برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9671          2018-09-25 09:24:17

سه زندانی سیاسی محکوم به اعدام برای رفع نواقص پرونده در دادگاه زاهدان حاضر شدند

ٖ بازگشت به صفحه اول


خبرگزاری هرانا – جلسه دادگاه سه زندانی سیاسی محبوس در زندان زاهدان به نام‌های ابوبکر رستمی، سجاد بلوچ و بنده چاکرزهی که پیشتر توسط شعبه یک دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام محکوم شده و پرونده‌شان مجددا جهت تکمیل نواقص به این شعبه ارجاع داده شده بود، طی روز گذشته و امروز در دو جلسه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز دوم و سوم مهرماه ۹۷، جلسه دادگاه سه زندانی سیاسی محبوس در زندان زاهدان به نام‌های ابوبکر رستمی، سجاد بلوچ و بنده چاکرزهی (چاکری) در شعبه یک دادگاه انقلاب زاهدان به ریاست قاضی مشهدی برگزار شد.

این افراد پیش‌تر به اتهام “اقدام علیه امنیت کشور از طریق همکاری با گروه‌های مخالف نظام” و “محاربه از طریق قیام مسلحانه” به اعدام محکوم شده بودند.

یک منبع مطلع ضمن تائید این خبر به گزارشگر هرانا گفت : “این دو جلسه دادگاه در پی ارجاع پرونده این سه زندانی سیاسی به دادگاه انقلاب برای تکمیل نقص پرونده بوده که در شعبه یک دادگاه انقلاب زاهدان به ریاست آقای مشهدی برگزار شد. در این جلسات که در دو روز و هر یک بیش از ۵ ساعت طول کشید مدارک موجود با اتهامات مطرح شده توسط سپاه در ارتباط با دستگیری این زندانیان مورد بررسی قرار گرفته و به دلیل نبودن مدارک مستدل برای ادعاهای نماینده سپاه از جمله در ارتباط با محل دستگیری آنان، احتمال تبرئه شدن ایشان از اتهام محاربه قوت گرفت”.
این منبع افزود: “پس از برگزاری جلسه دادگاه این سه زندانی به زندان زاهدان بازگردانده شده و به آنها گفته شده که نتیجه دادگاه و یا در صورت لزوم ادامه جلسات دادگاه در زندان به ایشان ابلاغ خواهد شد”.

هرانا پیشتر در تاریخ ۸ شهریور‌ماه ۱۳۹۷ گزارش کرده بود که ابوبکر رستمی زندانی سیاسی محکوم به اعدام محبوس در زندان زاهدان که در تاریخ ۶ شهریور‌ماه به دلایل نا‌معلوم از بند ۴ زندان مرکزی زاهدان به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده بود، به بند عمومی منتقل شد.

“ابوبکر رستمی” به همراه “سجاد بلوچ” و “بنده چاکرزهی” که در تاریخ ۲۲ آذرماه ۹۶ در پاکستان بازداشت شده بودند، پیش‌تر طی نامه‌ای سرگشاده ضمن طرح ادعای “بی گناهی” خود از شکنجه‌های روحی و جسمی توسط مأموران سپاه و اطلاعات سخن گفته و اتهامات وارده به خود را “واهی” خوانده بودند.
ابوبکر رستمی در این نامه از سفر خود به پاکستان برای ادامه تحصیل سخن گفته بود. آقای رستمی مدعی است “به دلیل محدودیت‌های مرزی مجبور شدم از راه پاکستان به یکی از کشورهای خارجی سفر کنم ولی در بین راه دستگیر و به مأموران سپاه تحویل داده شدم”.

ابوبکر رستمی دانشجوی سال دوم دانشگاه علوم پزشکی زابل است که از ۳ سال قبل در این زندان به سر می‌برد. وی در مردادماه سال ۱۳۹۶ همراه با دو هم‌پرونده‌ای خود به اتهام “محاربه و اقدام علیه امنیت کشور از طریق همکاری با گروه‌های مخالف نظام” توسط دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام محکوم شد.
از جزییات پرونده و مصداق‌های اتهامی این زندانیان که متهم به اقدام علیه امنیت کشور هستند اطلاع بیشتری در دست نیست.