| خشونت این برخوردها در حدی است که آرمیتای ۱۶ ساله حالا زیر خاک مدفون شده، دختر مترو شیراز بیهوش و به بیمارستان منتقل شده و رویا ذاکری در بیمارستان روانی بستری است. مخالفان حجاب اجباری با افرادی که مورد خشونت نیروهای حکومتی و امنیتی قرار میگیرند همذات پنداری میکنند. جمله «ما میتوانستیم جای او باشیم»، در محافل مختلف شنیده میشود و زنان بسیاری ترس تکرار خشونت علیه خود را احساس میکنند، درست مانند روزها و ماههای بعد از اسیدپاشیها در اصفهان. | |
| تاریخی که ما از آن سخن میگوییم تاریخی است مذکر و صدای غالب در آن صدای مردان است. قلمروی تاریخ، متعلق به مردان است و بازیابی نقش و صدای زنان در خلال ایندست از روایتها کاریاست دشوار. انگاری که این سویه از تاریخ، نشانگان تاریخ مسکوتی است که باید مورد واکاوی قرار گیرد. | |
| در حالیکه ما مبارزه خود را برای عدالت شدت میبخشیم، پرسیدنیست که چرا موارد تجاوز از دهه ۱۹۹۰ که سیاستهای اقتصادی جدیدی اجرائی شد، ۲۴۰ درصد افزایش یافته است. ریشههای این خشونت فزاینده علیه زنان را باید بررسی کرد. | |
| مونا حیدری کشته شدهاست. وقوع یک زنکشی دیگر اما سبعانهتر؛ سبعانهتر به لحاظ فرُم. همین فُرم است که وجدان جمعی ما را برمیانگیزد و سعی میکنیم این بار به شکل شدیدتری واکنش نشان دهیم، بلکه اثری بگذارد. | |
| اعتراف تلویزیونی یک شیوه مورد علاقه بازجویان نهادهای اطلاعاتی است. یک فیلم حاضر و آماده که نه تنها میتوان آن را در اختیار دادگاه قرار داد، که به آسانی با پخش از شبکههای تلویزیونی و خبری، برد رسانهای پیدا میکند و افکار عمومی را به نفع جریانهای مورد نظر حاکمیت شکل میدهد. | |
| کشتن زنان مسئلهای جهانی است؛ تراژدیِ جهانی است! از همین رو جورج یانسی، استاد فلسفه در دانشگاه اِمُوری در آتلانتای آمریکا در مکاتبهای ایمیلی نظرات جودیت باتلر، فیلسوف و فمینیست شناختهشده را دربارهی این مسئله پرسیده است. یانسی و باتلر پس از مکاتبه در مورد جنبشهای کنونی با موضوع مبارزه با خشونت بر ضد زنان به بحث کُشتن زنان میپردازند | |
| هیچ اصل یا دست نامرئی وجود ندارد که فرگشت بشر را هدایت کند. در تحلیل مارکسیستی، تغییر˚ محصول نیروهایی است که در درونِ خود نظام اجتماعیاند. به بیان دیگر، علل خارج از سازمان اجتماعی و مستقل از آن نیستند. رشد گریزناپذیر جمعیت، شرایط بومشناختی یا ارادهی خدا هیچکدام توضیحی بر جنگ، فقر، تبعیض جنسی یا هرگونه مسئلهی اجتماعی دیگری نیستند. | |
| داعش بعد از اشغال روستای کوجو بسیاری از اهالی و منجمله مادر و ۶ برادر نادیه را به قتل رساند. نادیه بعد از کشته شدن مادر و ۶ برادرش توسط داعش ربوده شد و در مدت اسارتش مورد انواع شکنجه و آزارها از جمله تجاوز جنسی قرار گرفت. نادیه توانست بعد از مدتی از چنگ داعش فرار کرده و خودش را به یک مکان امن برساند. | |
| این رنج خشونت است که فریاد بر می آورد. خوب گوش کنید.
