ها این بار پس از آن‌که از تجمع مقابل ساختمان استانداری خوزستان نتیجه‌ای نگرفتند، مسیر خط آهن اهواز و تهران را به مدت یک ساعت و نیم مسدود کردند. سپس بار دیگر به مقابل ساختمان استاندار بازگشتند و با سر دادن شعارهای «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «مرگ بر ستمگر، درود بر کارگر»، «می‌ایستیم، می‌میریم، حقمون می‌گیریم»، «ما کارگریم نون می‌خوایم، دوا و درمون می‌خوایم» خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.





این کارگران بیش از سه ماه دستمزد نگرفته و حق بیمه سهمه کارفرمای آن‌ها نیز مدت‌ها است که پرداخت نشده است.





کارگران افزون بر دریافت مطالبات معوق خواستار تعیین تکلیف کارخانه نیز هستند. آن‌ها گفته‌اند که اجازه نمی‌دهند این مجتمع تولیدی به سرنوشت هپکو و دیگر مراکز تولیدی که تعطیل شد، دچار شود و با شدت بیشتری تا تعیین وضعیت کارخانه به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.





گروه ملی صنعتی فولاد اهواز متعلق به گروه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا بود که پس از ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی مدیریت موقت آن به قوه قضائیه واگذار شد. در حال حاضر تنها بخش لوله‌سازی این کارخانه با ۴۰۰ کارگر فعال است و بقیه بخش‌ها به دلیل نبود مواد اولیه فعالیت ندارند. کارگران معترض می‌گویند اگر دولت در تأمین مواد اولیه همکاری کند بقیه بخش‌های این شرکت نیز فعال خواهند شد.





استاندار خوزستان گفته است که استانداری به دنبال اختصاص تسهیلات ۵۰ میلیاردی به این شرکت است و در این‌باره با بانک ملی و سازمان خصوصی‌سازی مذاکره کرده‌ است.