برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11022          2021-04-02 12:39:24

زنان کارگر ایران در رنجی مضاعف و رتبه ۱۵۰ تبعیض جنسیتی در جهان

ٖ بازگشت به صفحه اول
زنان کارگر ایران در رنجی مضاعف و رتبه ۱۵۰ تبعیض جنسیتی در جهان
با انتشار آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در روز ۱۱ فروردین ۱۴۰۰، حکومت ایران در زمینه رفع تبعیض جنسیتی، رتبه ۱۵۰ از میان ۱۵۶ کشور را کسب نمود. در این گزارش به موضوع تبعیضات جنسی و قوانین زن‌ستیزانه‌ حکومتی پرداخته شده است. آنچه قابل توجه و دردآور می‌باشد، وضعیت زنان کارگر ایران است که در رنجی مضاعف نسبت به کارگران مرد قرار دارند.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سال ۲۰۰۶ خود، جایگاه ایران را از نظر شکاف جنسیتی، در ردیف ۱۰۸ رتبه‌بندی کرده بود. اما آخرین گزارش این مجمع نشان می‌دهد که در طی ۱۵ سال گذشته، جایگاه ایران تحت حاکمیت دیکتاتوری ولایت فقیه، ۴۲ پله سقوط کرده و به رتبه ۱۵۰ رسیده است. با بررسی دقیقتر این گزارش، معلوم می‌شود که علاوه بر همه قوانین زن‌ستیزانه‌ای که در کلیه امور کشور گسترانده شده است، زنان کارگر ایران در وضعیت ظالمانه‌تری قرار گرفته‌اند.

حکومت ایران برای زنان کارگر ایران هیچ اقدامی انجام نداده
حکومت ایران یکی از اعضای «کمیسیون مقام زن در سازمان ملل متحد» می‌باشد. این کمیسیون موظف است تا برای ارتقاء وضعیت زنان و حمایت از حقوق آنها در همه زمینه‌ها تلاش نماید. نمایندگان دیکتاتوری حاکم بر ایران که در این کمیسیون شرکت دارند، در طی سالهای گذشته نه تنها هیچ اقدامی برای بهبود شرایط کار و حقوق برابر زنان با مردان انجام نداده‌اند؛ بلکه برعکس، این حقوق در ایران جهت عکس پیموده و بیش از گذشته حقوق زنان کارگر ایران را از بین برده‌اند.

بردگی نوین و زنان کارگر ایران
وضعیت زنان کارگر ایرانی چنان رقت‌انگیز شده است که بدرستی می‌توان چنین وضعیتی را «بردگی نوین» نام نهاد. زیرا زن کارگر ایرانی علاوه بر همه فشارهایی که به لحاظ فرهنگی و روانی بر آنها اعمال می‌شود، در شرایط کاری مشابه با مردان از حقوق کمتری برخوردارند. در سالهای اخیر که حقوق و دستمزدهای کارگران برای ماه‌ها و برخی اوقات، بیش از یک‌سال به عقب افتاده و پرداخت نمی‌شود، زنان کارگر ایران در فشارهای مضاعفی قرار دارند تا بخاطر از دست ندادن شغل خود، همچنان به این وضعیت تن داده و مشقات کاری‌شان را نیز تحمل کنند.

کثرت زنان سرپرست خانوار در کشور
انوشیروان محسنی، رئیس سازمان بهزیستی در سال ۹۶ و شروع دوره دوم ریاست جمهوری روحانی، اعلام کرده بود که در کشور ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار داریم. اما در همین ایام، طیبه سیاوشی، عضو مجلس، آمار زنان سرپرست خانوار را حدود ۵ میلیون نفر اعلام کرد. علاوه بر آمار فوق، مدیر «ستاد توانمند سازی زنان» اعلام کرده است که میانگین سن زنان سرپرست خانوار کاهش یافته است. پیش از این، میانگین سنی این زنان ۵۰ سال بود که اکنون به ۳۵ سال کاهش یافته است. این کاهش سنی، نتیجه فقر مفرط و هم‌چنین، افزایش آمار طلاق می‌باشد.

عمده زنان کارگر ایران را همین زنان سرپرست خانواده تشکیل می‌دهند که در سطح کشور به کارهای مختلفی روی آورده‌اند. کارهای سنگینی در مزارع، معادن، کارگاه‌های نساجی و مونتاژ قطعات، از جمله کارهایی است که با زمانبندی زیاد، حقوقی کمتر از مردان به آنان داده می‌شود.

ایران کارگر