سونامی آزار جنسی دیگر دامن "هر آن که در شهر هست" را گرفته است. آزاری به قدمت تاریخ که تنها شکل عوض می کند، اما به بقای خود ادامه می دهد. خشونت و در رأس آن آزار جنسی، زبان قدرت است.
آن جا که انسان هم چنان نقش برده را ایفا می کند، هر چند به شکلی پنهان و پوشیده، می تواند به راحتی مورد آزار روحی و جسمی در فجیع ترین شکل ممکن قرار گیرد. | |
| زنان و دختران هر روز شاهد آنند که علائق آنان، توانایی های آنان، نیازهای آنان نادیده گرفته می شود، بی ارزش شمرده میشود و تحقیر می شوند زیرا بسیاری از عرصه های زندگی زیر نفود نگاهی مردسالارانه قرار دارند. خشونت های فیزیکی، روانی و سکسی گسترده ترین و خشن ترین شکل نمایش این قدرت "مردانه" است. اعمال این خشونت در خدمت استمرار و محکم کردن پایه های نابرابری میان زن و مرد است. | |
| بحث آزار جنسی و تجاوز که در چند مدت اخیر در این کشورها به بحث داغی تبدیل شده است تنها کوه یخی است که سر ان پیدا شده .
ماجرای واین اشتاین تولید کننده و غول صنغت سینمایی هالیود وعلنی شدن آزار جنسی و تجاوز در هالیود ، هر چند نشان دادن تمامی واقعیت در باره محیط کار بشدت مردانه وانواع خشونت وفشار بر زنان نیست ،اما شاید فرصتی برای شکستن سکوت و نشان دادن این که به جای تحمل کردن باید با آن مبازره کرد باشد. | |
| به رغم پیشرفت هائی که در زمینه قانونگذاری در سال های دهه 1990صورت گرفته، نابرابری بین زنان و مردان در اسرائیل هنوز بسیار زیاد است. غرور مردانه، میلیتاریسم حاکم بر جامعه از بدو تاسیس دولت، مشغله ذهنی در مورد امنیت و نیز وزنهء قید و بندهای مذهبی از عواملی هستند که مبارزه برای رهائی زنان را پیچیده تر کرده است. | |
روانشناسان هشدار می دهند که باید مراقب انواع و اقسام رژیم های غذایی که از هر طرف به ویژه در رسانه ها به گوش می رسند، باشیم. مشکل این جاست که دیگر با غذا خوردن، یک رابطه نرمال، راحت و بدون استرس وجود ندارد. آن هایی که رژیم های غذایی را فرموله می کنند و تحویل جامعه می دهند، دیگر از کلمه رژیم غذایی استفاده نمی کنند، بلکه ... | |
| با وجود این که در دهکده ی جهانی امروز، در پرتو رسانه های اجتماعی، کوچک ترین روی دادها، بازتاب گسترده ای می یابد و چشم و گوش همه گان از قربانی شدن هم نوعان پر است، اما باز هم نوع تجاوز و چه گونه گی تجاوز و ارتکاب عمل جنائی متفاوت است و گاه شنیدن جنایتی از این گونه، عذاب وجدان به مراتب بزرگ تری به بار می آورد. | |
| آن هائی که با ادعای خوانش دیگری از اسلام، یا نواندیشی اسلامی، بر آن اند تا از اسلام چهره ای دموکراتیک با سیمای انسانی نشان دهند و موضع جمهوری اسلامی در باره ی ازدواج موقت را اسلام شیعی می دانند و ادعا دارند که اهل سنت به گونه ای دیگرند و .... | | تا جایی که آمار نشان می دهد، از هر 30هزار انسان در آلمان، یک نفر ترانس سکسوئل است. به عبارت دیگر سه هزارم درصد انسان ها در آلمان، یا با جنسیت زن متولد شده، اما خود را مرد احساس می کنند، یا برعکس و یا جنسیت شان از بدو تولد نامعلوم است. هرچند این آمار تنها متوجه افرادی است که احساس خود را اعلام کرده و یا به پزشک مراجعه کرده اند. | |
