برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10964          2021-02-09 09:12:10

تجمعات اعتراضی کارگران و معلمان ایران به وضعیت معیشت

ٖ بازگشت به صفحه اول
تجمعات اعتراضی کارگران و معلمان ایران به وضعیت معیشت

روز یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ چندین تجمع اعتراضی در تهران و شهرهای دیگر ایران از سوی کارگران و معلمانی که به وضعیت معیشت خود معترض بودند رخ داد.

جمعی از مربیان حق‌التدریس سازمان فنی و حرفه‌ای در اعتراض به وضعیت استخدامی خود مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران تجمع کردند. آن‌ها از نمایندگان مجلس خواستار تبدیل وضعیت استخدام خود شدند.

در ویدیوهای منتشر شده از این تجمع اعتراضی، مربیان حق‌التدریسی شعار می‌دهند: «ما همه دردکشیده‌ایم، عدالتی ندیده‌ایم».

تبدیل وضعیت استخدامی مربیان و معلمان حق‌التدریسی در ایران مدت‌هاست بخشی از مطالبات صنفی معلمان را تشکیل می‌دهد.

با این ‌همه وزیر آموزش و پرورش ایران در این خصوص تاکید کرده است که حق‌التدریس نیمه اول سال ۱۳۹۹ پرداخت نشده و دولت هنوز نتوانسته کل مبلغ حق التدریس معلمان پرداخت را پرداخت کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز علت تاخیر در پرداخت مبالغ مذکور را «محدودیت‌های مالی کشور» اعلام کرده است.

همزمان با تجمع مربیان حق‌التدریس سازمان فنی و حرفه‌ای مقابل مجلس، جمعی از معلمان نهضت سوادآموزی نیز در اعتراض به «استخدام نشدن خود با وجود سال‌ها سابقه تدریس» به آن‌ها پیوستند.

یکی از این معلمان که با ۱۰ سال سابقه کار همچنان وضعیت استخدامی روشنی ندارد در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت:« من چون یک شاگرد کمتر از اصلاحیه سال ۹۲ دارم نمی‌توانم استخدام شوم و این واقعا برای ما ظلم است که در بعضی از موارد که برای تدریس می‌رویم با جان خودمان بازی می‌کنیم.»

کارگران شرکت هپکو اراک نیز با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی، خواستار «حل مشکل بدهی‌های این مجموعه» شدند.

این کارگران روز گذشته مقابل اداره کار و تامین اجتماعی تجمع کرده بودند. کارگران معترض هپکو می‌گویند برای اجرای تفاهم‌نامه‌های ساخت و قراردادهای منعقد شده باید مشکل بدهی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی هپکو حل شود و در حال حاضر، هپکو نمی‌تواند هیچ تعاملی با نظام بانکی کشور داشته باشد.

خبرگزاری ایلنا همچنین از تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری شرکت عملیات غیرصنعتی پتروشیمی بندر ماهشهر در استان خوزستان خبر داد. بنا بر این گزارش این کارگران نسبت به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل برای افزایش دستمزدهایشان در این واحد خدماتی تجمع کرده‌امد. با وجود اینکه در قانون کار بر الزامی بودن اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر تاکید شده، اجرای این طرح در این شرکت همچنان مسکوت مانده است.

یکی از کارگران معترض حاضر در این تجمع می‌گوید یکی از دلایلی که موجب مخالفت کارفرمایان با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، همسان شدن دستمزد کارگران پیمانکاری با کارگران قرارداد مستقیم و رسمی است.

کارگران شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) ناحیه لرستان نیز امروز به تجمع اعتراضی که از روزهای گذشته آغاز شده است ادامه دادند.

خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که علت نگرانی این کارگران «به خطر افتادن موقعیت شغلی به دلیل حتمال واگذاری شرکت تراورس به بخش خصوصی» است.

یکی از کارگران معترض حاضر در این تجمع گفته است: «اگر قرار بود بعد از ده سال تلاش کارگران برای تغییر مدیریت تراورس، دولت مجددا شرکت تراورس را که به تازگی از مدیریت خانواده امیرمنصور آریا (پیمانکار سابق) منفک شده، به بخش خصوصی دیگری واگذار کند، چرا کارگران این همه برای تامین امنیت شغلی خود تلاش کردند؟ پس وعده‌‌های دولت برای سامان دادن به وضعیت هفت هزار کارگر ابنیه فنی چه می‌شود؟»

ازسایت اندیشه نو