برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11041          2021-04-21 14:22:47

اعلام شکایت شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی نسب به نگهداری متهمان در سلول انفرادی

ٖ بازگشت به صفحه اول
اعلام شکایت شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی نسب به نگهداری متهمان در سلول انفرادی
خبرگزاری هرانا – امروز چهارشنبه ۱ اردیبهشت، ۱۷ تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان‌های اوین و رجایی‌شهر، با حضور در دفاتر بندهای این زندان‌ها نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی، اعلام شکایت کردند. در این دادخواست زندانیان با استناد به رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری در سال ۸۲ و قانون آئین دادرسی کیفری، نگهداری زندانیان در سلول انفرادی را “مصداق بارز شکنجه” و امری غیرقانونی عنوان کردند و خواهان رسیدگی به این موضوع شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر، امروز چهارشنبه ۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، ۱۷ نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان‌های اوین و رجایی شهر کرج، با حضور در دفاتر بندهای این زندان‌ها نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی اعلام شکایت کردند.

بر اساس این گزارش، این شهروندان در دادخواست مشترک خود، با استناد به رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری در سال ۸۲ و قانون آئین دادرسی کیفری، آورده اند که سلول انفرادی «مصداق بارز شکنجه» بوده و امری غیرقانونی است که علیه آن‌ها به کار گرفته شده است.

در این دادخواست‌ زندانیان عقیدتی و سیاسی با ذکر ایام حبس، خواهان مجازات عاملان و آمران و صادرکنندگان بازداشت و نگهداری‌شان در سلول‌های انفرادی شده‌اند.

پیشتر هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه، در گفت وگویی تاکید کرده بود که بازداشت انفرادی خلاف است. همچنین هیات عمومی دیوان عدالت اداری هم در سال ۸۲ با استناد به اصول ۳۶ و ۳۹ قانون اساسی و ماده ۵۷۹ قانون مجازات اسلامی و بند ۴ ماده ۱۶۹ آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها مبنی بر اعمال مجازات حبس به صورت انفرادی تا یک ماه به عنوان تنبیه انضباطی فرد زندانی خلاف قانون تشخیص داده می شود.

پیشتر در تاریخ ۱۱ اسفندماه، شماری از فعالان سیاسی و مدنی که طی مدت زمان بازداشت‌های خود در سلول انفرادی حبس شده بودند، با حضور در دفتر قضایی نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی اعلام شکایت کردند و این دادخواست را به ثبت رساندند.

اسامی امضا کنندگان این دادخواست به شرح زیر است:

زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین: پیمان پورداد، صادق عباسی، پژمان عباد، بهزاد همایونی، امیرحسین میرخلیلی، ابوالفضل غسالی، پارسا گلشنی، مصطفی خسروبابادی و کیوان صمیمی

زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر: مطلب احمدیان، سعید اقبالی، آرش صادقی، آرشام رضایی، نصراله لشنی، مهدی مسکین‌نواز، فرهاد میثمی و رضا محمدحسینی