| ٢۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان است. این مبارزه یکایک ماست برای جامعه ای انسانی ، مبتنی برآزادی و برابری؛ عاری از هر گونه تبعیض برمبنای جنسیت ، گرایش جنسی ، ملیت ، طبقه ، مذهب و عقیده ! مبارزه ای که نباید به یک روز معطوف و محدود شود ، باید جزئی از برنامه و پراتیک روزانه همه مردمان باشد. | | در هر جامعهای که پرورش مییابیم، بسیار آسان است فکر کنیم روش زندگی ما، پندارهایی که توسط آن روابط روزمره را انجام میدهیم و روابط روزمرهای که ما طبق عادت و "سنت" انجام میدهیم "طبیعی" هستند. و ... | | بیدارزنی: خشونت علیه زنان در طول تاریخ به صور مختلف و در سطوح متفاوت توسط زنان تجربه شده است. از تحقیر و توهین تا مرگ، زنان آگاهانه یا ناآگاهانه در معرض خشونت قرارگرفتهاند. انواع خشونتهایی که به زنان تحمیل میشود، طبق دستهبندیهای انجامشده توسط متخصصان شامل خشونتهای روانی و کلامی، خشونت جنسی، خشونت جسمی و خشونت اقتصادی است | |
| زنان در شرایط "صلح" مورد خشونت قرار می گیرند، در شرایط جنگ و خونریزی ای که دامن دنیای امروز ما را گرفته است، دیگر بار ما شاهد رشد هرچه بیشتر خشونت هستیم و ابعاد خشونت های ناشی از جنگ، آوارگی و بیخانمانی، پناهندگی و قاچاق بیشتر زنان، تجاوز جنسی و.... | |
| باز به سال روز یادآوری مرگ خواهران میرابل که توسط مزدوران دیکتاتور دومینیک به قتل رسیدند، رسیدیم. مرگ آنان بهانه ای شد برای مبارزه با خشونتی که بر زنان می رود. 55 سال مبارزه، بحث و افشاگری، پی گرد، آکسیون و...... | | شادى امين یکی از کنشگران سياسى، جنبش زنان، حقوق بشر و هم جنس گرايان است که از جانب برخى از سايت هاى اينترنتى و كاربران خرافه پرست و سنتی شبكه هاى به ظاهر اجتماعى آماج حمله قرار گرفته است. تهمت زنی و آلوده نمودن فضای فرهنگی، سياسى و كاربست روش هاى تخريبى از طریق پخش شایعه، | | یکی از حوزههایی که پیشرفت برابری جنسیتی در آن راکد مانده، صنعت سینما است. تحقیقات نشان میدهد حضور بیشتر زنان در نقشهای اول به معنی بهبود اوضاع زنان در سینما نیست. زنان در فیلمهای سرگرمکننده و پرفروش اغلب در نقشهای کلیشهای و جنسی به تصویر کشیده میشوند. | | سخنرانی مریم جزایری در اتاق پالتاکی شورای احزاب ، سازمانها و نهادهای چپ وکمونیست در تاریخ 25 نوامبر 2012
توضیح مریم جزایری: در این سخنرانی قصد من ارائه ی آمار و ارقام تکان دهنده در مورد خشونت علیه زنان نبود. سخنرانان پیش از من به خوبی این دهشت اجتماعی را ترسیم کردند. قصد من نشان دادن دو واقعیت بود | |
همیشه در لابلای صفحه حوادث روزنامهها، خبرهایی مربوط به ربودهشدن یا مورد تجاوز قرارگرفتن زنی یا زنانی را میخواینم. از متلک پرانی در محلهای عمومی گرفته تا دنبال شدن توسط غریبهای در دل شب و کوچهای خلوت که بر حسب شانس و اتفاق طرف جان سالم به دربرده، یا شاید هم اسیر حادثه شده است. آزارهای خیابانی هم همیشه شنیده میشود. | |
| هنوز زمان کوتاهی از مرگ فجیع فرخنده نگذشته است که ما بار دیگر شاهد مرگی محزون هستیم که این بار "ظاهرا" نه به دست مردان جاهل اسلامی، بلکه به دست خود "مقتول" صورت گرفته است! | |
