برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9563          2018-08-07 20:02:45

لوموند: شرکت کنندگان در تظاهرات در ایران نه رهبری دارند و نه مطالبات سیاسی روشن و مشخصی

ٖ بازگشت به صفحه اول

لوموند: شرکت کنندگان در تظاهرات در ایران نه رهبری دارند و نه مطالبات سیاسی روشن و مشخصی
آغاز اِعمال نخستین مرحله تحریم های آمریکا بر ایران و تظاهرات و اعتراضات مردم در این کشور از مهمترین مطالب روزنامه های امروز فرانسه است و صفحه نخست برخی از این روزنامه ها را به خود اختصاص داده است.

فیگارو، روزنامه راستگرای فرانسه، سرمقاله، یکی از عناوین صفحه نخست و چندین صفحه داخلی خود را به آغاز اجرای نخستین مرحله تحریم های آمریکا علیه ایران تخصیص داده است. در مقاله ای از «ژرژ مَلبرونو»، فرستاده ویژه فیگارو به تهران چنین آمده است: از چند روز پیش از آغاز اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران تظاهرات مردم چندین شهر این کشور از جمله تهران را به لرزه انداخته است.

شعارهای مردم علیه گرانی به سرعت به شعارهای سیاسیِ ضد فساد و رشوه خواری و ضد حکومت مبدل گردید. محسن که یک سرهنگ ۴۰ ساله ارتش است و قصد دارد به اروپا مهاجرت کند، می گوید با اینکه در یکی از خانه های سازمانی ارتش بدون پرداخت اجاره سکونت دارد، حقوق ماهیانه اش کفاف زندگیش را نمی دهد و ناچار است شغل ثانوی دیگری هم داشته باشد. درآمد او بیشتر از ۴۰۰ یورو در ماه نیست. محسن از کمبود بودجه ارتش شکایت می کند و می گوید پول و تجهیزات در اختیار سپاه پاسداران است. او مایل است که حکومت ایران تغییر کند اما فکر نمی کند که این امر شدنی باشد.

محسن می افزاید برخلاف درجه داران، اکثر افسران ارتش با او هم عقیده اند. غالب افرادی که فرستاده ویژه فیگارو با آنان مصاحبه کرده است، گفته اند که دونالد ترامپ دست کم به منافع مردم آمریکا فکر می کند اما گردانندگان حکومت ایران تنها به منافع خود و حفظ قدرت می اندیشند.

در مقاله دیگری از فیگارو می خوانیم که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در هر بار گفت و گوی تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، موضوع استقرار مجاهدین خلق ایران را در این کشور به پیش می کشد. در گردهمایی سالیانه مجاهدین خلق که روز شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷/۳۰ ژوئن ۲۰۱۸ در «ویلپنت» در نزدیکی پاریس برگزار شد، بسیاری از شخصیتهای مشهور سیاسی از جمله «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک و تنی چند از وزرای پیشین فرانسه مانند «برنارد کوشنر»، «فیلیپ دوست بلزی» و «راما یاد» شرکت کردند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی چند روز پس از برگزاری این گردهمایی سفیر فرانسه در ایران، «فرانسوا سِنِمو»، را احضار کرد و برخی از نمایندگان مجلس خواستار اخراج وی شدند.

فیگارو در ادامه نوشته است در این میان خبر دستگیری یک زوج ایرانیِ تبعه بلژیک به اتهام برنامه ریزی برای انجام یک حمله تروریستی به گردهمایی مجاهدین خلق در «ویلپنت»، در نزدیکی پاریس، ﻣﺳﺄله توازن قوا را پیچیده ساخت. ۵۰۰ گرم ماده مفنجره در اتومبیل این زوج یافت شده است. یک دیپلمات ایرانیِ شاغل در سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین که با این دو تن ارتباط داشته نیز بازداشت شده است.

یک دیپلمات فرانسوی می گوید ﻣﺳﺄله دستگیری این اشخاص خود بالقوه ﻣﺳﺄله بی نهایت خطیری است و اگر اتهامات وارده بر آنها ثابت گردد، ممکن است ما را برای مدت مدیدی به گذشته برگرداند. در زمان جنگ ایران و عراق، حکومت ایران به یاری عاملانش فرانسه را به دلیل حمایت از عراقِ تحت حکومت صدام حسین با بمب گذاری در پاریس مجازات می کرد. بنابراین به نظر می آید که برای کشورهای اروپایی پشتیبانی از ایران در برابر آمریکا سخت گردد.

روزنامه اومانیته، نزدیک به حزب کمونیست فرانسه، نوشته است که نخستین مرحله تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از امروز ۶ اوت ۲۰۱۸/١۵ مرداد ۱۳۹۷ قدرت اجرایی می یابد. در ماه نوامبر آینده هم تولیدات نفتی ایران مشمول تحریم خواهد گردید. به نوشته اومانیته، «کاخ سفید» کارتِ جنگ اقتصادی با ایران را رو کرده است. ملت ایران نخستین قربانی این جنگ خواهد بود اما نه تنها قربانی آن. هدف واشنگتن سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی است.

روزنامه چپگرای لیبراسیون در سایت اینترنتی خود نوشته است که ایران هیجان زده و تب آلود از امروز دوشنبه ۶ اوت/١۵ مرداد در انتظار بازگشت تحریمهای آمریکا است. لیبراسیون افزوده است که از سوی دیگر تظاهرات و اعتراضات مردم در ایران ادامه دارد. درگیری و کشمکش شدید در کرج شب گذشته، یکشنبه ۵ اوت/١۴ مرداد، همچنان برقرار بود. خبرنگاران و روزنامه نگاران گزارش داده اند که تعداد بسیاری پلیس ضد شورش در این شهر مستقر بوده اند.

به نوشته لیبراسیون، از آنجا که مقامات حکومت جمهوری اسلامی محدودیتهای بسیار زیادی بر مطبوعات تحمیل و اینترنت تلفن های موبایل را در این ناحیه قطع کرده اند، امکان تماس با منابع مستقل برای آگاهی از وسعت تظاهرات و اعتراضات ناممکن شده است.

لوموند، روزنامه میانه روی فرانسه، نوشته است که به نظر «فریده فرهی»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه «هاوایی» احتمال کمی وجود دارد که تظاهرات و اعتراضات پراکنده کنونی در ایران به یک جنبش اجتماعی-سیاسی و به تغییری بزرگ بینجامد.

لوموند افزوده است تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات در حال حاضر اندک است. آنان نه رهبری و نه مطالبات سیاسی روشن ومشخصی.