برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9827          2018-12-30 13:24:12

افزایش مبتلایان به ایدز در ایران؛ زنان قربانیان اصلی و رابطه جنسی متداول ترین شیوه انتقال

ٖ بازگشت به صفحه اول

خبرگزاری هرانا – مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز در ایران می گوید که از دو سال پیش اصلی ترین راه انتقال ایدز در ایران تماس جنسی است. وی با اشاره به اینکه زمانی انتقال این بیماری بیشتر از طریق اعتیاد با نسبت ۹۷ درصد مرد و ۳ درصد زن بود، از ۱۰ برابر شدن تعداد زنان مبتلا به اچ‌آی‌وی از طریق روابط جنسی طی دو سال اخیر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، امروز یکشنبه ۹ دی‌ماه ۱۳۹۷، دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز، زنان را قربانیان اصلی ایدز معرفی کرد.

مینو محرز گفت: اکثر مبتلایان به ویروس ایدز در کشور ۲۵ تا ۴۰ ساله هستند و به علت ضعف اطلاع‌رسانی و نبود آموزش در مورد انتقال ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی، جوانان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین انتقال ایدز بر اثر روابط جنسی رخ می‌دهد یک زمانی بیشترین شیوع این بیماری در بین معتادان بود که با برنامه کاهش آسیب بسیار خوب کنترل شد، به طوری که امروز ایران در دنیا حرف اول را در کاهش آسیب ویروس ایدز در بین معتادان می زند.

وی تاکید کرد: جوانان امروز در خطر ابتلا به ایدز هستند، در حال حاضر سیاست وزارت بهداشت انجام تست‌های بیشتر است اما در این زمینه نیازمند کمک هستیم تا آگاهی به جامعه داده شود و برای آزمایش مراجعه کنند، زیرا درمان موثری برای آن وجود دارد.

محرز از “انکار” و “سکوت” به عنوان دو استراتژی اشتباه در سیاست‌گذاری‌ها نام برد و گفت: آموزش و پرورش درباره مسائل جنسی صحبت نمی‌کند زیرا معتقد است دانش آموزان بی بند و بار می‌شوند و این مشکلی است که ما با آن مواجه هستیم.
در مهرماه سال جاری، دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود که بر اساس آخرین برآوردها، آمار بیماران مبتلا به ایدز در ایران به حدود ۴۳ هزار نفر رسیده که در حال حاضر از این تعداد تنها ۱۳ هزار نفر شناسایی شده و تحت درمان قرار دارند و در باره حدود ۳۰ هزار بیمار دیگر هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، به علت نبود سیستم غربالگری و مراجعه کردن افراد پر خطر، شناسایی موارد جدید مبتلا به ویروس ایدز در ایران به کندی پیش می‌رود و هر ۳ ماه یک بار حدود ۲ هزار مورد جدید شناسایی می‌شود. تخمین زده می‌شود بیش از ۶۶ هزار مورد ابتلا به ویروس ایدز در ایران وجود داشته باشد که حداقل نیمی از این تعداد از ابتلای خود اطلاعی ندارند یا اگر دارند آن را کتمان می‌کنند.

لازم به اشاره است که در ایران یک سوم مبتلایان به ایدز به دلیل سل جان خود را از دست می‌دهند.

در اردیبهشت ماه امسال نیز رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با ابراز تاسف از اینکه برخی اقدامات برای کنترل و پیشگیری بیماری ایدز با مخالفت‌هایی مواجه می‌شود و برای برخی خوشایند نیست، گفته بود که بعد از اجرای طرح اتوبوس ایدز برخی گفتند که این کار شما ترویج بی‌بندوباری است و در نهایت این طرح متوقف شد. محرز افزود “باید حضور کارگران جنسی در کشور را بپذیریم و در جهت سلامت آنها قدم برداریم تا بتوانیم جامعه را سالم نگه داریم”.