| تلخی داستان زندگی این زنان، آنچنان عریان است که نوشتن در موردشان احتیاجی به مقدمه ندارد. آنچه روایت میشود، داستان زنانی است که در بسیاری موارد خودشان نقش چندانی در سوژهشدن نداشتهاند، اما حالا با زندگی در پارکها، خانههای خرابه، کمپهای ترک اجباری، «شِلتر» بانوان و تحمل نگاههای سنگین جامعه به عنوان عضوی اضافه، تاوان پس میدهند. | |
| صدها تن در کابل، پایتخت افغانستان در اعتراض به قتل یک زن جوان به نام «فرخنده»، که به اتهام سوزاندن قرآن توسط جمعی از مردان مذهبی کشته شد، تظاهرات کردند و خواهان اجرای عدالت شدند. | |
در طول تاریخ جامعه طبقاتی و طبع آن مردسالاری، خشونت عليه زنان تا کنون اشكال مختلفی بهخود گرفته است. يكی از آن اشكال كه بهشكل جدی زندگی و موقعيت زنان را در مقياس جهانی تهديد میكند، تجارت زنان به مثابه کالای جنسی است. عليرغم اين كه تجارت زنان از تاريخی طولانی برخوردار بوده، اما در دهههای اخير بصورتی جهشوار در بيشتر كشورهای جهان افزايش يافته است. | |
| مساله قاچاق کودکان و زنان در روند خصوصیسازهای دو دهه گذشته بسیار فراگیر شده است و تاثیرش آن چنان روح جوامع را از درون پوسیده کرده است که اگر نتوانیم با بسیج عمومی در مقابل این عملکرد انگلی جامعه سرمایهداری بایستیم، ناگزیر خواهیم شد که ببینیم که هر روز بیشتر از روز قبل، فرزندان زحمتکشان به عنوان بردگان جنسی در درون این نهادهای مافیایی همانند گل پرپر شوند | | طبق آمار پزشکی قانونی کشور بین سالهای 1380 تا 1391 بیش از 30 هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده اند.(1)
به گزارش تهران امروز، «جعفر بوالهری» رئیس انستیتوي روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ميگويد: «آمار اقدام به خودکشیها، 10 برابر بیش از خودکشیهای منجر به فوت است.» | |
| قتل ناموسی، یکی از سبعانهترین و قدیمیترین انواع خشونت علیه زنان، در سطح جهانی و در طول تاریخ جامعه بشری تحت حاکمیت مرد سالاری بوده است. هر سال هزاران زن قربانی این شکل از خشونت نظام مردسالار می شوند. اگر در گذشته قتل ناموسی خبرساز نبود و پایمال کردنِ حقِ حیاتِ هر زن در سکوت مرگبار خانواده، جامعه، پارلمان، حکومت و رسانه ها به فراموشی سپرده می شد، اما امروز پرده پوشی این جنایت به آسانی میسر نیست. | |
| تقویم نانوشتهی زنان از تاریخ زن ستیزی، تاریخی که به آنان تعلقی نداشته و کماکان ندارد، هر روز و هر لحظهی این تاریخ را زمان مبارزه با خشونت مینامد. تاریخ زنانی که بردهی جنسی شدند، زنده به گور شدند، در آتش سوزانده شدند، سنگسار شدند و.... | |
| با پیدایش ورشد گروههای بغایت ارتجاعی و بنیادگرای اسلامی همچون القاعده و الشباب و بوک وحرام و داعش و حزب الله وانصار الشریعه و غیره | |
| جنگی را که در جریان است، باید جنایت علیه بشریت شمرد. مسئولان این جنگ باید در دادگاه مردمی محاکمه شوند. آنها اما، با سازمان دادن و رهبری این آدم کشی وحشیانه به نظاره نشسته اند. آن ها نقش فرماندهان را بازی می کنند و برای شان مهم نیست در این جنگ، چه تعداد انسان جان خود را از دست بدهند و .. | |
| خشونت سازمان یافته علیه زنان | |
بیست و پنج نوامبر، بعنوان روز جهانی مبارزه بر علیه خشونت بر زنان وامی دارد. روزی که اجساد سه زن مبارز دومینیکن که به دست عاملان دیکتاتور دومینیکن دستگیر ومورد شکنجه و تجاوز قرارگرفته بودند در کناره ی خیابانها پیداشدند.
