برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9916          2019-02-04 10:58:29

سندیکاهای کارگری فرانسه شب همبستگی با کارگران زندانی ایران برگزار می‌کنند

ٖ بازگشت به صفحه اول



در اعتراض به سرکوب فعالان کارگری در ایران، دستگیری فعالان کارگری و سندیکایی و پخش اعترافات اجباری آنان از تلویزیون، «کلکتیو» سندیکاهای کارگری فرانسه ۲۶ فوریه در پاریس، یک شب همبستگی با کارگران زندانی ایران برگزار می‌کند.


کارگران و خانواده کارگران زندانی فولاد اهواز مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند-۴ دی ۱۳۹۷

«کلکتیو» سندیکاهای فرانسه متشکل از پنج سندیکای کارگری بزرگ این کشور س اِف دِ تِ، سِ ژِ ت، اونسا، سولیدر (همبستگی)، اِف اِس او (سندیکای فرهنگیان) با صدور بیانیه‌ای از مبارزات کارگران، معلمان و حقوق‌بگیران ایران حمایت و از دستگیری فعالان کارگری و سندیکایی و وادار کردن آنان به اعتراف‌های اجباری اظهار نگرانی و این اقدامات را محکوم کرده است. در بیانیه کلکتیو از آمده است:

«در هفته‌های اخیر چندین فعال کارگری و فعال صنفی معلمان به صرف دفاع از مطالبات صنفی خود و شرکت در اعتراضات صنفی دستگیر شده‌اند. نهادهای امنیتی و اطلاعاتی دستگیرشدگان را تحت شکنجه‌های جسمی و روانی وادار به اعتراف‌های اجباری کرده از آن فیلم تهیه می‌کنند و تلویزیون دولتی ایران با پخش این اعترافات کاذب سعی در مخدوش کردن چهره این فعالان می‌کنند.»

بیانیه به مورد پخش باصطلاح اعترافات اسماعیل بخشی از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه و سپیده قُلیان از فعالان کارگری اشاره کرده است که هر دو اظهار داشته‌اند مورد شکنجه‌های شدید جسمی و روانی قرار گرفته‌اند.

بیانیه کلکتیو سندیکاهای کارگری فرانسه حاکی است: « حقوق بگیران ایرانی در اثر وخامت اوضاع عمومی دست به کارزار اعتراضی و مطالباتی زده و خواستار بهبود شرایط کار و زندگی خود هستند. آنان خواستار پایان دادن به دستمزدهای پائین و عدم پرداخت حقوق عقب مانده خود طی ماه‌های گذشته هستند.»

بیانیه به اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز و نیز اعتراضات سراسری معلمان اشاره کرده و افزوده است:

«تنها پاسخ مقامات جمهوری اسلامی، دستگیری و زندانی کردن فعالان سندیکائی، فعالان و نیروهای دموکراتیک پشتیبان آن هاست. نمونهء آن، دستگیری آقایان حبیبی، عبدی، بهشتی، مردانی و معلمان دیگر است. فعالان سندیکائی ، مثل اسماعیل بخشی و علی نجاتی و نیز دانشجوی فعال مدنی، خانم سپیده قُلیان پس از دستگیری شکنجه شدند. قلیان و بخشی پس از آزادی مشروط نسبت به شکنجه های خود در دوران حبس، اعتراض و افشاگری کردند. در نتیجه، آن ها مجددا دستگیر و در مکانی نامعلوم زندانی شده‌اند.»

علاوه بر مواردی که در بیانیه کلکتیو سندیکاهای فرانسه به آن‌ها اشاره شده است، هفته گذشته جعفر عظیم‌زاده رئیس و پروین محمدی نایب رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز توسط ماموران نهادهای امنیتی دستگیر شده‌اند و هم‌اکنون در زندان اوین به سر می‌برند.

کلکتیو خواهان آزادی بی قید و شرط و فوری همه فعالان کارگری، معلمان و دیگر فعالان دستگیرشده است در صدد است روز سه شنبه ۲۶ فوریه ۲۰۱۹، از ساعت ۱۹ در بورس کار، پاریس؛ یک شب همبستگی با کارگران مبارز و فعالان سندیکائی دربند برگزار کند.

کلکتیو نوشته است در صورت تداوم نقض حقوق کارگران و حقوق‌بگیران ایران و ارعاب و تهدید فعالان صنفی، سندیکاهای کارگری فرانسه «در کنار سازمان‌های بین‌المللی در درون سازمان جهانی کار» به اقدامات مقتضی دست خواهد زد.