برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9788          2018-12-09 12:49:03

یک ماه از اعتراض فولادی‌ها گذشت، بازگشت نیشکر هفت‌تپه به اعتصاب

ٖ بازگشت به صفحه اول



کارگران گروه صنعتی ملی فولاد اهواز به رغم تهدیدها بار دیگر به خیابان آمدند و مقابل ساختمان بانک ملی اهواز تجمع کردند. در شوش هم کارگران نیشکر هفت‌تپه اعتصاب را از سر گرفتند.

اداره اطلاعات اهواز ۱۰ نفر از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز را احضار و آنان را تهدید کرده بود در صورت ادامه اعتراضات «به شکل دیگری با کارگران برخورد خواهد کرد».

با وجود این تهدید اما کارگران از شنبه ۱۷ آذر بار دیگر به خیابان‌های اهواز آمدند و این‌بار خواستار خلع مالکیت بانک ملی از گروه ملی فولاد شدند.

کارگران در جریان این راهپیمایی با شعار «نه تهدید، نه زندان/ دیگه فایده نداره» و «کارگر زندانی آزاد باید گردد» به برخورد امنیتی با کارگران اعتراض کردند.

کارگران معترض یک‌شنبه ۱۸ آذر پس از راهپیمایی در بازار نادری اهواز، مقابل ساختمان سرپرستی بانک ملی تجمع کردند.

عدنان خلفی، از کارگران فولاد اهواز شنبه ۱۷ آذر هدف از دور تازه تجمع مقابل بانک ملی را «هشدار به مدیران بانک ملی برای تامین منابع مالی و مواد اولیه» اعلام کرده و گفته بود در صورت بی‌توجهی بانک ملی به خواسته کارگران «به مردم اهواز می‌گویند که سپرده‌هایشان را از بانک ملی خارج کنند».

کارگران در ابتدای بازار نادری اهواز با شعار «کارگر، دانشجو/ اتحاد اتحاد»، دانشجویان را به همبستگی با کارگران معترض فراخواندند. دانشجویان نیز در چند دانشگاه مختلف در حمایت از کارگران معترض تجمع کردند و خواستار آزادی اسماعیل بخشی، کارگر نیشکر هفت‌تپه و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای نیشکر هفت‌تپه شدند.

کارگران فولاد اهواز از یک ماه قبل اعتراضات خود را آغاز کردند. آنها علاوه بر مطالبات مزدی معوق، خواستار برخورد با «دست‌های مافیایی پشت پرده» هستند که مانع تولید در فولاد اهواز شدند.

کریم یاوری، نماینده ویژه وزارت کار که دو هفته پیش برای بررسی مشکلات کارگران فولاد و نیشکر هفت‌تپه به خوزستان سفر کرده بود، وعده کرد مجوز فروش محصولات فولاد در بازار آزاد صادر شود و دو ماه دستمزد معوق کارگران نیز پرداخت شود.

کارگران فولاد اما این اظهارات را «دروغ» خوانده‌اند و گفته‌اند خواستار پرداخت یک‌باره مطالبات مزدی و همچنین خلع ید از بانک ملی به عنوان مالک این شرکت هستند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه اعتصاب را از سر گرفتند
همزمان با کارگران فولاد، مجتمع نیشکر هفت‌تپه نیز شاهد آغاز دور تازه اعتصاب بود. اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه یک هفته قبل پس از مداخله مقام‌های دولتی و امنیتی به صورت موقت پایان پذیرفت.

کارگران نیشکر هفت‌تپه هدف از دور تازه اعتراض خود را که با برگزاری تجمع در محل کار شکل گرفت، آزادی اسماعیل بخشی، علی نجاتی و سپیده قلیان که در جریان اعتراضات گذشته دستگیر شدند، اعلام کردند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در همین رابطه گزارش کرد: کارگران اعلام کردند دوشنبه ۱۹ آذر به صورت کامل اعتصاب و در تجمع شرکت خواهند کرد و تا خلع ید از بخش خصوصی به اعتصاب ادامه خواهند داد.

مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی پیش از این خلع ید از دو شرکت «آریاک» و «زئوس» به عنوان مالکان نیشکر هفت‌تپه را غیرممکن و خلاف سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرده بودند که بر خصوصی‌سازی تاکید دارد.

آنها در همراهی با مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه که به تخلف ارزی متهم است، مدیر اجرایی این شرکت را تغییر دادند و همزمان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه دبیرکل خانه کارگر با چند تن از کارگران برای ایجاد تشکل کارگری همسو با دولت تشکیل جلسه دادند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه این اقدامات را «فریب کارگران» و «تلاش برای ایجاد تشکل موازی» عنوان کردند.

نیشکر هفت‌تپه طی سال‌های اخیر به یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات کارگری تبدیل شده است.

کارگران این واحد صنعتی طی سه سال گذشته بیش از ۳۰۰ مرتبه در اعتراض به «خصوصی‌سازی»، «اخراج کارگران»، «قراردادهای موقت» و همچنین برخوردهای امنیتی تجمع و اعتصاب کرده‌اند.