برای مبارزه با اعمال خشونت علیه زنان باید رژیم اسلامی حاکم بر ایران را از میان برداشت. برای از میان برداشتن این رژیم اما لازم است که باورها و ارزش گذاری های غلط حاکم برخود و جامعه را از میان برداریم. این مبارزه ایست دوجانبه و همزمان که زنان و مردان رهایی طلب را به خود فرا می خواند. | |
| بیتردید وحشیانهترین و آشکارترین نمونههای اخیر خشونت بر زنان، توسط گروه «خلافت اسلامی» یا همان «داعش» در عراق و سوریه، بوکو حرام در نیجریه، 22 کشور عربی، حکومت اسلامی ایران و... صورت گرفته است. | |
| در واقع، ضرورت برای بخشی از سرمایه حضور نیروی کار زنان و به همین تعبیر حضور اجتماعی آنان را ایجاب کرده و بخش دیگر سرمایه منافعاش را در عدم حضور نیروی زنان در عرصهی اجتماع و محدود شدناش به نیروی کار خانگی میبینید. | |
| معضلی به نام «اسیدپاشی» در جامعهی ما درد تازهای نیست، همچنان که محدود به حوزهی معنایی نام خود هم نیست؛ داغ-نشانِ کهنهایست از ستمی فراگیر که با نمودهای بیشمار خود، بیوقفه بر تن و روان زنان دیار ما زخم میزند. | |
| اسیدپاشی یکی از گونههای شدید اعمال خشونت کور بوده که غالباً علیه زنان صورت گرفته و ممکن است در مواردی منجر به مرگ قربانی نیز شود. اسیدپاشی حملهای است که معمولاً به قصد انتقام جویی و به نابودی کشاندن زندگی اجتماعی و آتی قربانی صورت میگیرد. | |
| اسید پاشی زنجیره ای به زنان و دختران در شهر اصفهان که هشت مورد آن تا کنون افشا گردیده، و همزمانی این اقدام جنایت کارانه با تصویب کلیات طرح حمایت از " آمران به معروف" و " ناهیان از منکر" در مجلس شورای اسلامی، و سخنان جهت دار امام جمعه ی جنایتکار اصفهان، یوسف طباطبائی نژاد در خطبه های نماز جمعه این شهر که مسئله حجاب دیگر از حد تذکر گذشته، باید چوب تر را بالا برد، تردیدی باقی نمی گذارد که پاشیدن اسید بر روی زنان و دختران اقدامی است سازمان یافته و مسولیت این جنایت در درجه اول بر عهده شخص خامنه ای است و در درجه دوم بر عهده مقامات تحت امر او در شهر اصفهان! | |
| اعدام ریحانه را باید در عین حال نشانه وحشت رژیم اسلامی از گسترش مقاومت و اعتراضات زنان و مردان آزاده کشورمان بویژه در اصفهان و تهران بر علیه حجاب تحمیلی ، قانون ارتجاعی امر به معروف و فاجعه هولناک اسید پاشی های زنجیره ای تلقی کرد . تنها با گسترش مبارزه علیه رژیم و سرنگونی کل این سیستم جهنمی است که میتوان انتظار داشت که راه برای ایجاد یک سیستم قضایی مدرن و دمکراتیک و سکولار فراهم شود .
سازمان ما بار دیگر اعدام جنایتکارانه ریحانه جباری و فاجعه اسید پاشی های زنجیره ای را محکوم میکند و عمیقا خود را در غم خانواده و دوستان این عزیزان شریک میداند . | |
| ما فعالین سیاسی اجتماعی و فرهنگی, نهادها و رسانه های آزاد ضمن محکوم کردن سیاستهای بغایت ارتجاعی جمهوری اسلامی در قبال زنان کشورمان, حملات جنایت کارانه اسید پاشی مزدوران رژیم به زنان در اصفهان را بشدت محکوم نموده و واکنش جهانی نهادهای دمکراتیک, مدافعان حقوق انسانی و بویژه مدافعان حقوق زنان کشورمان را خواستاریم. | |
| رژیم رکورد دار اعدام در جهان ( به لحاظ سرانه جمعیت ) که به گزارش عفو بین الملل شاهد رشدی سی درصدی در دوره ریاست جمهوری دولت حسن روحانی بوده و به رقم هولناک نهصد تا هزار اعدام در سال رسیده است ، بار دیگر عزم خود را جزم کرده که حکم اعدام و قصاص ریحانه جباری را به اجرا درآورد . | |
| اگر در آمریکا شمالی زندگی می کنید، حتما خبر کتک خوردن دوست دختر ری رایس (Ray Rice)، بازیکن معروف فوتبال آمریکایی را از دست ری شنیده اید. و یا هم خبر رأی دادگاه آفریقای جنوبی در مورد قهرمان دو میدانی، اسکار پیستوریوس (Oscar Pistorius)، و اخبار حول و حوش اذیت و آزار زنان در دست مردان را دنبال کرده اید. | |
| در پي جداسازي در اتوبوس و مترو و دانشگاه و ادارات شهر داري و ورزش و غيره و گسترش جدا سازي هاي جنسيتي در همه زمينه ها، اين بار شاهد شكل گيري نيروي انتظامي ويژه زنان در مقابله با اغتشاشات خياباني زنان هستيم . در خبر ها آمده است كه يگان و يژه زنان براي مقابله با اغتشاشات خياباني زنان دوره هاي مخصوص را مي گذراند . | | اگرچه برای زن مدرن شهری امروز، مسئله آزادیهای فردی در سطح جامعه بهعنوان یکی از دغدغههای مهم و به رسمیت شناختن حقوق او بهعنوان یک زن، مطرح است؛ هرچه از مرکز و بافت مدرن شهری فاصله میگیریم، مسائل زنان و دغدغههای روزمره آنان پیچیدهتر و عمیقتر میشود | |
| زنان زندانی در امریکا
شهناز نیکوروان
انسانها به اشکال گوناگون قربانی خشونت سرمایهداری هستند و با توجه به طبقه ،جنسیت ، شغل ، سن و.... خشونت را در ابعاد و شکلهای گوناگون میچشند، | | مزاحمت جنسیتی بر سرکار، به امری روزمره تبدیل شده است. میان مزاحمت جنسیتی و تعریف و تمجید از یک زن، تفاوت فاحشی نهفته، اما مرز میان این دو کاملا درهم ریخته است. این تفاوت را هر زنی می فهمد و درک آن برای مردان نیز بسیار آسان است، البته اگر بخواهند درک کنند! این بحث همواره به طور غیرجدی و با یک لبخند روبرو شده است. | |
| تن فروشی به عنوان خشونت کمتر شناخته شده است و با تصور غلط جا افتاده مبنی بر اینکه ، یک انتخاب از طرف زن است نه تنها به آن اهمیتی داده نمی شود بلکه در ایران تابویی است که حتی کنشگران زن هم به آن نمی پردازند. در نتیجه این زنان به آسیب پذیرترین قشر جامعه بدل می شوند.
سیستم روسپیگری یک خشونت علیه زنان است . روسپیگری ناشی از یک سیستم تاریخی وپدر سالارانه است که تسلط مردان بر زنان و رابطه اجتماعی و جنسی نا برابر را ایجاد می کند .خشونت مردانه، هم زمان عامل و نتیجه نابرابری بین زن و مرد است. | |
| ختنه وقتی این کلمه رو میشنویم به یک باره بعضی ها یاد دوران کودکی خود می افتند که متاسفانه این جنایت بزرگ در حقشون صورت گرفته ختنه جنایتی ست که در حق زنان و دختران زیادی روا داشته شده است که این کار احساسات روحی و جسمی زیان باری را برای زنان و دختران متاسفانه در بر دارد، | |
| عدالت برای ایران، 17 مهر 1392: ازدواج دختربچه ها در ایران در چند سال گذشته، 35 درصد افزایش یافته است.
براساس گزارش “زنگ خطر؛ نگاهی به ازدواج دختربچه ها در ایران”، مقایسه آمار ملی ازدواج های ثبت شده دختران زیر 15 سال در سال 1385 و همین آمار در سال 1390 به روشنی نشان می دهد که تعداد این ازدواج ها از 33383 در سال 1385 به 39831 در سال 1390 افزایش یافته است. | |
| خبر مربوط به تصویب جواز ازدواج فرزندخوانده با سرپرست در مجلس اسلامی ایران بسیاری را شگفتزده کرده و به بحثهای زیادی در شبکههای اجتماعی ایران دامن زده است. برای بسیاری قابل فهم نیست که چگونه در دوران معاصر کسانی پیدا میشوند که بر اساس درک خود از اسلام و یا به استناد فتوای فقیهان به یکی از نمونههای فاحش سوء استفاده جنسی از کودکان تحت عنوان «ازدواج» رأی میدهند و به آن لباس قانون میپوشانند. | | « قتلهاي ناموسي به قتلهايي اطلاق ميشود كه پدر،همسر، برادر، فرزند و به طور كلي مردي ازخويشاوندان، زني را به اتّهام روابط نامشروع يا امتناع از ازدواج اجباري و يا اتّهام هاي مشابه آن به انگيزه حفظ ناموس به قتل ميرساند. قتلهاي ناموسي را ميتوان از حيث معني عليه (تشخيص هدف جنايت) به دو گونه تقسيم كرد با اين توضيح كه انگيزه ناموسي گاه موجب دگركشي ميشود وگاه مستقيماً ودرغيراين صورت حتّي اگر قتل با انگيزه غيرتمندانه نيز وقوع يابد چنين عنواني به آن داده نميشود. | | امروزه کمتر کسی جرات می کندتا علنا از نابرابری زن ومرد دفاع کند. افراد بیشمار و جوامع انسانی بسیار،پذیرفته اندکه تبعیض جنسیتی باید ملغی شود. تلاشهای فردی ، جمعی وحتی بین المللی زیادی در جریان است تا از ابعاد ستم کشی ، بی عدالتی و خشونت علیه زنان کاسته شود
............... | |
| در ذهن بسـياری از ما، بـردهگـی پديده ای اسـت متعلق به دوران گذشـته، امری که به تاريخ پيوسـته. درحاليکه سـازمان جهانی کار (آی ال او) اطلاع میدهد ک بهره کشی برده وار هنوز هم به قوت خود باقی است، اما در اين زمينه آمار ارايه نمی دهد. | |
| یکدسته از اخباری که مکرر در جراید میخوانیم, خبر خودکشی ( خودسوزی ) زنان در ایران است. خودسوزی یکی از رایج ترین روش های خودنابودی است. بر طبق آمار و همانطور که در شبکه های خبری انتشار می یابد, بیشترین خودسوزی ها در استان ایلام, کرمانشاه و کردستان صورت میگیرد. | | با گسترده شدن اعتراضات زنان به تجاوز یک گروه گنگ در اتوبوس به یک دختر دانشجو و مرد همراهش در دهلی نو، مردم و دانشجویان نیز به تظاهرات پیوستند. | | پدیده تن فروشی یکی از برجسته ترین مظاهر خشونت علیه زنان است که در طول تاریخ به آن به مثابه امری پذیرفته شده درعرف نگریسته شده است. خشونتی عریان بر دختران و زنان و کودکان که به عنوان "قدیمی ترین حرفه" در جوامع حق وجود و حضور می یابد و ... | |
|